|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJøsses. Tenk at det kan bli en lang diskusjon på FP om hvorvidt dette var en Fin Ting å gjøre. Jenta har et stort hjerte, og valgte å gi pengene til noen som trenger dem mer enn henne. Det må da vitne om gode verdivalg og håp for fremtiden? Det er neimen ikke lett å være ungdom nu til dags.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkEsme - jeg tror noen av de sterke reaksjonene kommer etter at feks Meissa sa at dette nærmest var svindel. Det er å legge ballen på straffemerket og sende keeperen til lunsj i en sak hvor en tenåring har valgt å gjøre en udiskutabelt god gjerning. |
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg har for ordens skyld ikke lest noen slettede innlegg. Jeg hang meg bare opp i dette med svindel, jeg. |
|
|
|
#4 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg syns det var en flott ting å bruke pengene sine på. For en skjønn, fornuftig jente. Det spiller jo ingen rolle om hun bruker 200 lappen fra deg på en bukse eller tilskudd til lappen, eller om hun gir det til veldedighet..?? hadde du ikke heller blitt glad for å høre at hun hadde brukt pengene på dette, enn å kastet dem bort på fyll og fanteri?
|
|
|
#5 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Dette har jeg aldri skrevet, aldri ment eller antydet!!!! Jeg har kun prøvd å argumentere for at jeg ikke synes det er greit å gi bort gaver man får. Det betyr ikke at jeg ikke ønsker at ungdommen nå til dags skal tenke på andre enn seg selv. Det betyr bare at jeg mener ungdommen ikke burde være så kjapp å gi bort pengegaver (som er gitt i en annen mening) før de har et fundament å stå på slik at de ikke må forsørges av andre.
Jeg skrev at det å gå opp til konfirmasjon kun for å samle inn penger så man kan gi til veldedighet - uten å si i fra om dette til venner og familie - minte om svindel og det står jeg for! (dette var forsåvidt svar på et tidligere innlegg av noen andre, men det er klart det er så mye gøyere for alle å bare ta ting ut av kontekst å henge folk ut i stedet for å forsøke og forstå det personen skriver, eller i det minste spørre hvis man syns man ikke skjønner det).
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMeissa - jeg skriver ikke kun for å ta deg eller latterliggjøre deg. Jeg svarer først og fremst fordi jeg tenker at hvis du ser at mange er uenige med deg og hvorfor de er dette så kanskje du endrer synspunkt. Når du reagerer med å beskylde meg for personangrep så synes jeg du er litt drøy, men jeg skjønner jo at det ikke er gøy at mange er uenige heller. Jeg synes jeg skjønner hva du mener og derfor har jeg ikke spurt mer - du mener, såvidt jeg skjønner, at det er svindel om jenta tok konfirmasjon med en plan om å gi gavene sine videre til å redde liv. Du ville ikke ment det samme om hun beholdt pengene til eget forbruk. Du har ikke gitt uttrykk for noen negativ mening om alle de som tar konfirmasjon hvert eneste år ene og alene for å få penger, men denne jentas valg tar du kraftig avstand fra. Enda det står i artikkelen at hun har valgt dette ut fra at det var et prinsipielt godt alternativ for henne. |
|
|
|
#7 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Ja, jeg synes også det er fint med fruktbare diskosjoner og noen ganger ender det med at jeg tenker meg om og endrer synspunkt, men i denne tråden er det veldig mange som ikke ser eller skjønner at det kan finnes andre perspektiver enn det de har selv og isteden for å bare være enig om å være uenige så går man til angrep.
|
|
|
#8 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Du skal få en grønnprikk for siste setningen!
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Og sklitakla Moder Theresa!
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg blir direkte opprørt over reaksjonen til HI. Jeg må bare si at jeg kjenner sterkt på at jeg er glad for at jeg ikke har deg og dine likesinnede som venner. At noen faktisk ønsker å hjelpe, så synes du og dine det er opprørende?! Takke meg til min omgangskrets da, gett, hvor man ser på det som en positiv ting å gi penger til veldedighet.
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Du høres nå ikke akkurat hellig ut, du heller.
|
|
|
#13 |
|
|
Jeg er ikke hellig et sted, men jeg stiller ikke spørsmålstegn ved hva folk bruker pengene til som jeg gir i gave. Jeg synes det er direkte ufint og ville følt det kjempevanskelig hvis jeg hadde hatt venner og familie som hadde gjort det.
|
|
|
#14 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Igjen - min fjortis får ikke bruke konfirmasjonspengene han får av meg til hva han vil. Insisterer han på retten til det så påvirker det dramatisk størrelsen på beløpet. |
|
|
|
#17 |
|
|
Å gleden ved å gi?
|
|
|
#18 |
|
© All rights reserved
|
Sikkert meg, dasspapiret og Angry Birds. Men jeg står for hvert ord. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nei for det skal mamma betale!!!
Precisely. Der sa du akkurat det jeg også mener. Helt greit å gi bort penger, men skal man forsake noe, så skal man forsake noe! |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk[quote=Dronningen