Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-12, 15:03   #181
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Men hva er egentlig greia med å gå rundt å få godteri ?
Handler ikke dagen om å minnes de døde?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 15:09   #182
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ungene er hos far sin, så slipper og forholde meg til halloween selv i år. Men kunne aldri fallt meg inn å sende ungene ut for å tigge snop for så å ikke åpne for andres unger, som en her gjør.

Gammel 31-10-12, 15:13   #183
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

"Jeg syns det er mye hyggeligere og BEDRE med julebukk, jeg. Da synger de i hvertfall som betaling for godteriet"

For å være helt ærlig er fraværet av mer eller mindre sure varianter av julesanger og annet en av de bedre tingene med Halloween.

Mannen og jeg snakket for øvrig om at vi måtte innføre Thanksgiving/Høsttakkefest også. Fordi det er en fest, med god mat og god drikke - what's not to like.

Gammel 31-10-12, 15:15   #184
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kultur er ikke statisk, men svært dynamisk. Noe som kan diskuteres er grensegangen mellom dynamisk kultur (og hvordan kultur defineres) og hva som er ren buisness.
Valentines er forsøkt solgt inn på markedet gjennom et par tiår nå og har ikke helt slått gjennom. Om man om noen år får en skikkelig markedsføring rundt kinesisk nyttår så finnes det utrolig mye råkult av effekter og tradisjoner rundt dette også. Hva blir kultur?
Jeg synes det er vanskelig å definere.
Jeg har feiret jul et sted hvor det ikke var lange tradisjoner for julefeiring. At det ble solgt stæsj i butikkene og at enkelte kjøpte gaver gjorde ikke jul til "kultur" der.
Noe som er litt snodig er hvordan julefeiringen i en del ortodokse land har blitt en todelt greie hvor den kommersielle delen ved gregoriansk jul og den tradisjonelle rundt juliansk jul.

Jeg har vært med på førjul i Thailand. det var rare greier, gitt.
Kultur er jo dynamisk så det holder. Hvis man hadde sagt "tre nøtter til Askepott" til noen i 1970 så hadde jo ingen tenkt på at det har med jul å gjøre. Nå er det en viktig del av juletradisjonene til en haug med nordmenn. Ergo synes jeg altså at argumentet for at vi ikke har noen tradisjon for å feire slik her i landet, faller på sin egen urimelighet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 15:16   #185
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

For å være helt ærlig er fraværet av mer eller mindre sure varianter av julesanger og annet en av de bedre tingene med Halloween.

Mannen og jeg snakket for øvrig om at vi måtte innføre Thanksgiving/Høsttakkefest også. Fordi det er en fest, med god mat og god drikke - what's not to like.

Jeg digger også Thanksgiving - det er tradisjonen sin, det.
Å samle famile og venner og tenke over hva man er takknemlig for - for så å spise seg stappings på deilig mat?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 15:16   #186
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men hva er egentlig greia med å gå rundt å få godteri ?
Handler ikke dagen om å minnes de døde?

Poden - som forsket på dette i engelsktimen i går - belærte meg i morges om at tradisjonen med å minnes de døde (og gi/ofre ting til dem?) etter hvert gikk over til å gi ting til de fattige, og at det er derfra trick-or-treat kommer. Aner ikke hva som var kildene hans, men det høres ikke helt urimelig ut.

Gammel 31-10-12, 15:23   #187
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan forøvrig forstå at en del synes dette er em litt lite koselig tradisjon, og at den derfor er vanskeligere å like.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 15:46   #188
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har en her og som har gledet seg i noen uker.
Vi har lykt,spindelvev med edderkopper og snop.
Blir en runde i nabolaget med vennene og en voksen,og så hjem.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 20:38   #189
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til og med en halventusiastisk godteutdeler smelter når to tannløse jentunger roper: "Ja!! Jeg eelsker sånn sjokolade" når jeg legger den i kurven deres. :

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 20:50   #190
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Og her smeltet jeg fullstendig av en toåring med et fast grep om slikkepinne i ene hånden, og en liten Milky Way i den andre.

Jeg var skeptisk lenge jeg også, og fornøyd med at det ikke kom så mange på døren da vi bodde i blokk. Men nå har jeg barn, og som flere påpeker blir det jo mest sannsynlig en tradisjon hun vil være med på om ikke så lenge, og da kan ikke jeg sette meg på bakbeina fordi jeg er oppvokst med å gå nyttårsbukk på 80-tallet. I dag syntes jeg bare det var kos å åpne for ungene som kom, og jommen fikk jeg hilst på noen mammaer i gaten også. Bonus!

Gammel 31-10-12, 20:53   #191
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

.........................
.........................

Det var ikke plass til noe særlig vanlig godteri på Nille nå så jeg. DEr var det bare halloween og julegodt. I neste uke koster sikkert halloweengodtet det halve.

Det er ingenting igjen å selge på halv pris. Her var butikkene ribbet.

Vi feirer Halloween fordi ungene synes det er gøy. I år har lille E party, ungene har gått knask og knep rundt i nabolaget, jeg har laget pizza og serverer brus. Nå ser de på film på TV mens de spiser godteriene de har fått. Alle bøtter er tømt i tre store skåler og alle spiser og koser seg.

På trappa har jeg tre lykter. De står der året rundt. Inne har vi pyntet med et skjelett, et gresskar i papp og en uro med flaggermus. Gardinene er trukket for og noen av lampene har fått fargede pærer(som vi kjøpte en gang for flere år siden). Stemningen har vært stor og alle er veldig fornøyd med kvelden.

Vi har tidligere hatt fest med voksne og barn og synes det er en flott anledning til å samle gode venner til festlig lag.

Gammel 31-10-12, 20:59   #192
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har introdusert toåringen for Halloween. Han var så fornøyd og snakket om alle ungene og veska han fikk en sjokolade i. *vill og gal*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 21:04   #193
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ingen som som har vært her foreløpig. Stakkars godteriet, jeg får forbarme meg over det senere i kveld.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 21:06   #194
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rundt førti stykker har vært her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 21:08   #195
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg trodde det skulle bli lite besøk i vind og regn, men jeg tok (heldigvis) feil.
Her har vi hatt masse besøk av pusekatter, hekser, spidermanhekser, trollmenn og andre mer eller mindre skumle figurer. Kun to stk kom uten kostyme, og de gikk fort igjen.
Gutta mine har delt ut godterier med rund hånd, og har STORKOST seg. Noen syntes de var litt nifse, og andre var bare "fiiiiine"!
Alle fikk en sjokolade og halloween-marshmellows.
Pode 2 fortalte meg fornøyd at "neste gang skal jeg også være pusekatt". Så det er mye mulig at hu mor må ut å traske i nabolaget neste år.

Siste torsdagen i november feires Thanksgiving og kalkunen er allerede i hus.

Gammel 31-10-12, 21:09   #196
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har Guttungen lært poenget med klare avtaler. Hva han påsto var hugget i stein, at to gutter skulle komme hjem hit, og de skulle gå sammen, viste seg at kompisene ikke hadde hørt om.

Dermed ble det til at jeg tagget rundt bak Guttungen i nabolaget og knasket og knepet. Aldri så galt det ikke er godt for noe - da styrte jeg nemlig mot de hus jeg visste det var velkomment. Guttungen fikk en haug godis, traff masse kjentfolk på veien, og er uansett strålende fornøyd med dagens fangst.

Gubben trodde han hadde trukket det lengste strået, som fikk være hjemme og passe huset, i stedet for å vandre gatelangs med Guttungen. Vel, jeg hadde kvalitets- og filosoferingstid med sønnen min - han hadde et evig renn på døra, og hadde knapt satt rumpa nedpå i et par minutter.

Ellers ser det ut til at alle her respekterer 18-19 regelen - kl 18 tussa det unger rundt i gatene her, fra klokka 19 har det vært helt tyst. Fine greier.

Gammel 31-10-12, 21:13   #197
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Her har det vært litt over 70 stykker... Snart tomt for Fox.

Gammel 31-10-12, 21:13   #198
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Her har vi hatt masse barn på besøk, poden var storfornøyd med å ha vennen på party.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 21:16   #199
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde to småjenter på besøk halv åtte (gutta var i pysjen men ikke i seng) og etter det har det vært stille. Veldig greit.
Jeg har bare et par halloweenmarshmallows igjen, så det er greit at det er stille nå.

Gammel 31-10-12, 21:17   #200
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen som tør å gå ned den mørke lange bakke hos oss. Litt mørkt er det også. Så vi har ikke hatt et eneste besøk her de 7 årene vi har bodd her.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.