Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-15, 11:06   #181
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg kan både skrive og motta langt mer personlige/sensitive meldinger enn "møtes kl 18", både på sms, messenger og mail. Og jeg tar det igrunnen som en selvfølge at venner og familie behandler disse på en ordentlig måte og ikke lar mannen, svigermor eller andre lese dem. Jeg tror de aller fleste jeg kjenner i det virkelige liv har samme forhold til sånt som jeg har, at det er privat. Dere som like gjerne bruker mannens telefon til å ringe og surfe, dere går vel ikke inn og leser meldingene hans?

Jeg gjør det. I vår kontakt med andre bedrifter, fotballag, korps, skole og barnehagen så er det helt hipp som happ hvilken telefon info sendes til og mannen er en sløving til å sjekke sms og flere ganger har viktig info blitt avglemt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 11:06   #182
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har for øvrig både mobilkode og passord til mannen, og han har mine. Ingen av oss ville drømme om å lese den andres meldinger uten at vi ble spesifikt bedt om det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 11:09   #183
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jobbmail er nesten enda skumlere sånn sett ja, vips er man kopiert inn i en mail til halve bedriften.

Gammel 15-03-15, 11:10   #184
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg åpner heller ikke sjelen min per sms men jeg skriver nå en gang en melding ment for mottakerens øyne, ikke en offentlig kunngjøring.

Jeg skriver og mottar regelmessig både sms'er og mailer med innhold som ikke "kan leses av alle", både av foreldre og elever på jobb og fra/til mannen, nær familie og nære venner. Jeg tar for gitt at man har overført "leser ikke andres personlige brev" til "leser ikke andres personlige mail og sms" og jeg opplever at folk jeg kjenner både personlig og profesjonelt også behandler elektronisk post som den tradisjonelle posten.

Å ta telefonen er noe annet - der blir som en skrev tidligere i tråden noe annet, for da vet den som ringer umiddelbart hvem man snakker med.

Gammel 15-03-15, 11:10   #185
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har for øvrig både mobilkode og passord til mannen, og han har mine. Ingen av oss ville drømme om å lese den andres meldinger uten at vi ble spesifikt bedt om det.

Det blir litt som at jeg har tilgang til familiens post også, det ligger jo der. Men jeg åpner det jo ikke uten å ha fått beskjed om det likevel.

Gammel 15-03-15, 11:13   #186
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg åpner heller ikke sjelen min per sms men jeg skriver nå en gang en melding ment for mottakerens øyne, ikke en offentlig kunngjøring.

Jeg tar skriver og mottar regelmessig både sms'er og mailer med innhold som ikke "kan leses av alle", både av foreldre og elever på jobb og fra/til mannen, nær familie og nære venner. Jeg tar for gitt at man har overført "leser ikke andres personlige brev" til "leser ikke andres personlige mail og sms" og jeg opplever at folk jeg kjenner både personlig og profesjonelt også behandler elektronisk post som den tradisjonelle posten.

Å ta telefonen er noe annet - der blir dom en skrev tidligere i tråden noe annet, for da vet den som ringer umiddelbart hvem man snakker med.

Ja, men det er forskjell på å I TEORIEN ha tilgang på det (altså at man ikke føler behov for å legge brevene i en safe etter å ha mottatt dem rekomander for å dra parallellen fra postverket videre) og at man faktisk gjør det? De fleste av oss som sier man har tilgang på hverandres dingser vil jo ikke gå inn for å lese mail og meldinger?

Gammel 15-03-15, 11:15   #187
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, men det er forskjell på å I TEORIEN ha tilgang på det (altså at man ikke føler behov for å legge brevene i en safe etter å ha mottatt dem rekomander for å dra parallellen fra postverket videre) og at man faktisk gjør det? De fleste av oss som sier man har tilgang på hverandres dingser vil jo ikke gå inn for å lese mail og meldinger?

Nettopp. Jeg har tilgang på mannens telefon og mail men leser aldri.
Men mange her skriver jo at de gjør det og at et er noe man må regne med at andre gjør.

Gammel 15-03-15, 11:18   #188
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nettopp. Jeg har tilgang på mannens telefon og mail men leser aldri.
Men mange her skriver jo at de gjør det og at et er noe man må regne med at andre gjør.

Er det mange som har skrevet det da? Det endel har prøvd å få frem er at meldinger popper opp på låst skjerm. Mail kan finne på å bli lest høyt hvis telefonen er koblet på handsfree i bilen. Og når man ringer til noen sitter de plutselig med telefonen påkoblet anlegget i bilen og er ikke alene. Når noe virkelig er hemmelig er det lurt å sikre seg at det bare er den ene som hører. Selv om det for de fleste av oss ikke er naturlig å gå inn på ektefellens mail og meldinger.

Men jeg kjenner faktisk endel som bare har felles mailkonto som de bruker begge to også, det var jo ganske vanlig for endel år siden. Noen har det fortsatt sånn.

Gammel 15-03-15, 11:24   #189
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke at folk vil ha innstillingene sånn at hele/halve meldingen kommer opp på låst skjerm. Det er IHVERTFALL veldig lite privat.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 11:27   #190
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det mange som har skrevet det da? Det endel har prøvd å få frem er at meldinger popper opp på låst skjerm. Mail kan finne på å bli lest høyt hvis telefonen er koblet på handsfree i bilen. Og når man ringer til noen sitter de plutselig med telefonen påkoblet anlegget i bilen og er ikke alene. Når noe virkelig er hemmelig er det lurt å sikre seg at det bare er den ene som hører. Selv om det for de fleste av oss ikke er naturlig å gå inn på ektefellens mail og meldinger.

Men jeg kjenner faktisk endel som bare har felles mailkonto som de bruker begge to også, det var jo ganske vanlig for endel år siden. Noen har det fortsatt sånn.

Vi har kun felles Mail ja. Dog i hvert vårt navn men mannen har vel sjekket Mail 2 ganger på 15 år så det skulle vært stusselige tilstander om ikke jeg sjekket den mailen som står i hans navn. All Mail går inn i samme mailprogram og sjekkes samtidig. På en ulåst pc hele familien har tilgang til. Jeg tror vi lever en kjedelig liv altså. Vår Mail en 60% reklame, 35% bedriftsmail og resten er info om verv og fritidssyssler for barna.

Gammel 15-03-15, 11:30   #191
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Men altså! Jeg lover at om noen skulle begynne å sende meg personlige meldinger så skal jeg si i fra om at det ikke går.
For det er helt fjernt for meg å sende slikt på sms, messenger, fbchat osv. Mail, til nød.

Gammel 15-03-15, 11:31   #192
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Og jeg hadde antagelig ikke sendt henne særlig med smser hvis hun var min venninne.

Det hadde jeg gjort, men jeg hadde tatt hensyn til at andre faktisk kan lese meldingene. Det er ikke et stort problem for meg. Jeg har en venninne som jeg vet deler veldig mye til mannen sin, da understreker jeg at jeg ikke vil at han skal vite noe om det er noe. Som regel spiller det ingen rolle for jeg hadde sikkert fortalt han det samme om han var der.

Gammel 15-03-15, 11:32   #193
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd å ringe et styremedlem (enslig dame) og diskutere en sak som gikk spesifikt på bl.a. personer og deres økonomiske forhold, og etter å ha diskutert lenge og vel så hører jeg en annen stemme sier "heia -ea-". Viste seg at tlf var på høyttaler og besøket hennes (som var noen jeg kjente) hadde hørt hele diskusjonen vår og alle argumentene mine. Da ble jeg månebedotten over at hun ikke hadde sagt fra.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 11:36   #194
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke at folk vil ha innstillingene sånn at hele/halve meldingen kommer opp på låst skjerm. Det er IHVERTFALL veldig lite privat.

Det er standardinnstillingene på en iPhone, hvilket betyr at man bare må akseptere at de aller fleste iPhone-brukere har det slik, enten fordi de syns det er praktisk, fordi de ikke gidder å bytte eller fordi de ikke har den fjerneste anelse om hvordan det gjøres eller at det i det hele tatt er mulig.

Sånn ser det ut på telefonen min, hvis den ligger på kjøkkenbordet for seg selv, og en melding tikker inn.

Sist redigert av Teofelia : 15-03-15 kl 11:41. Årsak: I overkant stort bilde
Gammel 15-03-15, 11:41   #195
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at det er standardinnstillingen og at det er veldig vanlig å beholde den. Men det hindrer ikke at jeg syns begge deler er utrolig lite lurt.

For eksempel satt jeg ved siden av en voksen dame i forelesning, som fikk en skikkelig het melding med hjerter osv. fra ny kjæreste - jeg kunne ikke unngå å ta den inn i løpet av det sekundet den dukket opp foran øynene mine. Hadde vært greiere både for henne, meg og antagelig kjæresten om denne meldingen hadde blitt mellom de to.

Gammel 15-03-15, 11:43   #196
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan både skrive og motta langt mer personlige/sensitive meldinger enn "møtes kl 18", både på sms, messenger og mail. Og jeg tar det igrunnen som en selvfølge at venner og familie behandler disse på en ordentlig måte og ikke lar mannen, svigermor eller andre lese dem. Jeg tror de aller fleste jeg kjenner i det virkelige liv har samme forhold til sånt som jeg har, at det er privat. Dere som like gjerne bruker mannens telefon til å ringe og surfe, dere går vel ikke inn og leser meldingene hans?

Nei, men det hadde ikke spilt noen særlig rolle om jeg gjorde det. Ingen av oss mottar noe særlig privat på sms og hvis han skal gi en kort beskjed til moren sin, bruker han like gjerne min mobil som sin egen.

For meg er det også helt sært å sende sensitiv informasjon på sms.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 11:45   #197
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå fikk du meg til å forandre meldingsinnstillingene mine, Fjonka! (Det var sikkert på tide, siden jeg har uansett irritert meg i evigheter over å få to lydvarsler om hver sms. )

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 11:45   #198
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det er ikke snakk om sensitiv informasjon som i taushetspliktbelagt. Men jeg syns ikke det er rart i det hele tatt å diskutere ganske personlige ting på sms.

Gammel 15-03-15, 11:49   #199
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg vet at det er standardinnstillingen og at det er veldig vanlig å beholde den. Men det hindrer ikke at jeg syns begge deler er utrolig lite lurt.

Det står du jo selvsagt fritt til å mene, men det er jo også utrolig lite lurt å ikke ta hensyn til at dette er virkeligheten for svært mange, når man skriver en SMS. (Jeg antyder ikke at du ikke gjør det, Fjonka. Det var bare en generell kommentar.)

For min del så har jeg det slik fordi det er praktisk. Jeg kommuniserer aldri om private ting på SMS og kan knapt huske å ha mottatt en SMS som det hadde vært problematisk at noen andre enn meg leste. Hadde jeg brukt SMS til intime betroelser, hadde jeg sikkert fikset innstillingene.

Jeg har for eksempel fikset innstillingene for Facebook Messenger, som av og til inneholder noe mer privat kommunikasjon, men jeg kan jo ikke vite sikkert at mottaker har gjort det, og det er jo greit å ha i bakhodet når jeg skriver. (Alle meldingskanaler kan oppføre seg slik som SMS-en min over på en iPhone, avhengig av hvilke innstillinger man setter den til. Og full åpenhet på skjermen er gjerne normen for en app.)

Gammel 15-03-15, 12:01   #200
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg savner akkurat den muligheten til å forhåndsvise meldingen på låst skjerm. Det er faktisk det eneste jeg savner fra iPhone etter å ha gått over til Android.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:36.