|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik! 2Vel, siden du spør: Etter min mening er det mange høpløse skoleledere, flere i grunnskolen enn i vg. skole. (Jeg har jobbet begge steder.) Jeg har tiltro til at min nåværende sjef klarer å finne en god løsning, men jeg har hatt andre sjefer jeg ikke ville hatt samme tiltro til. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Lærerstreik! 2Hva mener du bør gjøres i forhold til håpløse skoleledere? Hvilke evalueringsmekanisme fungerer? Vil en rektor bli sparket hvis h*n ikke fungerer?
|
|
|
#183 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Lærerstreik! 2
Nei, rektor blir nok ikke sparket hvis h*n er håpløs. Hvertfall ikke i vår kommune. Men til slutt går de av med pensjon, heldigvis. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik! 2Vanskelig å sparke høpløse rektorer, ja. Ofte blir de jo "omplassert", da gjerne i opplæringsavdelingen (fylket) eller tilsvarende i kommunen. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Lærerstreik! 2Også viktig å tenke på at de som vi lærere oppfatter som håpløse rektorer ut fra et pedagogisk og elevfokusert ståsted ikke nødendigvis oppfattes som håpløse av kommuneledelsen fra et økonomisk/personalpolitisk ståsted.
|
|
|
#187 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik! 2Jepp, og der er vi jo tilbake ved kjernen av problemet. Kommunens hovedfokus er å holde budsjettet. En god skole er i beste fall andreprioritet. Det betyr ikke at dersom man pøser nok penger inn i skolen, blir den god, men for mange skoler/kommuner har virkelig elendig økonomi. Hvis man har mange minoritetsspråklige eller andre elever med spesielle behov får skolen bare en liten brøkdel av hva det egentlig koster å ha disse elevene, bare for å ta ett eksempel. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jepp! Vi har ein sånn rektor på skulen til jentene mine. Han er elska av kommuneleiinga fordi han har klart å snu økonomien til skulen frå underskot til overskot i løpet av få år etter at han blei ansatt. Og det er han nøye med å skryte av kvar gang han snakkar om skulen. Men etter mi og mange andre si meining har han omtrent "gått over lik" for å få det til. Og er det virkelig eit mål å gå i pluss med fleire hundre tusen?
|
|
|
#189 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men i en slik stilling vil han jo få enda mer makt over anbefalinger om innsparinger og budsjettkutt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Ja, eg veit, men då slepp i alle fall vi som foreldre å forholde oss til han direkte. Eg blir fysisk kvalm av å snakke med han. Han er så falsk at det er til å spy av. Tar aldri tak i problemer, berre feier det under teppet og glattar over. Laaaaaang liste over enkeltepisodar som er heilt hårreisande. Kan ikkje nevne her sidan eg då trur både han og skulen vil bli identifisert.
|
|
|
#191 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Dette er jo et veldig vanlig dilemma. I næringslivet er det jo også produktivitet, økte inntekter eller sparte kostnader som er viktig for eierne av bedriften. Men en god leder skal klare dette samtidig som arbeidsforholdene for de ansatte er gode. For skoleeieren må (som i burde) en god skole som utdanner elevene på best mulig måte være et av målekriteriene. Hvis lærerne går for lut og kaldt vann oppnår man ikke det. Jeg har allikevel troa på en dyktig skoleleder kan få til begge deler (kanskje fordi jeg er så heldig å ha barn på en skole der det er tilfelle).
|
|
|
#192 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Hvem er "kommunen" i denne sammenhengen, rine? Skole-/oppvekstsjef? Rådmann? Kommunestyret?
|
|
|
#193 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#194 |
|
This is normal!
|
Sv: Lærerstreik! 2Apropos rektorrollen: I Ontarioregionen i Canada, der de virkelig har lykkes med skoleutvikling, får ikke rektorene lede en skole mer enn fem år, og det er skoleeier/boards som bestemmer hvilken skole rektorene skal ha ansvar for.
|
|
|
|
#195 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Spennende.
|
|
|
#196 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ikke ulikt tankegangen i Oslo.
|
|
|
#197 |
|
Sv: Lærerstreik! 2Jeg har vært så heldig å være på kurs med noen lærere fra Ontario, og de driver med mye spennede. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
This is normal!
|
Sv: Lærerstreik! 2Det skjer selvfølgelig mye spennende skoleutvikling i Norge også, men det er for overlatt til den enkelte kommune. Derfor kan Sandefjord tro at de driver god skoleutvikling fordi de laget de vannvittige vurderingssystemet sitt som ikke på noen måte er basert på det forskning viser at virker.
|
|
|
|
#199 |
|
Travelt opptatt
|
Det handler om prioriteringer. Jeg har en teori om at det er en omvendt korrelasjon mellom hvor flott kulturhus og rådhus en kommune har, og hvor bra vilkår det er i skolen.
|
|
|
#200 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Lærerstreik! 2Denne artikkelen fra folk som har forsket på skole, syns jeg var veldig bra: http://www.aftenposten.no/meninger/d...n-7682750.html
|
![]() |
|
|