Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-13, 15:42   #1
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Du får kjøpt elektrisk mokkakanne, har sett noen på jobb som har. Bare å plugge i stikkontakten.

Ja, jeg vet Bialetti har elektriske kanner. Min far hadde en gang i tiden en sånn og var fornøyd med den, meg bekjent.

Gammel 28-01-13, 15:18   #2
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er kaffekapslene et miljøproblem. Håper det snart blir en god innsamlings- og resirkuleringsordning på det.

Et av de store problemene vi står overfor i vårt samfunn er imidlertid kjøpt og kast-mentaliteten. Vi ønsker oss nye og fine ting hele tiden. Produksjonen av disse tingene koster miljøet mye, både i form av utslipp og bruk av ikke fornybare ressurser. Det er flott om tråder som dette gjør at noen tar et bevisst valg om å ikke kjøpe kapselmaskiner. Det er imidlertid dumt om de som allerede har velger å kaste dem og kjøpe ny kaffemaskin med elektronikk. På samme måte som det faktisk er mer miljøvennlig å kjøre den gamle bilen til vrak enn å investere i ny bil. En EL-bil sparer kun miljøet (totalt sett, ikke lokal forurensing) hvis den brukes i hel levetid, og ikke hvis man hele tiden bytter den ut. Synd, men sant.

Vår higen etter nye ting, elektronikk og fint design er et stort problem. Selv om det vi kjøper er mer miljøvennlig enn det vi vraker.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 15:46   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig fornøyd med min Bialetti Elettrika.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 16:41   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Å, en sånn vil jeg ha! Har bare sett den vanlige varianten. Ellers har de faktisk elektriske mokkakanner på Biltema av alle steder, men den funker finfint! Bialetti er nok bedre, dog.

Gammel 28-01-13, 18:28   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå har jo Java sagt at jeg ikke får kjøpe noe mer.

( )

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 12:58   #6
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Jeg har garantert enda lavere inntekt enn deg, som om det har noe å bety i denne diskusjonen, men mener fortsatt at det finnes bedre og billigere alternativer til kapselmaskiner, både smaksmessig og miljømessig. Og ja, jeg har hatt kapselmaskin selv. Solgt for en brøkdel av innkjøpspris siden Nespresso etterhvert dumpet prisene på maskinene sine for at alle skulle få ta del i det rådyre kapselprogrammet deres, og fordi andre aktører kom på markedet med vesentlig billigere maskiner. Å kalle middelmådig kaffe med en kilopris på opptil 700 kroner for "fattigmannstrøst" er i beste fall en smule naivt.

Jeg kunne gjort det vesentlig bedre på et par punkter når det kommer til miljøhensyn, men jeg prøver likevel å gjøre så godt jeg kan ellers. De valgene jeg har tatt som ikke er særlig heldige står jeg for, men jeg er ikke spesielt stolt og ser ikke noe poeng i å forsøke å forsvare disse valgene på noe vis. Likevel gjør jeg så godt jeg kan ellers, for det er vel ikke slik at om man drar ned skylappene på ett felt så har man frikort på alle de andre?

Jeg nekter fortsatt for at de 2 kiloene med plastavfall som vår kaffemaskin akkumulerer i året utgjør den store bøygen i klimautfordringen, men klart every little bit counts og hvis noen vil bidra i kampen ved å ikke ha kaffemaskin så er det vel bare fint. Vi bidrar på andre måter. Ved for eksempel å ikke dra til syden på tre år, ved å bare en bil og en ipad på deling. Vi arver tøy, har sparedusj, sparepærer, lager grønnsakssuppe, har busskort til hele familen og går og sykler på jobb.

Så ja, det er unyansert å si at kaffemaskinen er den skumle ulven, syns jeg. Det er masse å ta av.

Gammel 23-01-13, 13:11   #7
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Men når du nå har tatt det valget og er bekvem med det så skjønner jeg ikke hvorfor du må rettferdiggjøre det så skrekkelig, og hvertfall ikke med argumenter som fattigmannstrøst og at du reiser til syden hvert 15. år? Man velger sine kamper med omhu, og dette er ikke din. Verre er det vel ikke?

Jeg synes ikke egentlig det er noe jeg skulle måtte rettferdiggjøre verken for meg selv eller andre. Hadde artikkelen tatt for seg at et høy forbruk av elektriske artikler er skadelig for miljøet og at vi burde tenke oss om før vi kjøper ipad til hver av ungene og tre pcer, wii, kjøkkenmaskin, vannkoker og ny telefon hvert år. Ja, da hadde det ikke vært et problem, men artikkelen peker på kaffemaskinen og den som et stort problem. Jeg mener faktisk at den bare er en liten del av problemet. De fleste husholdninger som har dem har bare en og de må ikke byttes ut i hytt og dynevær.

Gammel 23-01-13, 13:38   #8
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg føler med den grisen når hun går gjennom trampolina og er på gråten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.