|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMeissa:Og personen får selv bestemme hva han vil bruke pengene til, sant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Men, om hun hadde tatt vare på pengene på en sparekonto og når hun ble 18 funnet ut at hun da skulle donere alle konfirmasjonspengene sine til en veldedig organisasjon, du hadde vel neppe reagert på det? For det er jo ikke det at det blir gitt til veldedig organisasjon i seg selv du har noe mot?
![]() |
#183 |
Jeg bor i en stubbe!
|
Selvsagt ikke. Langt derifra, faktisk.
![]() |
#184 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg tror ikke hun hadde fått like mye penger om hun hadde spesifisert at hun ønsket seg støtte til Leger uten grenser. Vi ønsket oss jo gaver til blant annet Redd Barna og Kreftforeningen til bryllupet vårt, men det var veldig få som faktisk valgte den løsningen.
![]() |
#185 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Mener du virkelig at du ville ment det var bedre hvis konfirmanten hadde brukt pengene hun fikk på f.eks en Chanel-veske, merkeklær, festing eller syden-tur? |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi fikk en liste over organisasjoner som brudeparet ønsket å donere bryllupsgaven til, de ville ikke ha gaver til seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Selvsagt ikke. Da hadde tante Olga og onkel Hugo tenkt "Hva, Leger uten grenser- jenta er tydeligvis ikke helt riktig i hodet! Nei, la oss kjøpe et smykke i stedet. Det kan man aldri få nok av, og så varer det livet ut |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg kjenner at jeg er litt todelt, men det er nok fordi jeg er farget av min egen oppvekst.
![]() |
#189 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Jepp. Tante Odd og onkel Frida hadde trodd at jenta ikke vet sitt eget beste, og hadde kjøpt gaver for eget forgodtbefinnende.
![]() |
#190 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Da snakker du bare om relasjonen dere i mellom og ikke selve gaven (gamle Mauss hadde likt det |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMen Meissa...du ville ikke likt at en pengegave fra deg ble brukt til et slikt formål. Hva da om vedkommende som fikk gaven kjøpte seg noe annet du ikke liker, ville du reagert likedan da?
![]() |
#192 |
flisespikker
|
Det er jo helt fair og veldig forståelig og neppe noen kan finne på å ha noe mot. Men bruker du virkelig dette som et argument mot at en helt annen person velger å bruke sine konfirmasjonspenger på en helt annen måte?
![]() |
#193 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkEn del av dere som synes dette er galt, ser ut til å mene eller tro at alternativet er å spare pengene til Stort Og Viktig Formål, og det er det sikkert også noen som gjør, men det gjelder ikke alle. Jeg gjetter på at det ikke gjelder flertallet en gang. I alle fall var det ikke slik i min omgangskrets. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkFor ei skjønn jente! Jeg synes dette var en glimrende måte å markere at hun hadde lært noe og ment noe med å konfirmere seg. Etter et stort kurs med menneskelighet, etikk, ansvar og selvstendig tanke i fokus, må det kjennes flott å virkelig kunne gjøre noe stort for en viktig sak. Jeg ville vært så stolt om det var mitt barn som valgte som henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Personlig pessimist
|
Ja, men litt av poenget var vel at denne jenta mente hun hadde alt hun trengte.
![]() |
![]() |
#196 |
Tidsklemma
|
Hehe.. Nei, jeg er ikke i mot det hun gjorde, sånn egentlig. Det er bare en liten tanke i bakhodet som svirrer og sier; "Føler foreldrene seg kanskje forpliktet til å bidra med penger til ting hun har ønsket seg da, som feks sertifikat om noen år".. Men det er jo ut i fra egen erfaring med at jeg hadde følt jeg hadde gitt min mor en ekstra belastning om jeg hadde valgt å gi bort pengene mine.
![]() |
#197 |
Personlig pessimist
|
"Rettferdiggjøre det hun gjorde". Himmel, man skulle minst tro hun hadde begått underslag for å donere bort penger!
For meg blir dette et helt ubegripelig syn. Burde man ikke heller la være å gi gaver, om man ikke unner mottakeren å gjøre med gaven som vedkommende ønsker? Gaver med forbehold, liksom?
![]() |
![]() |
#198 |
WF: Sausnebbet
|
Hjelpes, jeg skjønner meg ikke på måten du tenker! For et merkelig ordvalg. Er det mulig å presentere en så fin handling som det omtrent skulle være en forbrytelse? Det er jo ikke fordi hun ikke verdsetter konfirmasjonsgavene at hun har gitt pengene videre. Gavene hun har fått har hun jo brukt på den aller beste måten hun kunne tenke seg. Jeg er ganske sikker på at hun er veldig takknemlig over gavene, og muligheten de har gitt henne til å gjøre noe for andre igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
By the Sea
|
![]() |
#200 |
ræv med ører
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMen herregud 'a , hun har ikke gitt bort pengene, like lite som hun ville gitt bort pengene ved å kjøpe seg en PC eller lappen. Hun har kjøpt seg noe, nemlig den fineste gaven HUN kan tenke seg. Gaven er å hjelpe andre.
![]() |
|
|