Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 18:53   #181
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Meissa:Og personen får selv bestemme hva han vil bruke pengene til, sant?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:55   #182
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes ikke at hun viser at hun setter pris på gavene hun får ved å gi dem bort, men det er min mening.

Men, om hun hadde tatt vare på pengene på en sparekonto og når hun ble 18 funnet ut at hun da skulle donere alle konfirmasjonspengene sine til en veldedig organisasjon, du hadde vel neppe reagert på det? For det er jo ikke det at det blir gitt til veldedig organisasjon i seg selv du har noe mot?

Er det på en måte "nærheten" i tid fra mottak og videresending du reagerer på?

Gammel 20-05-11, 18:55   #183
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Men hadde Leger Uten Grenser da fått inn like mye ?

Selvsagt ikke. Langt derifra, faktisk.

Gammel 20-05-11, 18:55   #184
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke hun hadde fått like mye penger om hun hadde spesifisert at hun ønsket seg støtte til Leger uten grenser. Vi ønsket oss jo gaver til blant annet Redd Barna og Kreftforeningen til bryllupet vårt, men det var veldig få som faktisk valgte den løsningen.

Gammel 20-05-11, 18:55   #185
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg mener man bør være ærlig om at man ikke har tenkt å beholde pengene selv.

Mener du virkelig at du ville ment det var bedre hvis konfirmanten hadde brukt pengene hun fikk på f.eks en Chanel-veske, merkeklær, festing eller syden-tur?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:58   #186
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Det er da flere som gir beskjed om at de ønsker donasjoner istedet for gaver til bursdager ol. Det er ikke unormalt og alle fall ikke noe å gjøre narr av.

Vi fikk en liste over organisasjoner som brudeparet ønsket å donere bryllupsgaven til, de ville ikke ha gaver til seg selv.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:58   #187
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

.

Kanskje det kunne ha vært en helgardering mot sårede følelser, om jenta hadde sagt at hun ønsket donasjon til Leger Uten Grenser, istedet for først å ta imot og så å gi bort pengene ? Men hadde Leger Uten Grenser da fått inn like mye ?

Selvsagt ikke. Da hadde tante Olga og onkel Hugo tenkt "Hva, Leger uten grenser- jenta er tydeligvis ikke helt riktig i hodet! Nei, la oss kjøpe et smykke i stedet. Det kan man aldri få nok av, og så varer det livet ut "

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:01   #188
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner at jeg er litt todelt, men det er nok fordi jeg er farget av min egen oppvekst.
1. Jeg syns det er fantastisk flott at jenta er samfunnsorientert, bryr seg og brenner for en sak og hun ønsker å støtte ved å gi penger.
2. For meg var pengene jeg fikk til konfirmasjonen muligheten til å investere i litt større ting som min mor ikke hadde noen forutsetning for å kunne hjelpe meg med. Hun var alenemor med svært dårlig økonomi. Pc, sertifikat og denslags måtte jeg betale selv og jeg følte at konfirmasjonsgavene på en måte var ment til det. Sånn at min mor ikke skulle måtte spinke, spare og snu på hver eneste krone fordi hun følte at hun måtte bidra å hjelpe til med å gi meg slike ting.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:04   #189
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Selvsagt ikke. Da hadde tante Olga og onkel Hugo tenkt "Hva, Leger uten grenser- jenta er tydeligvis ikke helt riktig i hodet! Nei, la oss kjøpe et smykke i stedet. Det kan man aldri få nok av, og så varer det livet ut "

Jepp. Tante Odd og onkel Frida hadde trodd at jenta ikke vet sitt eget beste, og hadde kjøpt gaver for eget forgodtbefinnende.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:05   #190
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Når jeg gir pengegaver til personer så er det en personlig gave. Mellom meg som person til en annen person.

Da snakker du bare om relasjonen dere i mellom og ikke selve gaven (gamle Mauss hadde likt det ). Og så lenge det er relasjonen som er viktig her, så burde det kanskje spille en underordnet rolle hva pengene blir brukt til? Men det finnes jo klart ulike moraliteter i forhold til dette.

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:07   #191
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Men Meissa...du ville ikke likt at en pengegave fra deg ble brukt til et slikt formål. Hva da om vedkommende som fikk gaven kjøpte seg noe annet du ikke liker, ville du reagert likedan da?

For det er jo det det dreier seg om her; hva pengene blir _brukt_ til.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:08   #192
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

2. For meg var pengene jeg fikk til konfirmasjonen muligheten til å investere i litt større ting som min mor ikke hadde noen forutsetning for å kunne hjelpe meg med. Hun var alenemor med svært dårlig økonomi. Pc, sertifikat og denslags måtte jeg betale selv og jeg følte at konfirmasjonsgavene på en måte var ment til det. Sånn at min mor ikke skulle måtte spinke, spare og snu på hver eneste krone fordi hun følte at hun måtte bidra å hjelpe til med å gi meg slike ting.

Det er jo helt fair og veldig forståelig og neppe noen kan finne på å ha noe mot. Men bruker du virkelig dette som et argument mot at en helt annen person velger å bruke sine konfirmasjonspenger på en helt annen måte? (Siden du nevner dette som argument 2, og argument 1 høres positivt ut til jentas valg, antar jeg du mener dette her som et argument mot det hun gjorde.)

Gammel 20-05-11, 19:09   #193
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En del av dere som synes dette er galt, ser ut til å mene eller tro at alternativet er å spare pengene til Stort Og Viktig Formål, og det er det sikkert også noen som gjør, men det gjelder ikke alle. Jeg gjetter på at det ikke gjelder flertallet en gang. I alle fall var det ikke slik i min omgangskrets.

Selv kjøpte jeg stereoanlegg for hele beløpet jeg fikk. Noe jeg hadde glede av i mange år, men neppe noe som var en "investering for fremtiden". Er det virkelig bedr bruk av pengene?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:24   #194
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

For ei skjønn jente! Jeg synes dette var en glimrende måte å markere at hun hadde lært noe og ment noe med å konfirmere seg. Etter et stort kurs med menneskelighet, etikk, ansvar og selvstendig tanke i fokus, må det kjennes flott å virkelig kunne gjøre noe stort for en viktig sak. Jeg ville vært så stolt om det var mitt barn som valgte som henne.

Og angående gavene tenker jeg at jentas opplevelse av å ha gjort noe stort og godt for andre må være en fantastisk erfaring å ha med seg videre i livet. En gave til seg selv som er mye større og mer varig enn all verdens gullringer, telt og laptoper.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:24   #195
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at konfirmasjonspenger brukes til noe større som man ønsker seg og som man ellers kanskje ikke ville ha fått mulighet til å få.

Ja, men litt av poenget var vel at denne jenta mente hun hadde alt hun trengte.

Gammel 20-05-11, 19:35   #196
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo helt fair og veldig forståelig og neppe noen kan finne på å ha noe mot. Men bruker du virkelig dette som et argument mot at en helt annen person velger å bruke sine konfirmasjonspenger på en helt annen måte? (Siden du nevner dette som argument 2, og argument 1 høres positivt ut til jentas valg, antar jeg du mener dette her som et argument mot det hun gjorde.)

Hehe.. Nei, jeg er ikke i mot det hun gjorde, sånn egentlig. Det er bare en liten tanke i bakhodet som svirrer og sier; "Føler foreldrene seg kanskje forpliktet til å bidra med penger til ting hun har ønsket seg da, som feks sertifikat om noen år".. Men det er jo ut i fra egen erfaring med at jeg hadde følt jeg hadde gitt min mor en ekstra belastning om jeg hadde valgt å gi bort pengene mine.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:58   #197
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg skjønner at det kan rettferdigjøre det hun gjorde

"Rettferdiggjøre det hun gjorde". Himmel, man skulle minst tro hun hadde begått underslag for å donere bort penger!

Man gir av det man har og deler av den rikdommen man har, men å direkte gi videre gaver man får synes jeg er respektløst ovenfor den som gir gaven.

For meg blir dette et helt ubegripelig syn. Burde man ikke heller la være å gi gaver, om man ikke unner mottakeren å gjøre med gaven som vedkommende ønsker? Gaver med forbehold, liksom?

Men igjen; ja, jeg forundres av det hele.

Gammel 20-05-11, 20:20   #198
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg skjønner at det kan rettferdigjøre det hun gjorde, men de fleste har vel strengt tatt det de "trenger". Jeg mener, jeg har det jeg trenger, men setter pris på julegaver likevel. Det er sikkert mange der ute som hadde hatt mer behov for de pengene eller tingene jeg får, men jeg verdsetter tingene jeg får. Så er jeg bevisst på hvor heldig jeg er som har venner og familie som ser meg og gir meg gaver og på alt det andre jeg har. Så gir jeg til veldeldighet, er inkluderende og støttende for de rundt meg. Man gir av det man har og deler av den rikdommen man har, men å direkte gi videre gaver man får synes jeg er respektløst ovenfor den som gir gaven.

Hjelpes, jeg skjønner meg ikke på måten du tenker! For et merkelig ordvalg. Er det mulig å presentere en så fin handling som det omtrent skulle være en forbrytelse? Det er jo ikke fordi hun ikke verdsetter konfirmasjonsgavene at hun har gitt pengene videre. Gavene hun har fått har hun jo brukt på den aller beste måten hun kunne tenke seg. Jeg er ganske sikker på at hun er veldig takknemlig over gavene, og muligheten de har gitt henne til å gjøre noe for andre igjen.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 20:35   #199
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir ikke gaver med forbehold og folk for gjøre som de lyster med gavene de får. Hva jeg ser på som generell folkeskikk blir noe annet.

Tunge, usagte forventninger! Folk du gir gaver til må gjette seg til hva du mener er en god folkeskikk-aktig måte å forvalte pengene på?

Meissa, jeg skjønner godt poenget ditt at i familier der det ikke er all verdens med penger er det fint om konfirmasjonspenger som ikke-formuende foreldre og besteforeldre har skrapt sammen til blir brukt til noe litt større som verken konfirmanten eller familien har råd til å gå til anskaffelse av ellers. Men da er det jo absolutt mest realt å øremerke pengene? Eller gjøre som SF foreslår, å ta en prat med konfirmanten på forhånd og komme til enighet?

Om man gir bort pengene uten å øremerke dem, har man ingenting med å mene noe om at det ikke ble utvist god nok folkeskikk om de ble brukt "feil". Det blir for klamt og man er rett og slett "out of order" som giver om man begir seg ut på den galeien.

Gammel 20-05-11, 20:37   #200
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Men herregud 'a , hun har ikke gitt bort pengene, like lite som hun ville gitt bort pengene ved å kjøpe seg en PC eller lappen. Hun har kjøpt seg noe, nemlig den fineste gaven HUN kan tenke seg. Gaven er å hjelpe andre.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.