Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Au pair på foreldremøte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Au pair på foreldremøte?
Jeg har opplevd au pair på foreldremøte 6 3,82%
Jeg vet at noen på vår skole har sendt au pairen på foreldremøte 1 0,64%
Jeg kjenner noen som har opplevd au pair på foreldremøte 2 1,27%
Jeg har hørt om noen som kjenner noen som har opplevd au pair på foreldremøte 2 1,27%
Ikke hørt, ikke sett 136 86,62%
Ikke hørt eller sett, men har lest VG og Tenker Mitt uansett. 10 6,37%
Deltakere: 157. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-13, 20:01   #181
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair på foreldremøte?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Pedagogisk leiar på ei avdeling bør kjenne såpass til situasjonen heime hos ungane. Dersom foreldra ikkje kan hente eller levere på grunn av kronisk sjukdom meiner eg at det er ei sjølvfølgje å informere pedagogisk leiar om dette. I dette spesifikke tilfellet var det ikkje det som var årsaka. Her var grunnen at både mor og far hadde leiarstillingar i næringslivet og jobba frå sju om morningen til sju om kvelden. Dei hadde difor to au pairar der den eine tok morgonskiftet og den andre kveldsskiftet slik at dei ikkje skulle overskride maksimum timar per dag. Desse au pairane blei nok ikkje utnytta. Eg trur tvert i mot dei hadde det veldig bra på jobb sidan det også var hushjelp i huset som tok seg av husarbeid. Men eg syns jo det er litt rart at ikkje foreldra kunne ta seg fri litt eit par gangar i året for å gå på foreldresamtale. Mi venninne helste på mora tre gangar i løpet av tre år. Faren såg ho aldri i barnehagen.
Dette er ei venninne som eg stolar 100% på. Har aldri tatt ho i løgn, så eg trur på det ho fortalte.

Jeg tviler ikke på det. Det er sikkert sant, men er det virkelig greit å fortelle om slike ting man får vite i jobb til andre? Jeg hadde ikke likt at barnehage- eller skoleansatte fortalte om hvordan vi har det hjemme til vennene sine.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 20:04   #182
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tviler ikke på det. Det er sikkert sant, men er det virkelig greit å fortelle om slike ting man får vite i jobb til andre? Jeg hadde ikke likt at barnehage- eller skoleansatte fortalte om hvordan vi har det hjemme til vennene sine.

Jeg reagerte da jeg leste det. Jeg tenker at det er over streken - jeg kan godt fortelle løsrevne, mer generelle ting fra jobbhverdagen min, men det der var så detaljert at jeg synes det var mer enn bare litt uproft å fortelle ei venninne.

Gammel 20-10-13, 20:11   #183
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kan man ikke komme på foreldremøte, eller trenger fri (?) har man med høy sannsynlighet prioritert feil, tenker jeg. Jeg tenker også at man bør være rimelig oppegående i norsk, både språk og kultur, for å få med seg noe av foreldremøtet og være i stand til å formidle det videre til andre.

Hæ? Det er ikke alltid vi har kunnet gå på foreldremøte, det har faktisk hendt, ikke så rent sjelden, at jeg har hatt foreldremøte selv, vært på kurs eller tatt fag utenom full jobb med studietid til 20 akkurat den kvelden, samtidig som mannen har vært på kurs eller på reise. Da har vi hatt nok med å skaffe barnevakt. Sist foreldremøte var jeg på kurs fra 15 til 17.30, skulle egentlig vært der til kl 20, men rakk et foreldremøte kl 18 istedet. Og vi har bare ett skolebarn...

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 20:12   #184
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes en ør-ør-ørliten overklasse i Norge som har vokst opp med barnepiker og så oppdrar sine barn ved hjelp av barnepiker. Noen av dem bruker au pair til den jobben, i motsetning til å bruke sørlandspiker slik man gjorde før (da fikk barn denne sjarmerende skarre-R-en som var populær en tid, uten at de plukket opp noen vulgær dialekt. :fniser: )

Men av dem som har det sånn tror jeg det er vanligere å bruke en norsk barnepike de kan ha over mange år, og uten de begrensningene på arbeidstid som au pair-avtalen gir.

Uten at jeg kjenner noen som har det sånn, det er virkelig hear-say. Det nærmeste er at datteren til en jeg kjenner var barnepike i en nesten-kongelig familie.

Gammel 20-10-13, 20:24   #185
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det var omtrent akkurat det jeg skulle til å skrive. Det er da virkelig ikke innafor å fortelle om sånne ting til venninnen sin.

Jeg tror ikke jeg har sett noen au pair i vår barnehage, men jeg kjenner jo ikke alle. Jeg tror ikke jeg hadde tenkt så nøye over det heller, det ligger som regel mer bak det åpenbare.

Gammel 20-10-13, 20:29   #186
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest det høyrest ut som om pedagogisk ledar-venninna di er veldig lite oppdatert på teieplikta, Simone. Uansett - slike historiar blir veldig spesifikke. Mitt poeng var bare at eg synest "Au pair! "- historiane er veldig dominerande og framstiller det som om folk som bruker denne ordninga er ignorante foreldre som neglisjerer ungane sine og overlater dei til slaver. Det treng ikkje vere tilfelle, det er mange grunnar til at folk kan trenge hjelp og avlastning i heimen. Dei offentlege støtteordningane strekk ikkje alltid til og då er det å betale for hjelp ofte ei løysing ein må ty til.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men bare det å få kompensasjon for delt dagsverk, samt å få avspasert det man jobber over på tidspunkt mens ungene har fri. Det høres veldig fint ut.

Det er veldig gode avtaler lærere har, selv om lærere nesten er forpliktet til å si det motsatte.

Då eg jobba som lærar var realiteten ein heilt anna. Ein får kun kompensasjon for det ein er pålagt å jobbe på kveldstid. Det at det i mange fag ikkje er mogleg å gjennomføre og gjere ein god jobb på 44 timar og dermed ender opp med å jobbe kveldar og helger er ein i større grad realiteten. Eg føler meg ikkje forplikta til å seie det motsette, men eg kjenner at belastninga ved å ha komprimert arbeidsåret til 39 veker, er så stor gjennom arbeidsåret at yrket verken opplevest som gullkanta eller attraktivt.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 20:34   #187
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er sikkert i grenseland for kva ho har lov til, men ho sa aldri navnet på dei og sidan eg bur på andre sida av landet kan eg ikkje vite kven det gjeld utifrå beskrivelsen av situasjonen heller.

Gammel 20-10-13, 20:37   #188
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og eg kan jo legge til at ho fortalte det først etter at ho hadde slutta i barnehagen og flytta frå Bærum. Taushetsplikta gjeld nok likevel, men eg syns likevel at det er litt formildande.

Men uansett så trur eg også at den situasjonen ho beskreiv er heller sjelden og at dei aller fleste ikkje overlater alt til au pairen. Eg ville berre bekrefte at den situasjonen eksisterer og at det ikkje er blank løgn når media skriv det. Men dei overdriver nok omfanget kraftig.

Gammel 20-10-13, 20:37   #189
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert i grenseland for kva ho har lov til, men ho sa aldri navnet på dei og sidan eg bur på andre sida av landet kan eg ikkje vite kven det gjeld utifrå beskrivelsen av situasjonen heller.

Kanskje ikke, men jeg kjenner at underbevisstheten begynner å gjette. :bor i lederland, og hadde en jente med to au pairer i bhg:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 20:41   #190
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Kanskje ikke, men jeg kjenner at underbevisstheten begynner å gjette. :bor i lederland, og hadde en jente med to au pairer i bhg:

Ikke sant. Nå ligger jo denne historien åpent ute på internett og er ikke lenger bare kjent for noen som bor på "andre siden av landet"; nå er den også potensielt kjent for naboene til denne familien og alle deres slektninger.

Det er en grunn til at folk har taushetsplikt altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 20:42   #191
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, for eksempel at dem man forteller historier til ikke nødvendigvis er like diskrete med hvem de forteller dem videre til.

Gammel 20-10-13, 20:43   #192
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ikke sant. Nå ligger jo denne historien åpent ute på internett og er ikke lenger bare kjent for noen som bor på "andre siden av landet"; nå er den også potensielt kjent for naboene til denne familien og alle deres slektninger.

Ja, jeg blir i grunnen mer og mer irritert på den der.

Gammel 20-10-13, 20:47   #193
Simone

Standard

Historie, og historie fru Blom. Eit par setningar som eventuelle naboar og slektninger nok kjente til frå før.

Eg kan gjerne fjerne det om det er ønskelig, men eg skjønnar ikkje heilt kvifor Candy Darling spør om vi kjenner nokon som sender au pairen på foreldremøte dersom ho ikkje ønsker eksempel på det.
Vil du berre ha svara "ja" eller "nei" ?

Gammel 20-10-13, 20:48   #194
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg reagerte på det samme.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 20:49   #195
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, for eksempel at dem man forteller historier til ikke nødvendigvis er like diskrete med hvem de forteller dem videre til.

Nei, og det kan man jo heller ikke forvente, vel? Jeg synes ikke det hefter noe videre skyld ved den som videreforteller historien, egentlig. Ansvaret må jo ligge hos den som ha taushetsplikten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 20:52   #196
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og det kan man jo heller ikke forvente, vel? Jeg synes ikke det hefter noe videre skyld ved den som videreforteller historien, egentlig. Ansvaret må jo ligge hos den som ha taushetsplikten.

Ja, klart.

Gammel 20-10-13, 20:57   #197
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Enig. Og så må jeg bare få presisere at jeg heller ikke er enig i Rines kommentar om at man bør kunne ta seg fri, jeg har stor forståelse for at folk ikke kan ta seg fri når det skal være. Men jeg regna i grunnen med at det var en bevisst overforenkling, og som lærer ser man dessverre også tilfeller av folk som åpenbart burde fulgt opp ungene bedre, så helt på jordet var ikke den kommentaren. Tror dog ikke det er det helt store problemet blant FPs medlemmer...

Sånn for å svare på hovedtemaet: Jeg tror ikke det er et reelt problem, og ser ikke helt problemet med å evt. sende en stedfortreder på møtet, dersom det åpnes for det. Sjøl hadde jeg vel heller lest referat og muligens tatt en ekstra prat med lærer/ped.leder, men hver sin lyst. :raus:

Gammel 20-10-13, 21:13   #198
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ein har ikkje mindre teieplikt av at ein har slutta i jobben. Eg synest det er altfor detaljert til å vidareforteljast.

Viss ped.leiaren til Ungen hadde sagt "Eg kjenner ei som har slik og sånn helseproblem og som har hatt au pair for å få kvardagen til å gå opp" og det hadde komme tilbake til meg, ville eg ha reagert, til tross for at alle naboane veit kva som feiler meg og at vi hadde au pair. Teieplikterklæringa spesifiserer og "forhold innad i familien", både i barnehage og skule, så dette er langt utføre grensa for kva det er greit å gå rundt å snakke om.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 00:14   #199
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Historie, og historie fru Blom. Eit par setningar som eventuelle naboar og slektninger nok kjente til frå før.

Eg kan gjerne fjerne det om det er ønskelig, men eg skjønnar ikkje heilt kvifor Candy Darling spør om vi kjenner nokon som sender au pairen på foreldremøte dersom ho ikkje ønsker eksempel på det.
Vil du berre ha svara "ja" eller "nei" ?

Har jeg? :forvirret:?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 07:27   #200
Simone

Standard

Beklager, Candy. Eg trudde at det var du som starta tråden, men det var det jo ikkje!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.