Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Reparere eller kjøpe nytt?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-08, 00:02   #1
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Reparere eller kjøpe nytt?

Reparerer dere klær som blir ødelagte eller kaster dere og kjøper nytt? Da sønnen min slet hull på ei bukse skulle jeg kjøpe lapp til å reparere hullet med, men de hadde nesten ingenting i sy-butikken. Synes det er for galt å kaste ei bukse som lett kan repareres ved å sy på en lapp.

Protesterer mot kjøp og kast samfunnet selv om jeg også liker å kjøpe nye klær til barna.

Hva med dere?

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:04   #2
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg reparerer. Koster meg ingenting å sy på en lapp eller to. Bruker gjerne skinnlapp i den fargen som buksen er i, eller så kjøper jeg noe som egentlig er et ribbestrikket erme og som er veldig slitesterkt og syr på. Syr alltid på lapper i samme farge som plagget, synes det er finest.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:08   #3
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Rypejenta. Hvor kjøper du lappene du reparerer med? Eller lager du dem selv?

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:13   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg er helt idiot med nål og tråd, så det jeg absolutt vil fikse sender jeg over til svigermor, som er utdannet skredder. Klarer å fikse NOE selv, men det er heller sjelden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:15   #5
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Rypejenta. Hvor kjøper du lappene du reparerer med? Eller lager du dem selv?

Jeg kjøper de i en sy/hobbyforretning på kjøpesenteret her jeg bor. De selger alt av syutstyr, stoffer, perler, hobbysaker og de tar også imot tøy til rensing. Har du ikke en sånn butikk i nærheten?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:17   #6
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Rypejenta.
Jo, men utvalget er ikke imponerende.

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:18   #7
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Noen ganger bruker jeg også tøy som er for lite eller helt utslitt, til å reparere andre klær med. F.eks en tykk ullstrømpebukse som er helt utbrukt på knærne og allerede blitt lappet en del ganger, den kan jeg fint klippe av leggene på og lappe en annen bukse med.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:19   #8
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Takk for tips, Rypejenta! Ei bukse kan bli temmelig tøff om man gjør slik du foreslår. Skal ta med meg det!

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:19   #9
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Rypejenta.
Jo, men utvalget er ikke imponerende.

Det var jo synd da, er det ulltøy du skal lappe forresten?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:22   #10
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

'Først og fremst har jeg ei dongeri-bukse som trenger lapp.

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:24   #11
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Selger de ikke dongeri-lapper i butikken hos deg altså? Det var dårlig.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:26   #12
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg får stikke innom igjen og få henne til å bestille noen fine lapper til meg. Det er litt stas når det er fine motiver. Spiderman, f.eks.

ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:27   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Det varierer. Strømpebukser fra H&M, som er så tynnslitt at det går hull på tåa, går i søppla. Det er ikke bryet verdt å lappe dem, for ikke er det behegelig å gå med etterpå, og ikke varer de mer enn noen få uker ekstra uansett.

Ellers pene dongeribukser som får hull på kneet etter fall på asfalten, kan jeg godt lappe.

Prinsessekjolen får en omgang med symaskinen minst en gang i måneden: Jeg har omtrent sydd en ny kjole, skal jeg telle antall meter søm.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 00:37   #14
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Her blir tøyet reparert.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 07:36   #15
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Oi. Har aldri reparert noe som helst. Har faktisk ikke falt meg inn. Nå kan jeg dog heller ikke komme på klær som burde vært reparert. Jo,- jeg sendte inn en Bergans-jakke til reparasjon hos G-sport.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 07:56   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Strømpebukser med tynnslitte føtter klippes av og brukes som stilongs. Jeg syr om og reparerer. Har vegring mot å kaste noe som kan brukes. Det gjelder også matrester.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 08:14   #17
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg reparerer det som lar seg reparere, ettersom jeg ikke liker å handle klær. Gamle dongeribukser kan brukes til det meste!

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 08:32   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.850
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg reparerer ulltøy, farmor lærte meg å stoppe og selv om jeg ikke gjør det så pent som hun gjorde, så blir det jammen bra nok.

Jeg reparerte vinterbuksa til jentungen i helga, men det var bare ved å klistre på en reflekslapp, så det teller nesten ikke med. Det var ikke mye innsats i den jobben, men det var jo så kjekt å dekke over den flengen hun hadde fått under lek med en ekstra refleks.

Er ting gått i sømmer pleier jeg å reparere det, men det er en del ting som rett og slett ikke er verdt brydderiet med lappe. Når lappen koster mer enn buksa blir det for dumt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 08:43   #19
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Her blir bukser fikset, glidelås byttet osv. Vi har en slags husflid her, kalt Tråsnella, og de har alt til sånt - det er så godt!
Blir provosert av de som kaster klær som fint kan fikses

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 08:51   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.


Er ting gått i sømmer pleier jeg å reparere det, men det er en del ting som rett og slett ikke er verdt brydderiet med lappe. Når lappen koster mer enn buksa blir det for dumt.

Jammen det er jo ikke bare snakk om kostnader. Jeg mener at det er mer miljøvennlig å reparere enn å kjøpe nytt og kaste.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no