Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-14, 12:47   #181
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.652
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det kan ikke leses ut fra artikkelen at 20% er en fast grensen, slik jeg leser den, men jeg tror deg når du sier det.

Men han sier også dette:


Er ikke det alvorlig, altså?

Vi bør forvente bedre leseferdigheter hos norske ungdommer, ja. Det er lov å håpe at det at leseferdighetene var bedre jo yngre ungdommene var, er starten på en tendens i riktig retning.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:52   #182
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.304
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg blir veldig sur av sånne artikler som det der, kanskje urimelig sur, for jeg opplever det som flisespikking rundt noe som man jo ser ikke er bra, men man skal på død og liv ta folk i å bruke definisjonene galt likevel. Men jeg har forståelse for at det kan oppleves som like frustrerende når bekymringsverdige tall brukes til all slags politisk agenda.

Men jeg opplever at det er for lite ALARM-ALARM når noen sliter med lesing, som er en sånn basisferdighet. Jeg prøver å se for meg å sitte gjennom 10 år på skolen uten å skjønne mer enn en brøkdel av hva som foregår, og uten å kunne tilegne seg det heller, fordi man ikke kan lese. Å gå ut i et forvirrende og komplisert samfunn man ikke kan orientere seg i. Alle syns jo det er "huff", men når mer ekstreme tiltak, som å gå om igjen et år til man får dekket basisferdighetene, så er reaksjonene mye mer enn "huff". Da er det liksom "KRISE! STIGMATISERENDE!". Men HVIS alternativet er at man aldri klarer å ta igjen de andre, så er kanskje det stigmaet ikke det verste man kan utsettes for i livet?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:07   #183
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.652
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg blir veldig sur av sånne artikler som det der, kanskje urimelig sur, for jeg opplever det som flisespikking rundt noe som man jo ser ikke er bra, men man skal på død og liv ta folk i å bruke definisjonene galt likevel. Men jeg har forståelse for at det kan oppleves som like frustrerende når bekymringsverdige tall brukes til all slags politisk agenda.

Men jeg opplever at det er for lite ALARM-ALARM når noen sliter med lesing, som er en sånn basisferdighet. Jeg prøver å se for meg å sitte gjennom 10 år på skolen uten å skjønne mer enn en brøkdel av hva som foregår, og uten å kunne tilegne seg det heller, fordi man ikke kan lese. Å gå ut i et forvirrende og komplisert samfunn man ikke kan orientere seg i. Alle syns jo det er "huff", men når mer ekstreme tiltak, som å gå om igjen et år til man får dekket basisferdighetene, så er reaksjonene mye mer enn "huff". Da er det liksom "KRISE! STIGMATISERENDE!". Men HVIS alternativet er at man aldri klarer å ta igjen de andre, så er kanskje det stigmaet ikke det verste man kan utsettes for i livet?

Men du, dette med skole og læring er faktisk et enormt og komplekst fagområde. Det er ekstremt sammensatt, gjennomsyrer fundamentale strukturer ved vårt samfunnssystem og berører et utall kompetansefelt. Da blir "ALARM! ALARM!"-artiklene i VG (for det er definitivt flere av de overskriftene enn de som bagatelliserer norske elevers ferdigheter) som å skyte spurv med kanoner all over the place, og fullstendig kontraproduktivt.

En konstruktiv, forskningsbasert debatt foregår kontinuerlig i fagmiljøene, og det bærer også utviklingen i norsk skole preg av, hvis man løfter blikket en smule. For all del, det er flott at foreldre og lekfolk engasjerer seg i norsk skoledebatt, og det er kjempeviktig å høre på erfaringene, men vi må ikke la oss lure til å tro at utfra disse debattene endringene skjer. Eller bør skje.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:12   #184
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.304
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Nei, det ser jeg. Og jeg ser at ALARM ikke virker konstruktivt. Det er definitivt nok ALARM i VG, altså.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:14   #185
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

TIEY er jo svaret på dette ALARM-ALARM!, som du etterlyser, Polyanna. I Oslo fokuserer man beinhardt på å få lesekunnskapen på plass fordi det er grunnlaget for hvordan læring foregår i skolen. Men det gir jo ikke utslag på de som allerede er testet og har gått ut. De gikk i første klasse for over 10 år siden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:16   #186
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.304
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Ut fra det jeg har hørt om TIEY så er det et strålende svar, også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:20   #187
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.702
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

TIEY er jo svaret på dette ALARM-ALARM!, som du etterlyser, Polyanna. I Oslo fokuserer man beinhardt på å få lesekunnskapen på plass fordi det er grunnlaget for hvordan læring foregår i skolen. Men det gir jo ikke utslag på de som allerede er testet og har gått ut. De gikk i første klasse for over 10 år siden.

Dette med at 1/5 er funksjonelle analfabeter er jo også noe som var tema for 10 år siden. Før LK06 hvor vi fikk blant annet lesing som grunnleggende ferdighet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:22   #188
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ut fra det jeg har hørt om TIEY så er det et strålende svar, også.

Jupp, det er min oppfatning også. Men da skjønner jeg at skolen kan bli ganske oppgitt når avisen alarmerer om noe som var et problem for ti år siden, og som man er godt på vei til å gjøre noe med. Ikke misforstå, det er horribelt at det finnes barn, unge og unge voksne som ikke har fått denne ballasten med seg, men det krever noe annet enn å skrike om at leseopplæringen er for dårlig, når den ikke er det lenger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:38   #189
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.304
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Er det så mange andre enn (den utskjelte) Osloskolen som driver med TIEY?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:43   #190
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det så mange andre enn (den utskjelte) Osloskolen som driver med TIEY?

Det er jeg usikker på, så det er et poeng, altså. Nå utalte jeg meg veldig sentralisert.

Men jeg har fått inntrykk av at det er et voldsomt fokus på å få på plass lesing tidlig i hele landet, en med ulike metoder som er ganske like TIEY.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:50   #191
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.504
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det så mange andre enn (den utskjelte) Osloskolen som driver med TIEY?

Min skole har drevet med tilsvarende TIEY (de har kalt det noe annet, men det er mye av det samme) og vi er ikke Osloskole.

Begge mine har hatt stor glede av det og jeg har sett at den nivådelingen som TIEY tillater har vært veldig lurt hos oss.

Problemet hos oss oppstod da de ble eldre og gikk bort fra stasjonsbasert undervisning og plutselig skulle alle være på samme nivå igjen. Min eldste hadde særdeles dårlig progresjon i tredje og fjerde klasse, for det å ligge langt fremme var ingen fordel når klassen skulle inn på samme spor igjen. Det ble ikke spesielt mange utfordringer for en smart, men lat gutt da.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:06   #192
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.142
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Nå bare synse/føler jeg, men på tross av TIEY så lærer jo ikke alle å lese så godt som de trenger. (Empiri: en 8-årings beretning om skolehverdagen og klassekamerater.) Men det er godt mulig at man tar et stort skritt i riktig retning.

Ankepunktet mitt mot TIEY er at første skoleår knapt handler om noe annet enn lesing og regning. Men det kommer seg jo etterhvert som lesingen sitter hos flere.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:10   #193
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

I følge vår skole er nesten ingen under kritisk grense på lesing etter 4 (?) år med TIEY, også i klasser med høy andel ikke-norskspråklige. I motsetning til [insert glemt, men skremmende høyt tall] på samme skole, tidligere klasser.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:11   #194
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg oppfattet TIEY anderledes, Tjorven. Ja, det var "bare" lesing og regning, men de knyttet jo lesingen opp mot temaer og de hadde kunst og håndtverk og skiving. Jeg kan ikke huske at vi hadde noe særlig mer enn det i første klasse heller.

Selvsagt vil ikke TIEY til å gjøre alle til superlesere. Noen vil aldri bli superlesere uansett tiltak. Men vi har hvertfall både TIEY og et program som fanger opp dem som ikke når målene og gir dem ekstraundervisning. Jeg har intrykk av at det fungerer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:24   #195
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men for å være ærlig: Jeg synes ungene mine lærte ganske masse i barnehagen også. Nå hadde vi riktignok ped.ledere som var utdannet lærere og som jobbet i barnehagen på dispensasjon, så det kan jo hende at vi var ekstra heldige.

I barnehagen der gutten min gikk hadde de masse matematikk siste året. Så de aller fleste i klassen hans kunne både pluss og minus når skolen startet. Da var det nokså frustrerende når det skolen kunne tilby var å sette streker mellom figurer eller ring rundt rett antall. Jeg tok det opp med læreren og hun kunne bekrefte at veldig mange av dem var på et høyere nivå enn læreboken, men det var visst ikke mulig å gjøre noe med. For det var jo det læreverket skolen bruker.
Mens i norsk bruker de TIEY og da er det visst ikke noe problem å tilpasse.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:26   #196
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Vår skole har brukt TIEY i matte og engelsk også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 14:37   #197
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.878
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det både skal diskuteres tilpasset undervisning og enda tidligere skolestart i samme tråd.

Min erfaring er at de tingene kan, men slett ikke trenger å henge sammen.

Min grunn for å bringe det opp var todelt:

1. Med enda et kull i skolen tror jeg ressursene ville spres enda mer utover, hvilket vil si enda mindre penger til tilpasset opplaæring

2. Dersom man vil satse mer på skole tror jeg mer ressurser til tilpasset opplæring er mye viktigere enn å ha barna på skolen et år lengre.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 15:13   #198
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.304
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Samme som Nenne. Man kan oppnå mye av det de maser om ved 1) mer læring i barnehagen, på den måten det er naturlig å gjøre det der og 2) mer tilpasset læring på skolen OG større læringstrykk (jeg syns godt de kunne hatt full skoledag, for eksempel, med større ro til fordypning).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 16:09   #199
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Min eldste begynte på skolen da hun fylte fire og minsten skal begynne neste skoleår når hun er fire.

Vi er veldig fornøyd med skolen her, men den er nok veldig annerledes enn i Norge.

Vår nærskole er en montessoriskole og to og to klassetrinn er sammen. Når eldsten begynte kom hun i klasse med både fire, fem og nesten seksåringer. Klasserommet er delt inn i stasjoner med en krok med byggemateriale, en for lesing, en 'dukkekrok' en formingskrok en puslekrok og bord i grupper hvor man kan sitte å arbeide. I første og andreklasse skal man ikke lære å lese med det legges til rette for aktiviteter som forbereder barna på lesing og skriving, regning osv. Nydelig materiale, de arbeider i temaer slik at de også bygger opp butikker, går og handler, 'skriver' ut kvitteringer osv. Gode læringsfulle aktiviteter. En lærer som er ekspert på akkurat denne aldersgruppen. Her følger ikke læreren klassen, hun har alltid 1/2 klasse.

De har ikke lekser på barneskolen og gym, forming, musikk og lignende får mye plass. Ungene leker masse både ute og inne.

Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk før eldste begynte, men nå gleder jeg meg tiø minsten skal få starte.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 16:19   #200
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.304
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Det høres i grunnen ut som en storbarnsavdeling i en Montessoribarnehage, Orkide. Maria Montessori hadde jo ikke det skillet mellom barnehage og skole som vi har. Det er en pedagogikk for 1,5 - 3, en fra 3-6, en fra 6-9, osv. I Norge er da de første inkludert i barnehage og de neste i skole, i andre land er 3-6 preschool, osv. Men innholdet er ganske likt. Generelt var ikke forskjellen enorm mellom barnehage og skole for våre, med unntak av voksentettheten som endres dramatisk. Og på skolen er de selvsagt langt mer rigide med hva man skal oppnå og komme gjennom, fordi man jo skal følge norsk læreplan. I barnehagen var ting mer lystdrevet. De som ville lære seg å lese og mulitiplisere lærte seg det når de var klare for det, de som ikke var det gjorde det ikke. Men materiell, læremåte, osv. er ganske likt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no