|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdSånn sett liker jeg også Christoffer-boken dårlig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård
Det er vel akkurat det folk er uenige om. De som berømmer Knausgårds serie mener at den (litterært sett) står på egne ben.
Nei, men hallo!
Jeg synes ikke nødvendigvis det er rart at folk oppsøker kunst som de opplever som ubehagelig. En bok som har påvirket meg sterkt ("Mørke midt på dagen" - som faktisk også har et selvbigrafisk tilsnitt, selv om den rommer flere sjangre), var faktisk så ille at jeg brukte 14 dager på ett kapittel. Det var beskrevet tortur, og jeg ble regelrett fysisk dårlig av å lese den.
Jeg er enig i at dette er en fortellerteknisk del av boken, tilsiktet. Jeg synes det gir boken et veldig "TV-preg". Man er i rommet mens det skjer og får en sterk tilstedeværelse. Og i tillegg blir det sjokkerende i boken sterkere (men jeg personlig synes det blir for langdrygt).
Nei, men man bør jo vite hva man diskuterer. Hvis man mener at denne type litteratur ikke er grei, så er det jo spennende å diskutere hvor grensene går. Hvor mye "realisme" kan hentes inn i litteraturen og samtidig være akseptabelt?
|
|
|
#3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
rakkarpus
|
Hva er den Christoffer-boka? Om han gutten som ble drept av stefaren sin? Noen i familien som har skrevet om det?
|
|
|
#5 |
|
Erfaren nok
|
Bestemora tror jeg?
|
|
|
#6 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg forsvarer ikke KOK og utleveringen av andre personer.
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er jo det som er essensen i den radiodokumentaren som hun selv, i kraft av å være oppgående journalist i NRK, legger frem. Er vel kjipere for andre, som ikke klarer å møte ham på en så bra og reflektert måte, f.eks faren som endog har gått i grava.
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Nei, men "man" så mente jeg "man". Det var et generelt utsagn. Jeg synes generelt sett det er mer interessant å vite hvorfor folk mener det de gjør heller enn hva de mener.
|
|
|
#9 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#12 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdTakk, Tosse! Reflektert og poetisk oppsummering.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdOm noen skriver en bok hvor mitt privatliv inngående beskrives så er det ikke av interesse for meg hvorvidt de beskriver meg som fin eller teit egentlig. Ei heller om de fremstiller seg selv som teit. |
|
|
|
#14 |
|
Fortynnet
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdForfattere har jo alltid brukt sitt virkelige liv, selv om de bytter om på navn og det ikke er like opplagt. Erlend Loe og den Tatt av kvinnen, gir eksempel ... Det er jo en virkelig person. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Borte
|
Enig.
|
|
|
#16 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Det er du i din fulle rett til å mene, og til å diskutere ut fra. Det jeg har reagert på i denne tråden er din karkateristikk av bøkene, tolking av innhold og tillegging av mening du ikke kan vite noe om. Med det som utgangspunkt er det veldig vanskelig å diskutere det prinsipielle med deg.
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdNei, jeg skjønner det, sf, og jeg synes også det er problematisk. Men jeg ser ikke helt hvor du vil? At vi alle skal se lyset og brenne bøkene hans? At han skal stevnes for retten? At det skal bli forbudt å skrive sånne bøker?
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Jeg syns vi skal stille oss i ring rundt ham og peke og le, jeg. Og fnise av dårlige egenskaper han har sånn at han får med seg at vi syns han er rar. |
|
|
|
#19 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Akkurat det får ekskona ganske godt til i sin dokumentar.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdMin mening om disse bøkenes kvalitet er som sagt basert på at jeg faktisk kan vite noe om det jeg mener - all den tid jeg faktisk har lest halvannen bok. Dette berettiger meg å mene noe om det jeg faktisk har lest. At mange ikke er enige er helt greit - men jeg kan faktisk uttale meg all den tid jeg faktisk har lest det jeg uttaler meg om. |
|
![]() |
|
|