|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg må innrømme at jeg har mer sansen for skumle hekser og Jack Skellingtons enn nisser, fra -nille eller andre steder.
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg må si jeg hater halloween her i norge. Det er for meg helt håreisende at barn skall forholde seg til en feirig som de ikke vet hva er. På radioen i går tidlig hørte jeg og min datter på, mens jeg kjørte. Det var det barneprogram som snakket om nettop halloween. Tre barn ble spurt om de visste hva halloween feiring er. En sa han ikke visste de andre to sa med stor selvsikkerehet, at de feirer fordi de er så glad for at noen endelig er døde og derfor feirer vi!!! Hallloo er det bare jeg som hører hvor uffatelig galt det høres ut at barn tenker sånt?? Og jeg hater at folk ringer på døren min, virkelig hater!! Vi skrudde av ringeklokken og var helt mørkt men de ga seg ikke! Hvorfor skall jeg ha egg kastet på min dør, hysterisk bjeffende bikkjer som tror folk nærmest bryter inn, mens barna er så redde at de ikke tør å sove?? Kun fordi jeg ikke vill feire en helt meningsløst ting som folk ikke vet hva er en gang! Og det er for meg veldig ubehagelig å gå rundt og føle at jeg må gjemme meg i mitt eget hus fordi jeg ikke feirer det de "feirer" |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Jeg syns det var utrolig vittig sagt jeg.
|
|
|
#4 |
|
Guardian of the galaxy
|
|
|
|
#5 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja jeg blir faktisk det. Jeg vill vikelig ikke at barna mine skall vokse med å tro at man er glad fordi noen er døde. Gutten kom med eksempel om en gresskar bonde som endelig ble fri fordi kona hans døde. Og derfor tente han ett gresskar fordi det var det eneste han hadde! Ja jeg synes det er tragisk at barn tenker sånn i det hele tatt!! Og fordi jeg er vokst opp med å feire den dagen, og det har alltid blitt en veldig fin opplevelse og da blir jeg faktisk litt lei meg over at man lærer barn noe slikt! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, det var jo en veldig smakløs misforståelse. Jeg tror ikke folk flest har den oppfatningen.
|
|
|
#7 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg har ingen tradisjone for det, jeg har ikke noe forhold til allhelgenssøndag.
|
|
|
#8 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg var anti- Halloween for mange år siden... skjønner ikke hvorfor nå lenger, mulig en type alzheimer-light eller no sånt.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig enig!
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?En liten avsporing, men:
|
|
|
#11 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, det er jo fryktelig trist når det tar helt av og folk oppfører seg usivilisert. Det er jo fullstendig misforstått. Men legger du virkelig vekt på hva enkelte barn sier om bakgrunnen for feiringen? Spør barn om hvorfor vi feirer påske eller jul, og du får garantert ett eller flere svar som sjokkerer. For meg er det ikke viktig at barna mine vet "hvorfor" vi egentlig feirer halloween, for vi har ingen annen grunn enn at det er morsomt. Jeg er egentlig også motstander av å innføre en fremmed tradisjon med en begrunnelse som er helt fremmed for meg. Jeg trenger faktisk ikke et dypere budskap bak alt jeg gjør, annet enn at det skaper en fellesskapsfølelse, markerer årets gang, og er hyggelig (akkurat som jeg feirer jul også).
|
|
|
#12 |
|
Mother of Dragons
|
Har du spurt en fireåring hvorfor man feirer påske noen gang?
Jeg mener selvfølgelig at folk ikke skal kaste egg på dørene, men har du hengt opp en lapp om at dere ikke feirer Halloween? Altså, om jeg ikke hadde likt Halloween og ikke taklet å åpne og si sorry selv, så hadde jeg heller lagt ut godter i en pappkrus på trammen og skrevet lapp om å forsyne seg heller enn å sitte og gråte på innsiden og skremme barna mine altså. Om barna dine er redde så er fordi du oppfører deg som om det er farlig at noen ringer på.
|
|
|
#13 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Mother of Dragons
|
Har jeg anklaget deg for noe? Sitte på sidelinjen, ikke skjønne hva jeg skriver og så mene seg fornærmet? Herlighet.
|
|
|
#15 |
|
Drømmer
|
Les hva du skreiv du.Så kanskje du skjønner litt mer. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?Jeg syns godt vi kan lære ungene at det er en dag for å minnes de døde. Både våre døde og andres døde. Jeg ser selvsagt ikke sammenhengen med det, og det å gå rundt å tigge godteri, men det vil gjøre det mye enklere for meg å markere noe hvis det har noe innhold. Jeg trenger egentlig en dag for mine dødinger. Jeg kan putte dem inn i halloween.
|
|
|
#17 |
|
Sviiisj!!
|
Det er da allerede god gammel tradisjon med å sette lys på gravene til sine kjære på allehelgenssøndag.
|
|
|
#18 |
|
Guardian of the galaxy
|
|
![]() |
|
|