|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva stemmer du? | |||
Høyre |
![]() ![]() ![]() ![]() |
72 | 23,30% |
Arbeiderpartiet |
101 | 32,69% |
SV |
38 | 12,30% |
Senterpartiet |
7 | 2,27% |
Venstre |
43 | 13,92% |
Kristelig Folkeparti |
9 | 2,91% |
Fremskrittspartiet |
5 | 1,62% |
Rødt |
7 | 2,27% |
Miljøpartiet de grønne |
16 | 5,18% |
Andre |
0 | 0% |
Brokkolipartiet |
11 | 3,56% |
Deltakere: 309. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
maler
|
![]() Sv: FPs partibarometerOg så sliter jeg med å se den praktiske forskjellen på venstre og AP. Jeg ser at de kommer fra forskjellig kant, men jeg sliter likvel med å se hva venstre egentlig vil endre på i praksis.
![]() |
#182 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: FPs partibarometerVenstre er et liberalt parti som fokuserer på enkeltindividet, Ap er et sosialdemokratisk parti tuftet på arbeiderbevegelsens kamp for fellesskapsverdier og solidaritet. De er da ganske forskjellige i grunnholdningene sine i mine øyne, selv om de kanskje kan ende opp med samme standpunkt i enkeltsaker. Jeg tenker at det er viktig hva slags grunnsyn de ulike partiene har, fordi det sier noe om hva de kan tenkes å forhandle om, hvilken retning kompromissene de vil inngå kan gå i og hva de ikke vil forhandle bort.Og det vil jo også avhenge av hvem som forhandlet med hvem. Hvis Venstre forhandlet med Ap, Sp og SV om felles regjeringspolitikk tror jeg at resultatet kunne bli nokså bra, bl.a. ville miljøpolitikken og omsynet til små og mellomstore bedrifter kunne gi gode enkeltresultater i en slik forhandling. Når Venstre skal forhandle med Høyre og FrP derimot, tenker i alle fall jeg at det blir mer fokus på markedsliberalisme enn sosial-liberalisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FPs partibarometerPå nyhetene i dag ble MDG kritisert av flere miljøorganisasjoner for sin umoderne miljøpolitikk. Mener det var både Bellona og Natur og Ungdom. .. Debatt med MDG og SV på Alltid Nyheter
![]() |
#185 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: FPs partibarometer
Interessant. Så du mener at V ville ha større suksess med å få gjennom miljøsaker enn SV etter åtte år i posisjon? For SV ser jo ut til å bli så lite nå at det ikke vil kunne hjelpe V noe særlig?
![]() |
#186 |
Fjellpiper
|
Det jeg mener er at V ville ha større suksess med å få gjennom miljøsaken hvis de skulle forhandlet sammen med SV med Ap, enn hvis V skal forhandle med H og FrP. H og Ap er vel omtrent like ille når det gjelder miljø, men store deler av FrP fornekter eller bagatelliserer fortsatt menneskeskapte klimaendringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Fjellpiper
|
Dette er selvsagt rent hypotetisk, det er jo ikke noe som tyder på at slike forhandlinger ville finne sted i kommende periode. Poenget mitt var bare å illustrere at de beste delene av Venstres politikk ikke nødvendigvis vil komme best ut av en forhandling til høyre for dem selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Shake it out!
|
![]() |
#189 |
Prettiest mess ever seen
|
Eller med Ap, som 8 år i posisjon for SV illustrerer, var mitt poeng.
![]() |
#191 |
Shake it out!
|
![]() |
#192 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: FPs partibarometerEg skal for første gang vere med i tellekorpset, og gler meg faktisk litt til å få vere med å avholde valg. For min del er det nesten litt sånn hips om haps om det blir AP eller H - eg trur ikkje på dei heilt store revolusjonane om H tar over. - men så er kanskje eg mest opptatt av saker det H og AP ikkje er så uilike.
![]() |
#193 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Fantastisk beskrevet
![]() |
#194 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: FPs partibarometerJeg tror jeg har bestemt meg, og jeg tror faktisk det blir Venstre. Jeg har stort sett stemt Ap de siste årene. Venstre ligger nokså nært meg verdimessig og jeg tror det er tid for endring. Og jeg vil gjerne se et sterkt Venstre i en koalisjonsregjering, fremfor et sterkt Frp.
![]() |
#196 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: FPs partibarometerHvis bare alle partier fra nå av kunne bruke taletiden på å fortelle hva de selv har tenkt å bidra med i stedet for å rakke ned på de andre partienes forferdelige idéer, skulle jeg vurdert å se mer på valgsendingene.
![]() |
#197 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel. Slik utviklingen har vært i Norge over flere tiår, har vi ikke penger heller til å opprettholde de offentlige ordningene som vi har med den politikken SV og Ap vil kjøre heller. Det må rett og slett en del omfattende reformer til slik framtidsutsiktene er nå og hvordan kostnadene vil være. Også får vår generasjon må det gjøres kraftige reduksjoner i henhold til det offentliges utgifter innenfor helsevesen og trygdetjenester.
![]() |
#198 |
Leser
|
Akkurat dette er et stort problem med demokratiet, alle stemmer på det som vil gi dem selv en avkastning. Og jeg er usikker på de små partiene, i realiteten fungerer MDG og pensjonistpartiet (og kystpartiet, eksisterer de?) som lobbyister, uten noen helhetlig politikk.
![]() |
#199 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
MDG framstår for meg som en blanding av APK iblandet noe grønt og litt annet krydder. Jeg vet egentlig ikke om partimedlemmene innad er spesielt enige om noe annet enn at de skal ha en "grønn linje". Fullstendig urealistisk er i hvert fall politikken.
![]() |
#200 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: FPs partibarometerAkkurat nå er jeg på nibbet til å starte en kampanje mot MDG (og andre særinteressepartier). De har en fullstendig usammenhengende politikk, og vi KAN ikke fylle opp Stortinget med partier som skal være "en stemme for en (EN!) viktig sak" uten å ha en politikk det er hode og hale på. Jeg begriper ikke at man kan stemme på et parti der man vet at det ville vært KATASTROFE for Norge om de fikk reell makt.
![]() |
|
|