Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-12, 19:22   #181
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg har fått et ledig hjørne i hagen, og der har jeg tenkt å plante Hurdalsrose.

Ellers har vi snekret en liten blomsterkasse på fremsiden i dag, og der har jeg plantet en fuchsia, løvemunn og to eføy foreløpig. Jeg forsøkte på å flytte løkene mine med tulipaner over i den, men de ble fryktelig dvaske så det spørs om jeg ikke har tatt livet av de. Måtte flytte de siden de sto der nye kassen min står nå.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 19:50   #182
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Det er så mye ugress i hagen at jeg ikke ser skogen for bare trær. Og fikk dermed ikke gjort en skit.
Men jeg har sådd salat i pallekarmen, da.
Og sittet i en strategisk krok av hagen og sett utover sjøen, og ignorert all løvetannen ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 19:59   #183
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg har løst alle problemer ved å kjøpe nytt hus.
Altså - ikke bare én hage å gjøre noe med i løpet av sesongen, men to!

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 20:16   #184
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.694
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg ignorerer en hage, og sikter på den neste, appelsin.

Forlater denne om ei uke, med løvetann og mose og sikter på bedre dager i den neste.

Det er bare det at jeg for ungenes del gjerne vil ha huskestativ og trampoline, og muligens oppgradere sandkassa litt så der er plass til dem begge og evt fetteren samtidig, uten at de sitter oppå hverandre.

Også skal jeg ha fin plass i solen til mine tomatplanter, og jordbærene skal planteslekter. Paprika og chili skal også enten ha en plass i solen, eller blir inne, vi får se. Sånn siden jeg egentlig vil ha drivhus også, ja.

Stor hage har vi altså, men muligens "alt med måte" og ikke "alt på en gang"... Vi må kjøpe gressklipper også.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 20:49   #185
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Vår plen er et kapittel for seg, vi har kapitulert og lar mose og løvetann regjere. Med det resultat at det blir mindre og mindre plen for hvert år.

Har luket en hel masse i dag, siden jeg ikke har sjøutsikt er det ikke så mye annet å se på og da irriterer ugresset vettet av meg.

Her er bilde av nye blomsterkassen vi snekret i dag. Vil gjerne se bilder fra dere andre og, bilder er morsomt!
Plattingen beises lys, lys grå i løpet av sommeren.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi

Sist redigert av Robyn : 18-05-15 kl 12:29.
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 22:10   #186
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Det er visst ikke helt enkelt å få tak i Hurdalsrose. Ingen av butikkenene (plantasjen og mr. Grønn) som jeg har vært på så langt har hatt det. Hvis noen vet om et sted i Osloområdet som har, vil jeg gjerne vite det.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 22:18   #187
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Denne helgen har jeg nytt i lange drag. Eneste skår i gleden er vanvittige mengder løvetann. Jeg har betalt ungene m/venner for å plukke hodene slik at de hvertfall ikke skal få frøså seg.

Ellers så har jeg sådd erteblomst ute og klargjort for å så salat. Tidligere i uken sådde jeg Cosmos, Blåkorg, pionvalmue.

I helgen har jeg vært innom hytten til foreldrene mine også og sådd.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 22:54   #188
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det er visst ikke helt enkelt å få tak i Hurdalsrose. Ingen av butikkenene (plantasjen og mr. Grønn) som jeg har vært på så langt har hatt det. Hvis noen vet om et sted i Osloområdet som har, vil jeg gjerne vite det.

Nei, ikke si det da. Nå som jeg endelig har en plan her.
Planen var å kjøpe i morgen, gir beskjed om jeg får napp.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 23:00   #189
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Her står det rimelig stille. Jeg fikk raket alt det råtne løvet fra i fjor før 17. mai, mannen har klipt plenen, og vi har oljet sandkassa med linolje og fylt den med sand. På tide å plante litt i krukker, skal nok handle litt til uka.

Alle urtene og sommerblomstene jeg sådde tidligere i år gikk fløyten i forrige sjukdomsrunde, jeg fikk ikke vannet dem ofte nok med sutrete unger på fanget hele dagen. Jaja, slapp å prikle.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 23:46   #190
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Totimers økt alene i hagen i dag.

Skulle lage nytt sted til solbærbusken men støtte på grunnfjell . Har sådd ut bønner, rødbeter, ruccula. Reddiker, løk, persille, spinat og jordskokk spirer villig. Det samme gjør sitronmelissen fra i fjor - jeg visste ikke at den var flerårig? På kjøkkenbenken har jeg agurk, tomat og gresskar.

Epletreet er sprekkferdig og blomster nårsomhelst nå. Nydelig!

Finner bemerkelsesverdig få snegler i hagen i år (til nå) og knapt en eneste løvetann. Er det lov å håpe på at alt strev jeg hadde med plukking av både det ene og det andre i fjor og året før lønte seg?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 08:53   #191
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.776
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Vi har snekret kasser til kirsebærtrærne våre og plantet rodedendron i potter. Skal få tatt bilder etterpå.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 09:04   #192
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.694
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jeg ser på mine blomsterbed hvor det som var planlagt blomstrende til visning.... Slett ikke blomstrer mer, bortsett fra de små stemorsblomstene da, de er fine.

Men jeg minnes vagt fra min barndom at vi måtte ut i bedet til mamma og klippe. Noe med påskeliljene. Var det bare blomsterstilken? Hodet? Alt? (si gjerne alt, så kan jeg fjerne det og sette ned noe penere enn halvdøde blader. Visning i morgen, igjen!)

Nå har vi nemlig ham visne blader etter snøklokke, krokus og påskeliljer. Det overdøver resten av bedet, og er lite dekorativt, synes jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 09:08   #193
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Løkplanter skal jo egentlig visne helt ned før man luker bort det visne, men jeg pleier å røske ut av jorda den avblomstrede stasen med løk og det hele og legge dem til "ferdigvisning" i en kasse. Når alt er visnet skikkelig, kaster jeg alt bortsett fra selve løken, som nå er klar til neste planting og blomstring. Kjempesmart, synes jeg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 09:12   #194
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.694
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Jammen, det kan jeg gjøre.

Da tar jeg bare med meg løkene til nyehuset!

Jeg har gjort det med litt snøklokke da. Der er altfor, altfor mye snøklokke i det bitte lille bedet, virkelig, de har formert seg og blitt svært overtallige. Krokusen kan jeg egentlig ikke huske å ha sett i år, enten kvelt av snøklokker eller drept av de kalde vintrene? Påskeliljene er juks, de var plantet i år, med blomst på, til det jeg trodde skulle være tid for fotogrfering og visning, før tidsplanen røyk....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 09:38   #195
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Løkplanter skal jo egentlig visne helt ned før man luker bort det visne, men jeg pleier å røske ut av jorda den avblomstrede stasen med løk og det hele og legge dem til "ferdigvisning" i en kasse. Når alt er visnet skikkelig, kaster jeg alt bortsett fra selve løken, som nå er klar til neste planting og blomstring. Kjempesmart, synes jeg.

Sånn gjør jeg også det. Alle årets er ferdigvisnet og puttet ned på passende steder i plen og bed.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 14:33   #196
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

I dag har jeg kjøpt en svær Sarah Bernhardt, en Constance spry, en Mary Rose og tre stokkroser.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.

Sist redigert av Nooria : 21-05-12 kl 15:46.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:08   #197
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

I dag har jeg kjøpt en svær Sarah Bernard,

Til å ha i hagen? Jeg trodde det var en kake.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:21   #198
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.020
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Sarah Bernard er da en avdød sangerinne. :har lest Lucky Luke:
Litt rart å ha det i hagen, men hver sin lyst.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:31   #199
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Ja, avdøde sangerinner og kaker slår selv de mest fantasifullene frosker og nisser.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:34   #200
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2012

Nå måtte jeg ned i kjøleskapet i boden og finne meg en Sarah Barnhardt. Kake, altså, ikke peon. Hmmm. En til ...

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no