Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-13, 15:08   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?

Jeg synes det er litt rart om ikke voksne folk klarer å spise noe annet enn det de er vant til til julemiddag.

:stikker hånda villig inn i vepsebolet igjen:

Gammel 30-09-13, 15:11   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes det er litt rart om ikke voksne folk klarer å spise noe annet enn det de er vant til til julemiddag.

:stikker hånda villig inn i vepsebolet igjen:

Ja, det synes jeg også, men jeg mener da virkelig ikke at folk som lager mer enn én middag må på galehus. (At du tolker det dithen, Malama, er virkelig mer enn jeg kan fatte.) Jeg synes det er både snilt og raust at noen faktisk gidder det, men jeg synes ikke det er noen nødvendighet, og det er ikke noe JEG hadde giddet. Det må vel være helt ok å si?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 15:13   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det synes jeg også, men jeg mener da virkelig ikke at folk som lager mer enn én middag må på galehus. (At du tolker det dithen, Malama, er virkelig mer enn jeg kan fatte.) Jeg synes det er både snilt og raust at noen faktisk gidder det, men jeg synes ikke det er noen nødvendighet, og det er ikke noe JEG hadde giddet. Det må vel være helt ok å si?

Nøyaktig hva jeg mener.

Du overreagerer, Malama.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 15:14   #4
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Malama: Så vidt jeg kan se er det ingen som har latterliggjort det at noen ønsker å lage flere middager. Flere av oss har sagt at det ikke er aktuelt å gjøre dette hos seg selv, men det er da ikke latterliggjøring. Jeg synes nesten det er litt pussig at du reagerer så sterkt på kommentarene med tanke på hva du selv har skrevet.

Gammel 30-09-13, 15:16   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg synes nesten det er litt pussig at du reagerer så sterkt på kommentarene med tanke på hva du selv har skrevet.

Det synes jeg også. Og det er det jeg ikke får til å rime.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 15:15   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk må gjerne lage mange middager til samme måltid hvis de vil. Selvfølgelig.

Men jeg synes ikke at det er sånn det MÅ være for at det skal bli en bra jul. Vi lager bare en middag på julaften og kommer til å fortsette med det. Jeg verken gir eller burde gi meg dårlig samvittighet.

Gammel 30-09-13, 15:18   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Særlig å guilttrippe med stakkars fremtidige svigerbarn som må spise uvant julemat er temmelig under beltestedet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 15:21   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Særlig å guilttrippe med stakkars fremtidige svigerbarn som må spise uvant julemat er temmelig under beltestedet.

Og at det var et rent svar på det som DER OG DA FØLTES SOM UNDER BELTESTEDET av "sæææææærlig anses som en GULTTRIP var derved dråpen for at jeg skal innse at denne her KLARER JEG IKKE forklare meg ut av.

JA; jeg vet at jeg overreagerte.

Gammel 30-09-13, 15:19   #9
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og hvor mange ganger skal jeg forsøke å forklare at jeg VET at jeg overreagerte?

At jeg vet at det at jeg tok meg nær av hoderisting, latter, og kommentarer om at det var sææææærlig lite aktuelt, var overkill fra min side, og at mine forsøk på å forkllare hva jeg mente VET jeg at var bom?

Og at mine forsøk på å "la oss nå bare innse det" innser jeg OGSÅ at ble tatt galt opp, og derfor klarer jeg ikke komme på flere måter å la heller denne tråden få være litt koselig om... det å ha begynt å tenke på jul.

Gammel 30-09-13, 15:33   #10
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, faktisk. Har akkurat idag fått bekreftet at mannen får fri fra jobb i jula, da har vi begge fri. Skal overraske foreldrene mine på skype i ettermiddag med å fortelle at vi kommer hjem for å feire der. De har ønsket storfeiring lenge nå; Vi fire, foreldrene mine, broren min og min søster med mann og to barn. Det er ett kompromiss mellom meg og mannen; Ingen julestress hjemme med pynting og styr samt at vi har nyttårshelgen her for oss selv.

Har begynt på julepresangene allerede også. Det er lettere å få til å kombinere noe jeg vet mottaker vil like med ok pris om jeg starter i god tid. Jeg klarer ikke skyndte meg å handle, det må være at jeg kommer over noe eller vet at den og den kan like det osv. Å vente med det til siste liten blir fort veldig dyrt og det har vi rett og slett ikke råd til å holde på med. Det negative med å starte så tidlig er at det føles fryktelig lenge til jeg kan få gi gavene, jeg er jo så fornøyd selv med det jeg finner og gleder meg til å gi! Barnslig glede her altså

Gammel 30-09-13, 15:39   #11
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Det negative med å starte så tidlig er at det føles fryktelig lenge til jeg kan få gi gavene, jeg er jo så fornøyd selv med det jeg finner og gleder meg til å gi! Barnslig glede her altså

Haha, sånn er jeg også. Senest i går kveld ryddet jeg litt i kjellerstua og fant esken med to av gavene vi har kjøpt til ungene og jeg stod og smilte til meg selv når jeg tenkte på hvor glade de vil bli når de får dem.

Ellers vil det være nok av aktiviteter å fylle desember med. Det er alltid noen julegaver igjen å handle, og alle gavene skal også pakkes inn (det er kjempekoselig), julekort skal skrives og sendes, julekaker skal bakes. Gleder meg. Og jeg synes julen blir mer gøy jo eldre barna blir også, litt fordi vi kan innføre flere av våre barndomstradisjoner. I fjor var f.eks. første år vi la ut mat til nissen før vi la oss lille julaften. Storebror syntes det var kjempespennende å komme ned om morgenen og se at julenissen hadde vært der og både spist julekaker og klementiner, og drukket kaffe. I år kan han lese litt, så da kan han selv se at julenissen har skrevet "takk" i klementinskall på tallerkenen. Små julegleder.

Gammel 30-09-13, 16:00   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager det folk vil ha på julaften.
Det blir alltid ribbe så lenge det feires jul hjemme hos meg, og hvis noen er frimodig nok til å ønske noe annet så lager jeg det også. Det er ikke noe stress.
Det er kos.

Gammel 30-09-13, 16:11   #13
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Gubben vil ha kjøttkaker, og da får han det. Jeg må ha ribbe, så da får jeg det. Ungene spiser helst pølser, så da får de det. Og alle er fornøyde.

Gammel 30-09-13, 16:23   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan godt lage annen julemiddag om noen av gjestene har sterke ønsker. (Eller, vi skal gjøre det i år da)

Men, jeg vet ikke jeg, det er noe med at gjester som er sånn "oi? lager du det jeg er vant til? Tusen takk!" så er det litt artigere enn "Jeg ha ditten og datten til julaften! Jeg klarer ikke å spise noe annet".

Gammel 30-09-13, 16:46   #15
Malama

Malama sin avatar

Standard

Esme: DET er jeg enig i altså, "må ha ditten og datten og klarer ikke" er jo ikke så sjarmerende i noen som helst situasjon egentlig.

Selv jeg, som altså nå er kjent som å ha meeeget sterke føleser for julemat, spiser det jeg får servert hos svigers, altså. Glad for at det er pinnekjøtt, spiste også det året det var røkt, spiser en eller annen uforklarelig blanding av tre ingredienser jeg ikke liker som tilbehør til en ellers god kalkun på nyttårsaften, og leer ikke på et øyelokk over at der serveres "helt vanlige hverdagsmiddager" hele romjula (og påska), selv om jeg er oppvokst med "søndagsmiddag hver dag" i jul og påske.

Jeg sa ikke et ord når tv'n som eneste gang av 24/7/365 ble krevd slått av under julaftens frokost, dvs, akkurat i det tre nøtter til askepott begynte. (Men min mann kjenner meg, og kjøpte den som dvd til en annen gang. Det blir ikke jul uten, for meg. Det vet han. Å se den på dvd etter frokost er et høyst akseptabelt kompromiss.)

Jeg lette etter saltkaret til fårerullen min i går, og fant ei kasse som i tillegg til de kort og papirer den var merket med, også inneholdt JULENISSESEKKEN sto det. Det viste seg å være julenissen sin sekk, et par julebroderier, og glanspapir. Hodet mitt begynte allerede å svirre... lage julepynt med ungene! Jeg klarte å innse at selv om det er fridag for mor og barn i dag, så var det ikke helt rett tid å lage julepynt.

Gammel 30-09-13, 16:47   #16
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har feiret jul sammen med min kjære siden vi ble sammen. At folk feirer jul hver for seg selv om de er gift, fordi de ikke har barn, er noe jeg bare har hørtom på nett, Rine, virkelig ikke noe jeg har hørtom i den vanlige verden, der feirer alle jeg kjenner eller kjenenr til jul sammen når de bor sammen. Gjerne da ti år før de får barn.

Gammel 30-09-13, 16:59   #17
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi ble sammen det året jeg fylte 17. Det året krevd min mor at jeg måtte feire julaften hjemme, og det gjorde jeg. 1.juledag reiste jeg til ham og hans familie for å feire resten. Vi har feiret jul sammen siden da enda vi ikke fikk barn før for tre år siden. Han hadde ikke så mange tradisjoner og hans familie var rett og slett usikre på hva de egentlig brukte å ha på julaften. Min familie har sterkere og flere tradisjoner og til min lykke så likte han vår julemiddag så godt at han selv ønsker at det er det som er julemiddagen hvert år hos oss. Dessverre mistet han moren sin ganske tidlig i forholdet vårt og noen år senere, på selveste julaften, døde faren hans. For ham har ikke jul vært helt den store greia men det er den for meg og vi lager kompromisser så det skal passe oss begge samt at vi lager nye for barna/viderefører det vi har likt fra egen barndom.

Gammel 30-09-13, 17:01   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men man er da uansett voksen om man feirer jul hos en samboer eller ektefelle, og da skjønner jeg ikke helt at egne tradisjoner bør settes foran tradisjoner hos familien man er gjest hos.
Og hva er det med Tre nøtter til Askepott, egentlig? Skal jeg se en serie om igjen 30 ganger, bør den i det minste være knakende god.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-13, 17:02   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Å lage nye tradisjoner, og å gi tradisjoner videre til barna, det er jo noe av det beste.

Jeg fryder meg over å la ungene ta del i julemagien.
Men siden de ikke har helt samme tidsbegrep og forståelse av "hvor lenge det er til jul" så gjør jeg det ikke enda. Jeg bare gleder meg, og forbereder det

Gammel 30-09-13, 17:03   #20
Malama

Malama sin avatar

Standard

Denne debatten tar jeg ikke en gang til, Rine, jeg har allerede rotet meg utpå en gang i dag.

*innser egne begrensninger*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.