Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FPs partibarometer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva stemmer du?
Høyre 72 23,30%
Arbeiderpartiet 101 32,69%
SV 38 12,30%
Senterpartiet 7 2,27%
Venstre 43 13,92%
Kristelig Folkeparti 9 2,91%
Fremskrittspartiet 5 1,62%
Rødt 7 2,27%
Miljøpartiet de grønne 16 5,18%
Andre 0 0%
Brokkolipartiet 11 3,56%
Deltakere: 309. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-13, 22:19   #181
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FPs partibarometer

Og så sliter jeg med å se den praktiske forskjellen på venstre og AP. Jeg ser at de kommer fra forskjellig kant, men jeg sliter likvel med å se hva venstre egentlig vil endre på i praksis.

Gammel 18-08-13, 23:10   #182
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Venstre er et liberalt parti som fokuserer på enkeltindividet, Ap er et sosialdemokratisk parti tuftet på arbeiderbevegelsens kamp for fellesskapsverdier og solidaritet. De er da ganske forskjellige i grunnholdningene sine i mine øyne, selv om de kanskje kan ende opp med samme standpunkt i enkeltsaker. Jeg tenker at det er viktig hva slags grunnsyn de ulike partiene har, fordi det sier noe om hva de kan tenkes å forhandle om, hvilken retning kompromissene de vil inngå kan gå i og hva de ikke vil forhandle bort.Og det vil jo også avhenge av hvem som forhandlet med hvem. Hvis Venstre forhandlet med Ap, Sp og SV om felles regjeringspolitikk tror jeg at resultatet kunne bli nokså bra, bl.a. ville miljøpolitikken og omsynet til små og mellomstore bedrifter kunne gi gode enkeltresultater i en slik forhandling. Når Venstre skal forhandle med Høyre og FrP derimot, tenker i alle fall jeg at det blir mer fokus på markedsliberalisme enn sosial-liberalisme.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 07:26   #183
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Men jeg er kjempenysgjerrig på hva dere som skal stemme MDG stemte ved forrige valg? Care to share?

MDG her, ja - og SV sist gong og alle gongar så lenge eg har hatt stemmerett.

Gammel 19-08-13, 07:57   #184
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På nyhetene i dag ble MDG kritisert av flere miljøorganisasjoner for sin umoderne miljøpolitikk. Mener det var både Bellona og Natur og Ungdom. .. Debatt med MDG og SV på Alltid Nyheter
i morgentimene som kan være interessant for miljøvelgere

Gammel 19-08-13, 08:42   #185
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Venstre er et liberalt parti som fokuserer på enkeltindividet, Ap er et sosialdemokratisk parti tuftet på arbeiderbevegelsens kamp for fellesskapsverdier og solidaritet. De er da ganske forskjellige i grunnholdningene sine i mine øyne, selv om de kanskje kan ende opp med samme standpunkt i enkeltsaker. Jeg tenker at det er viktig hva slags grunnsyn de ulike partiene har, fordi det sier noe om hva de kan tenkes å forhandle om, hvilken retning kompromissene de vil inngå kan gå i og hva de ikke vil forhandle bort.Og det vil jo også avhenge av hvem som forhandlet med hvem. Hvis Venstre forhandlet med Ap, Sp og SV om felles regjeringspolitikk tror jeg at resultatet kunne bli nokså bra, bl.a. ville miljøpolitikken og omsynet til små og mellomstore bedrifter kunne gi gode enkeltresultater i en slik forhandling. Når Venstre skal forhandle med Høyre og FrP derimot, tenker i alle fall jeg at det blir mer fokus på markedsliberalisme enn sosial-liberalisme.

Interessant. Så du mener at V ville ha større suksess med å få gjennom miljøsaker enn SV etter åtte år i posisjon? For SV ser jo ut til å bli så lite nå at det ikke vil kunne hjelpe V noe særlig?

Jeg synes det rødgrønne eksperimentet viser med all tydelighet at de små partiene får gjort relativt lite skade i regjering, i det minste. Det har stort sett vært en vanlig Ap-politikk, med flertall i Stortinget. Jeg tror også at en borgerlig regjering nå stort sett vil føre en tradisjonell, ansvarlig høyrepolitikk, også håper jeg selvsagt at mitt parti får kjempet gjennom noen kjernesaker i vippeposisjon.

Det største problemet med FrP, bortsett fra populismen, som kan få ganske stygge utslag, er nettopp at jeg ikke får to streker under svaret på den økonomiske politikken. Men de vil jo bruke mer oljepenger, også vil de bygge ned offentlig sektor. De har nok rett i at det er mye penger å spare på det, men det vil ikke løse noen problemer på lang sikt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 09:44   #186
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Interessant. Så du mener at V ville ha større suksess med å få gjennom miljøsaker enn SV etter åtte år i posisjon? For SV ser jo ut til å bli så lite nå at det ikke vil kunne hjelpe V noe særlig?

Det jeg mener er at V ville ha større suksess med å få gjennom miljøsaken hvis de skulle forhandlet sammen med SV med Ap, enn hvis V skal forhandle med H og FrP. H og Ap er vel omtrent like ille når det gjelder miljø, men store deler av FrP fornekter eller bagatelliserer fortsatt menneskeskapte klimaendringer.

Gammel 19-08-13, 09:47   #187
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Det jeg mener er at V ville ha større suksess med å få gjennom miljøsaken hvis de skulle forhandlet sammen med SV med Ap, enn hvis V skal forhandle med H og FrP.

Dette er selvsagt rent hypotetisk, det er jo ikke noe som tyder på at slike forhandlinger ville finne sted i kommende periode. Poenget mitt var bare å illustrere at de beste delene av Venstres politikk ikke nødvendigvis vil komme best ut av en forhandling til høyre for dem selv.

Gammel 19-08-13, 09:55   #188
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Du ser vel ikke på kjæresten din som en reinspikka egoist

Nei, virkelig ikke. Han er det minst egoistiske mennesket jeg kjenner. Storsinnet og opptatt av å hjelpe andre. Men jeg oppfatter FrP slik. Kjæresten min er ikke medlem av FrP, han stemmer på partier. Fordi det er det partiet som han mener arbeider mest for det han synes er viktigst (han er selvstendig næringsdrivende).

Kjæresten min er raus og fin. Den minst rause personen jeg kjenner, tipper mellom sv og rødt. Han synes ingen bør tjene mer enn 500 000 (virkelig ingen), og deler alt på midten, uansett, av prinsipp. Det får noen aldeles triste utfall noen ganger når man gjør ting av prinsipp, og ikke etter behov.

Og la nå det være sagt. Jeg tror ikke alle som stemmer Rødt eller SV er like lite rause som ham.

Gammel 19-08-13, 10:01   #189
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er selvsagt rent hypotetisk, det er jo ikke noe som tyder på at slike forhandlinger ville finne sted i kommende periode. Poenget mitt var bare å illustrere at de beste delene av Venstres politikk ikke nødvendigvis vil komme best ut av en forhandling til høyre for dem selv.

Eller med Ap, som 8 år i posisjon for SV illustrerer, var mitt poeng.

Hvis V og SV til sammen var kjempestore, OG var enig om noe annet enn miljø, OG ville samarbeidet, så kunne de selvsagt fått gjort noe med miljøsaken. Men det blir litt sånn; "hvis vi hadde hatt vin nå, kunne vi hatt ost og vin, hvis vi hadde hatt ost".

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:57   #190
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 19-08-13, 11:23   #191
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

CD

Jeg tror det må bli valgvake i år, er jo faktisk litt spennende i år. Jeg håper på sterkt høyre, sterkt vestre og en sur kjæreste.

Gammel 19-08-13, 11:36   #192
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg skal for første gang vere med i tellekorpset, og gler meg faktisk litt til å få vere med å avholde valg. For min del er det nesten litt sånn hips om haps om det blir AP eller H - eg trur ikkje på dei heilt store revolusjonane om H tar over. - men så er kanskje eg mest opptatt av saker det H og AP ikkje er så uilike.

Når det er sagt: det å skifte kostar er bra av og til, så sånn sett ser eg helst at det vert borgarleg fleirtal. Eg er kjernegrøn og liberal, men har eit blått øyre og eit rødt øyre. Regnbuepartiet - finst det?

Gammel 19-08-13, 14:32   #193
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men det blir litt sånn; "hvis vi hadde hatt vin nå, kunne vi hatt ost og vin, hvis vi hadde hatt ost".

Fantastisk beskrevet

Gammel 22-08-13, 13:52   #194
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror jeg har bestemt meg, og jeg tror faktisk det blir Venstre. Jeg har stort sett stemt Ap de siste årene. Venstre ligger nokså nært meg verdimessig og jeg tror det er tid for endring. Og jeg vil gjerne se et sterkt Venstre i en koalisjonsregjering, fremfor et sterkt Frp.

Gammel 22-08-13, 15:19   #195
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fortsatt ikke peiling.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 22:54   #196
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis bare alle partier fra nå av kunne bruke taletiden på å fortelle hva de selv har tenkt å bidra med i stedet for å rakke ned på de andre partienes forferdelige idéer, skulle jeg vurdert å se mer på valgsendingene.

Gammel 22-08-13, 23:46   #197
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer egentlig mest på hvor FrP tenker at man skal få penger fra, ikke bare på kort sikt, men på lang sikt.

Vel. Slik utviklingen har vært i Norge over flere tiår, har vi ikke penger heller til å opprettholde de offentlige ordningene som vi har med den politikken SV og Ap vil kjøre heller. Det må rett og slett en del omfattende reformer til slik framtidsutsiktene er nå og hvordan kostnadene vil være. Også får vår generasjon må det gjøres kraftige reduksjoner i henhold til det offentliges utgifter innenfor helsevesen og trygdetjenester.

Enn så lenge er olje løsningen. Det man ellers bare må håpe på, er et kjempeløft innenfor forskning. Dette er imidlertid noe som vil ta lang tid å bygge opp og det bør her satses så blodet renner på andre områder, for vi vil på sikt være helt avhengig av noe annet enn oljen. Misforstå meg rett - jeg er ikke i mot oljeutvinningen, og jeg mener vi her også skal gå i gang med utvinning på nye områder, men man må tenke langt fram.

Å tenke langt fram er vanskelig. I basis er folk stort sett interessert i hva som er best for dem i umiddelbar framtid - for partiene blir det liten gevinst i å prøve å fortelle om hvordan deres politikk skal forme Norge 50 år fram i tid.

Når man ellers ser på de mange dråpene av penger som brukes er det en del å hente. For å sikre oss framover må vi på noen områder tåle at ikke alt blir like bra.

På mange saker er jeg enig med FrP. Problemet mitt med FrP blir deres ståsted i noen enkeltsaker, samt at jeg ikke føler at det er politikere der som "virker gode og troverdige". En del av FrP sine saker som de samler mye støtte på blir for meg fillesaker egentlig.

Problemet med å gjøre en del grep som bør gjøres er at folk per i dag ikke vil være fornøyd med dem. Det er reformer som vil ta lang tid og man vil ikke se effekten av dem om man så skulle få sitte i flere perioder. Problemet videre da er blir at man gjerne ikke får mer enn en periode eller to, før det er skifte og ny kurs.

For meg framstår Høyre som partiet som har en litt mer langsiktig kurs - og realistisk kurs. Men det innebærer en del ting som hos mange ikke vil være populært.

Samtidig vil jeg vel si at media har vært ganske enkeltsporet i hvilke saker Høyre skal "angripes for" i valgkampen. Med det er jo interessant nå at Sigbjørn Johnsen går ut også å sier at de ser at formueskatten kan være problematisk for nyoppstartede bedrifter, og AP gir sin støtte til LHLs planer om et eget privat sykehus....

Gammel 23-08-13, 06:23   #198
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Å tenke langt fram er vanskelig. I basis er folk stort sett interessert i hva som er best for dem i umiddelbar framtid - for partiene blir det liten gevinst i å prøve å fortelle om hvordan deres politikk skal forme Norge 50 år fram i tid.

Akkurat dette er et stort problem med demokratiet, alle stemmer på det som vil gi dem selv en avkastning. Og jeg er usikker på de små partiene, i realiteten fungerer MDG og pensjonistpartiet (og kystpartiet, eksisterer de?) som lobbyister, uten noen helhetlig politikk.

Gammel 23-08-13, 08:34   #199
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Akkurat dette er et stort problem med demokratiet, alle stemmer på det som vil gi dem selv en avkastning. Og jeg er usikker på de små partiene, i realiteten fungerer MDG og pensjonistpartiet (og kystpartiet, eksisterer de?) som lobbyister, uten noen helhetlig politikk.

MDG framstår for meg som en blanding av APK iblandet noe grønt og litt annet krydder. Jeg vet egentlig ikke om partimedlemmene innad er spesielt enige om noe annet enn at de skal ha en "grønn linje". Fullstendig urealistisk er i hvert fall politikken.

Selv om jeg ikke akkurat er det man vil kalle en "aktiv miljøforkjemper", må jeg si at jeg for så liker en del av arbeidet Bellona gjør - i hvert fall måten de prøver å gjøre det på. Bellona har en tilnærming med å jobbe med for å finne løsninger i stedet for å jobbe mot - da i henhold til industri/næringsliv.

Jeg sitter med inntrykket av at mange av dem som vil stemme på MDG vil gi en prinsippstemme, uten å ha satt seg så godt inn i helheten i deres politikk og direkte og indirekte konsekvenser av en del av tingene de vil gjøre. Å gjøre miljøtiltak - også internasjonalt - i et land med radert økonomi kan vise seg vanskelig.

Gammel 23-08-13, 09:47   #200
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå er jeg på nibbet til å starte en kampanje mot MDG (og andre særinteressepartier). De har en fullstendig usammenhengende politikk, og vi KAN ikke fylle opp Stortinget med partier som skal være "en stemme for en (EN!) viktig sak" uten å ha en politikk det er hode og hale på. Jeg begriper ikke at man kan stemme på et parti der man vet at det ville vært KATASTROFE for Norge om de fikk reell makt.

Jeg syns skole og utdanning og barns oppvekstvilkår er den aller viktigste saken i dag. Det er der nøkkelen til fremtiden ligger: Fremtidens forskning, fremtidens arbeidstakere og dermed de som skal bære velferdssamfunnet videre (i dag maules en del barn gjennom systemet og kommer ut i andre som garanterte trygdemottakere resten av livet), fremtidens mennesker som skal leve i samfunnet vårt og være med til å gjøre det til et godt samfunn.

Skal jeg dermed starte Skolepartiet? Eller Barnepartiet?

Nei, jeg finner selvsagt det partiet som etter min mening har den beste politikken på det området som er viktigst for meg, og som ikke er rablende gale på de andre områdene heller. For de fleste etablerte partier er det jo en helhet i politikken deres som har blitt meislet til gjennom mange år med debatter og diskusjon, slik at en som er veldig enig i SVs skolepolitikk gjerne vil være sånn noenlunde enig i næringspolitikken og miljøpolitikken deres også, fordi de kommer ut fra de samme prinsippene. Tilsvarende for andre partier.

NEI TIL SÆRINTERESSEPARTIER!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.