|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst? | |||
Før første barnet ønsket jeg jente |
![]() ![]() ![]() ![]() |
99 | 61,88% |
Før første barnet ønsket jeg gutt |
48 | 30,00% |
Før andre barnet ønsket jeg jente |
69 | 43,13% |
Før andre barnet ønsket jeg gutt |
40 | 25,00% |
Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente |
33 | 20,63% |
Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt |
13 | 8,13% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Ja hormonelle forskjeller er det,det ser jeg og det gir ulikheter på gruppenivå, men man vet likevel aldri noe om personlighet basert på kjønn når det kommer til individene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
Nå var du skikkelig kjerring, eller real mann som snakker rett fra levra.
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?De sosialiseres ganske bra inn i forventede fritidssysler også. Og når man skal finne på noe hyggelig med jentene sine velges i hvertfall i dette området helt andre aktiviteter enn når man skal finne på noe med guttene. Man forventer fra de er ganske små at de interesserer seg for helt ulike ting, noe av det må jo være med å gjøre forskjellene større enn de ellers hadde vært. Og jeg vet at det ikke er enstemmig vedtatt at man skal prøve å gjøre disse forskjellene mindre akkurat.
![]() |
#7 |
|
Nei dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg veldig igjen i en del av beskrivelsene/tankene som fremkommer i denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Det er et veldig spennende tema det om hva som har mest innvirkning på oss av miljø og gener. Man kan jo ikke ta unger ut av samfunnet de bor i for å finne ut av det heller. Nå er ikke jeg så opptatt av om de spiller fotball eller ikke, men mer hvordan man tolker barnas oppførsel utifra kjønn og dermed gir den signaler om hva som er greit eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?Det er en systematisk nedrakking på alt som oppfattes som "feminint", "kvinnelig", "jentete". Det er nemlig ikke bra nok, bare fjas. Det som kommer i kategorien "guttene", derimot. Det er bra, det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Det stemmer ikke helt. Det er mye nedrakking på gutter og det som folk mener er guttete egenskaper også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Panzerekstremfeminist
|
Det har ikke vært noen i denne tråden som har sagt at de ikke ønsket seg gutter på grunn av [insert negativ kjønnsgeneralisert uttalelse om gutter] i denne tråden.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Nei det sa jeg ikke heller. Det inviterer ikke vinklingen til denne tråden til heller, men det har vært mange eksempler tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Panzerekstremfeminist
|
Poenget mitt er at det er nok av Jeg-ønsket-meg-gutt-fordi-[insert negativ stereotypi om jenter/kvinner] i denne tråden.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Jeg har merket meg det samme, ikke bare her, men overalt ellers. Det er kanskje nettopp fordi jenter ofte er regnet som "førstepremien", og man sparker som kjent ikke nedover (i dette tilfellet, rakker ned på gutter eller det å ønske seg gutter), mens man gjerne gjør det oppover. Det er ikke uten grunn at det f.eks. er mer akseptert å snakke nedsettende om tynne kvinner enn overvektige, eller at det i komiserier ofte er en dum mann med en smart kvinne og aldri omvendt.
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
Seriøst?
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Whatever, never mind
|
Nja. Mye av dette er "guttete" ting som vil gå over når de blir voksne. Og det at man ikke "klarer" å matche klær ol. ses ikke nødvendigvis utelukkende på som noe negativt. Dette er jo såkalte "kvinnelig" egenskaper. En mann kan være liksom dårlig med husarbeid og alliekvel være en dyktig arbeidstaker. Kvinner, derimot, de er liksom bare fjasete all over. Liker man blonder og rosa har man ikke noe å fare med ellers heller. Sist redigert av Éowyn : 09-03-14 kl 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Absolute Beginner
|
Samtidig unnskyldes kvinner lettere for svak framtrenden og dårlige livsvalg. En mann som gjentatte ganger roter seg opp i dårlige forhold, eller av en eller annen grunn ikke greier å følge opp barna sine blir mye lettere stemplet som tafatt, uten ryggrad eller idiot. Da kvinner gjør dumme valg eller svikter synes jeg det er langt mer rom for å si at det er jo ikke henne det egentlig går på, hun sliter nok med noe, eller har ikke hatt det så lett her i livet osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Fortynnet
|
Men det store flertallet ønsker seg jo jenter, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Panzerekstremfeminist
|
Jepp. Men det er ikke mitt poeng i denne debatten. Mitt poeng er at det tydeligvis er helt greit å komme med negative jentestereotypier når man forklarer hvorfor man ønsket seg en sønn.
![]() |
![]() |
![]() |
|
|