Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En enslig mor som sliter med økonomien

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-11, 10:54   #181
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Jeg har tenkt litt på dette, og blitt enig med familien om at vi skal prøve en måned med 1000 kroner uka i matbudsjett. Vi bruker mye mer nå, og kan absolutt spare mer enn vi gjør og fortsatt ha det rimelig bra. Men 4000 i måneden tror jeg kommer til å føles veldig knapt. Utgangspunktet blir også litt forskjellig siden vi alltid har endel tørrvarer og mat i fryseboksen, men jeg tror vi kommer til å merke det ganske kraftig likevel. Jeg lover å stoppe før det ender opp med at noen går sultne og slappe. Desember er ikke måneden for dette (når en er så heldig å kunne velge), men januar passer bra for en sånn utfordring i nøysomhet og oppfinnsomhet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 10:56   #182
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Igjen. Når man stiller opp på tv så må man jo tåle at folk lurer og undres. Det er en sjokkerende opplysning at det finnes barn som over år har lagt seg sultne eller feilernærte over grensen til sykdom. Moren hevder årsaken ligger i strukturene i samfunnet vårt, barnetrygden og bidraget er for lavt, da er det ikke bare betimelig men også nødvendig å vurdere saken for å se om det virkelig er riktig at en forelder i Norge kan gjøre så godt hun bare kan og likevel er det ikke mat til barna. For da må vi endre noe. Dog må vi se på hva som har skjedd her også, for dersom det er morens valg og prioriteringer som er for dårlige så er det ikke en samfunnsendring vi trenger. For min del handler det om å vurdere hvorvidt denne saken er egnet til å sette dagsorden for å få til en endring eller ikke. Noen ganger dukker det nemlig opp slike saker hvor en personlig historie er såpass ille at den bare ikke skal få lov til å forekomme overfor uskyldige, om man kan bruke det ordet.

Veldig godt sagt!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 11:21   #183
Slettet bruker
Passiv

Standard

Filifjonka, det går fint. Men gudbedre så kjipt det er med kneip fra first price. Osten er ikke noe god den heller, men den lar seg jo spise. Paprikaen og maisen er fin. Gulrøttene også. Og fisk er billig mat, og det er havregryn også.

Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 11:26   #184
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer til å bake brød og finne ost og andre ting på tilbud. Utfordringen jeg gir meg selv er å klare å lage mat som både er god og næringsrik på dette budsjettet. Ikke at vi skal kjenne hvordan det er å ha det trist.

Gammel 20-11-11, 11:29   #185
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ah, det var et bedre prosjekt ja. I mine dager var det dyrere å bake enn å spise first price, så da ble det first price. Gudbedre, jeg er glad jeg ikke trenger tenke på den osten mer.

Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 11:44   #186
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner overhode ikke den familien det refereres til men har hørt via-via at alt går mye bedre nå.

Når det gjelder å spekulere i hvordan folk har brukt pengene sine blir det for dumt. Hvem vet hva jeg har fått i gave, arvet eller overtatt?

Gammel 20-11-11, 11:45   #187
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror jeg vil henge meg på Filifjonka jeg er helt sikker på at det går an å komme veldig langt på fire tusen.

Å spise godt på skralt budsjett har vært en slags hobby for meg i mange år (en av de hobbyene jeg ikke har valgt helt frivillig ).

Gammel 20-11-11, 12:43   #188
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det er neimenn ikke rart fattigdom er et såpass skjult problem i mange tilfeller. Denne damen er visst frekk nok til å våge å være synlig og å gi sin situasjon en stemme og se hvordan hun blir revet i filler for det. Jeg får helt vondt i magen av all den forakten og kulden hun møtes med.

Vet du hva, jeg tror ikke det har noe med forakt for fattigdom å gjøre, eller dømming/forhåndsdømming. Jeg tror ikke engang det har noe med fattigdom som sådan å gjøre.

Det vi reagerer på tror jeg - og ikke med forakt men mer overraskelse og kritiske spørsmål om realiteten i historien, er mangelen på å ta ansvar - eller et eller annet i den gaten. Slik denne damen er _fremstilt_ (og jeg understreker fremstilt, det behøver ikke ha noe med virkeligheten å gjøre) virker det som en slags ansvarsfraskrivelse i forhold til barnas ve og vel her. DET tror jeg det er vi reagerer på her inne, vi er en ressurssterk gjeng som vet mye om hvordan man får til ting og hva vi har rett og krav på og mulighet til og reagerer sterkt når folk _fremstår_ som om de ikke har gjort affære, men skylder på samfunnet, barnetrygden, bidraget eller hva det måtte være.
F.eks står det i artikkelen at
Etter at Hellstrøm var på besøk kan Hanne Mette fortelle at hun fikk mer pågangsmot til å oppsøke de instanser som kunne hjelpe henne med å skape en sikrere økonomisk ramme rundt henne og barna.
Noe som indikerer at hun _ikke_ har gjort dette før.

Jeg mener vi hadde reagert like sterkt om det var noen med penger på bok som hadde gjort det samme - da med ref. til barna, så det har ingenting med fattigdom å gjøre. Og jeg har faktisk ikke lest forakt og kulde ift damen det dreier seg om her, mer en mangel på forståelse på at det virkelig kan være slik det framstilles, i Norge i dag. Og i og med at hun ikke hadde "oppsøkt de instanser som kunne hjelpe"... så er det åpenbart ikke sånn det skal behøve å være. Fordi damen ikke hadde tatt akkurat det ansvaret. (eller igjen - fremstilles som om hun ikke hadde gjort det).
DA blir folk litt oppbragte her inne, for man skal ikke begynne å klage over alle andre når man ikke har gjort den innsatsen som skal til sjøl lsm, fattig eller rik.

Jeg er forøvrig overbevist om at TV3 har klippet heftig og overdramatisert her, og jeg tror den stakkars damen er litt offer for at journalisten ville ha en dramatisk historie fram.
Og jeg understreker igjen at selv om hun har 4000 igjen i måneden til mat, sier det ingenting om hvor mye penger hun har inn i måneden, og ingenting om hennes økonomiske prioriteringer.

Sist redigert av m^2 : 20-11-11 kl 13:32.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 12:45   #189
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser det som m^2.

Gammel 20-11-11, 13:20   #190
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også. Og jeg innrømmer gjerne at jeg lurte på hvorfor hun hadde prioritert ganske mange sånne fancy "Bohus"-interiørgreier i stua og full pakke med skolebilder av sønnen når hun ikke hadde råd til mat. Jeg håper det er snakk om gaver.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 15:01   #191
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det var jo bare smaksprøver? Men enlaksefilet med tilbehør (salat, f eks) er middagsporsjon her. Man trenger ikke spise seg stappmett heller, og det er ikke så mange timer mellom middag og kvelds her, hvertfall.

Sånn som jeg forstår det på de programmene så lager de mat og porsjonerer det og skryter veldig av at dette er middag til 25 kroner f.eks. Noen ganger lager han mange ting og da er det bare små smaksprøver. Her er det vel bare kanskje 2 av ungene som ville vært fornøyd med mengdene som blir servert i de programmene, ingen av oss andre ville blitt mette. Jeg skjønner at vi er storspiste.

Det var 4000 kr til å bruke til dagligvarer, altså ikke bare mat, men alt man kjøper i matbutikken.

Gammel 20-11-11, 15:14   #192
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det blir feil å reagere på at hun har det fint hjemme og at hun har skolebilder av barna sine. Hun er fattig og skal ikke få lov til det.....

Kakjse har hun makset ut kredittkortet sitt, eller kanskje hun er flink til å spare for nettopp å kunne unne seg sånne ting
Kanksje ikke valg vi ville tatt, men...

Gammel 20-11-11, 15:19   #193
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det er veldig lett som ressurssterk, utdannet og velfødd å ha meninger om hvilke grep folk burde ha tatt for å bedre egen situasjon.

Og så kan jeg garantere at det finnes unger som sulter i Norge i dag, selv om foreldrene tar alle de riktige grepene. Jeg kjenner til folk som forsørger barn, bolig inkludert, på under 6000 i måneden selv om de har gjort alt de kan for å bedre dette. (Det er selvsagt snakk om ganske spesielle situasjoner, siden dette også er under sosialhjelpsatsene, men de forekommer, absolutt).

Gammel 20-11-11, 15:24   #194
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg tror det er veldig lett som ressurssterk, utdannet og velfødd å ha meninger om hvilke grep folk burde ha tatt for å bedre egen situasjon.

Og så kan jeg garantere at det finnes unger som sulter i Norge i dag, selv om foreldrene tar alle de riktige grepene. Jeg kjenner til folk som forsørger barn, bolig inkludert, på under 6000 i måneden selv om de har gjort alt de kan for å bedre dette. (Det er selvsagt snakk om ganske spesielle situasjoner, siden dette også er under sosialhjelpsatsene, men de forekommer, absolutt).

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 15:26   #195
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Dette er jeg veldig enige i. Jeg har selv vært der at livet hat tatt en uforutsigbar vendig, sjokket og det følelsemessige det medfører.
"Thank Lord" for at jeg var 40 år gammel med ordnet økonomi,jobb og ressursterk da jeg ble skilt. Grep måtte taes, da man mister en halv inntekt (ex-mann), men har alle utgifter og litt til, som før.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 20-11-11 kl 15:47.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 15:58   #196
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg synes det blir feil å reagere på at hun har det fint hjemme og at hun har skolebilder av barna sine. Hun er fattig og skal ikke få lov til det...

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 16:24   #197
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Så rørende program!

Andre har sagt det bedre før meg om at man som utdannet og ressurssterk krititserer uten å vite hele bildet. Programmet ga meg en tankevekker til meg selv angående ferdigmat og priser.

Gammel 20-11-11, 16:37   #198
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg oppfatter ikke så mye kritikk, snarere heller at det stilles spørsmål og at det diskuteres.
Når man stiller opp i tv må det være lov til å diskutere etterpå.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 16:55   #199
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Andre har sagt det bedre før meg om at man som utdannet og ressurssterk krititserer uten å vite hele bildet. Programmet ga meg en tankevekker til meg selv angående ferdigmat og priser.

Skal man bare få lov å diskutere og kritisere TV-innslag som man kjenner hele bakgrunnen til, eller som omhandler noe jeg har opplevd selv blir det jaggu ikke mye diskusjon her i landet.

Jeg forbeholder meg retten til å stille kritiske spørsmål når jeg ser på skjønnhetsoperasjonsprogrammer selv om jeg ikke har foretatt en selv, og selv om jeg ikke har lyst til å ta en. Jeg kritiserer også gjerne programmer a typen Luksusfellen og stiller meg kritisk til Nannyprogrammene selv om jeg jo ikke vet hvordan disse familiene har det "på ordentlig". Det er faktisk ikke noe spesielt med dette programmet som gjør at jeg ikke tør diskutere noe av det jeg så hos denne Hellstrømfamilien.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 17:03   #200
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Nei jeg syns også som Olympia at det må være lov å diskutere ut fra det som er vist på tv, og uavhengig av egen erfaring.

Jeg tenker at det er veldig naturlig for de fleste å ha mat til barna som første prioritet. Klarer ikke se for meg en eneste ting som er viktigere enn at de ikke skal gå rundt sultne og underernærte.

Svar

Emneord
enslig mor, fattig, hellstrøm

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.