Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kunstbok for barn?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-06, 17:54   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kunstbok for barn?

Vesla er opptatt av så mye rart om dagen, og i dag ved frokostbordet lurte hun veldig på Edvard Munch (hun hadde sett noe i en Barnas supershow DVD som handlet om han).

Så jeg lurer på om noen har tips til en god kunstbok for barn. Gjerne med kjente bilder av kjente kunstnere. Jeg fantaserer også om noen linjer om hver kunstner i tilknytning til bildene, men har ikke sett noe sånt selv. Eventuelt kan en lettfattelig kunstbok for voksne også duge.

Noen som har noe å anbefale her?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 21:00   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.198
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

Jeg vil bare legge til at jeg har tenkt på akkurat det samme selv, og skal passe på å si fra dersom jeg kommer over noe som ser bra ut.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 00:10   #3
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

Jeg ble inspirert til å gjøre et søk, og The Art Book for Children tror jeg har dukket opp siden sist jeg lette etter det samme:



Den har fått god omtale flere steder, og har bilde av og tekst om 30 kunstverk fra renessansen til i dag. Den er riktignok siktet inn mot barn rundt 10 år, men jeg ser at flere mener den passer godt for mindre barn også.

Den vil koste under 150 kroner (inkludert frakt) hvis man bestiller den alene fra Amazon
The Art Book for Children fra Amazon

Gnist har den i katalogen i Norge. Og da kan man, for en 50-lapp ekstra, få den i løpet av én uke i stedet for tre.
The Art Book for Children fra Gnist

Ben "Add to cart" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 10:36   #4
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.090
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

Hei - nå vet jeg ikke hvor du bor, men Tanum på Karl Johan i Oslo har veldig bra utvalg på det meste og det de ikke har skaffer de.
Moro når barna begynner og interessere seg for kunst, og veldig hyggelig med museumsbesøk også !

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 10:45   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

"Finn katten" og "Finn hunden" av Lucy Micklethwait har vært veldig populære hos oss.

Bøkene inneholder en rekke malerier av kjente kunstnere (Renoir, Gauguin, Klee, Appel, Miró m.fl.) som har det til felles at de inneholder en katt eller en hund, og de er ikke alltid like lette å finne
På amazon fant jeg en mer generell kunstbok for barn av samme forfatter.

Vi har også en bok om Edvard Munch som barn, kan sjekke når jeg kommer hjem hva den heter. Den er nok for litt større barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 10:51   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

Så fint med tips! Jeg skal sjekke dem ut, og vil veldig gjerne ha tittelen på den Munchboken også. Siden Vesla ikke kan lese selv enda, så gjør det ingenting om boken er beregnet på eldre barn. Jeg anbefalte jo nettopp en bok om kroppen i en annen tråd, og den også er antakelig beregnet på eldre barn, men så lenge bildene er fine så duger bøkene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 10:59   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.198
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

En Edvard Munch-bok hadde vært flott å få tips om, vi bor like ved Munch-museet, så det hadde nok vært ekstra stas.

Vi har dessuten snakket om at vi burde komme oss på Nasjonalgalleriet med Lillegutt, og da hadde det vært ekstra fint med en norsk kunstbok. Men det går jo selvsagt også an å kjøpe en for voksne og se i den sammen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 11:07   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

Det er en stund siden jeg har hatt framme denne boka, så jeg kjente liksom ikke helt igjen omslaget, men jeg lurer på om det kan være denne vi har.
... for aldrig meer at skilles ... : Fra Edvard Munchs barndom og ungdom i Christiania

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 11:51   #9
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

Damm har gitt ut denne i Faktaløve-serien - vi har den, og jeg synes den er ganske bra:

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 11:57   #10
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

... og denne om Gustav Vigeland:

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 12:02   #11
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

Takk for tipset, Claire! Leseløveserien pleier å være bra, så de skal jeg sjekke ut.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 12:04   #12
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunstbok for barn?

Husker vi som barn fikk kikke i Bestepappas kunstbøker, de var store, tung og tykke, og hadde masse spennende bilder. Vi måtte være forsiktige men det er bare et godt minne for meg. Bøkene ble på den måten veldig spesielle! Jeg har masse bøker og ungene får kikke i de selv om det er dyre bøker. Bildene ser de på alene, men teksten blir nok litt for avansert, men det er jo fint å lese for de da.. Det er jo så mange ting å fortelle om de kunstnerne, for barn i alle aldre.. Mine 11-åringer som kanskje synes det er kjedelig, får fortalt litt mere ekstreme ting for å gjøre det spennende igjen.. som at de kuttet av seg ører og sånn..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 01:44   #13
inkart
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1
inkart har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kunstbok

Kunst bøker:
Free Online Art Books:
http://gekos.no/art1/

inkart er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no