Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Bekreftelse på at økologisk er sunt

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-08, 10:51   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Bekreftelse på at økologisk er sunt

I aftenposten kan man lese at økologisk er sunnere enn konvensjonelt.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:53   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Det er godt å få det dokumentert. Men det er jo merkelig at noen skulle tro noe annet. det ene er dyrket MED gift, det andre uten. Sjokkerende at det uten gift er sunnere, lizzom....

Konvensjonelle potetbønder sliter med sterilitet. Sprøytemidler er farlig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:56   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Nja, men det er også mer antioksidanter i den økologiske, det er jo ikke en selvfølge, for meg ihvertfall.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:58   #4
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Problemet er at økologisk er dyrere enn vanlig. Ergo er det ikke et alternativ for mange.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 10:59   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Enig med Mim, synes det er rart at dette er "sjokkerende" på noen. Det sier vel seg selv. At det er mer antioksidanter i økologisk synes jeg også er helt naturlig nettopp fordi det er dyrket på en renere måte. Dessuten smaker det så mye bedre, man kjenner virkelig VIRKELIG forskjell.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:00   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Ikke sjokkerende, men jeg synes det var litt oppsiktsvekkende, men når jeg tenker meg litt om er det jo kanskje ikke så unaturlig, økologisk trenger litt lenger tid på å vokse og danner dermed mer vitaminer etc.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:01   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Problemet er at økologisk er dyrere enn vanlig. Ergo er det ikke et alternativ for mange.

Synes det blir billigere og billigere jeg. Det var dyrere før, om jeg husker riktig? Kjøttet er vel det dyreste. Frukt og grønt er ikke så gale, spørs hvor man handler. Men man kan jo feks. kjøpe halvparten økologisk og halvparten vanlig, alt teller jo.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:02   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Vanlig mat blir jo dyrere nå.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:07   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Jeg velger utelukkende etiske og økologiske alternativer dersom de finnes, og bruker 4-5000 i mnd på mat. Vi har gjester ofte og spiser godt.

Men: vi lager alt fra bunnen, toroposer og ulike "kits" fordyrer måltidene veldig. Vi spiser veldig lite snop, kjøper ikke brus og er lite råflotte på antall ulike pålegg. :gjerrig:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:09   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Problemet er at økologisk er dyrere enn vanlig.

Det koster også veldig mye mer å lage det, avlingene blir jo også mindre og mer utsatt for sykdom siden man ikke bruker diverse giftstoffer. Så skal bøndene tjene noe som helst, så må vi betale litt mer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:10   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

4-5000? Det viser jo bare at økologisk IKKE er så dyrt! Vi bruker IKKE utelukkende økologisk, og bruker mye mer på mat enn det. Det handler jo om prioriteringer.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 11:12   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

4-5000? Det viser jo bare at økologisk IKKE er så dyrt! Vi bruker IKKE utelukkende økologisk, og bruker mye mer på mat enn det. Det handler jo om prioriteringer.

Handler stort og planmessig, har dypfryser og skriver middagsplaner.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 15:11   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.218
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Sprøytemidler og antioksidanter trenger jo overhodet ikke ha noen sammenheng. Forskjellen ligger vel i hvordan de dyrkes, jordsmonn, mer allsidig gjødsling (flere næringsstoffer gir kanskje flere vitaminer også?) og ikke minst det at de får vokse langsommere.

Jeg innbiller meg at det vil variere mye fra grønnsak til grønnsak. Smaksforskjellen er vel en god indikator. Jeg kjenner overhodet ikke forskjell på økologisk og vanlig agurk. Men smaks- og vitaminrike grønnsaker som tomater og brokkoli er det stor forskjell på. Og mye smak er vel lik mye næring, er det ikke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 15:14   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Jeg syns jeg kjenner stor forskjell på agurkene, jeg da. De økologiske er friskere og har aldri bitter ettersmak i skallet som jeg syns de uøkologiske agurkene har. Jeg spiser overmye agurk da, det er favorittgrønnsaken min sammen med sjampinjong.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 15:32   #15
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Vanlige grønnsaker har mye høyere vanninnhold enn økologiske (siden de vokser så fort sikkert?) og dermed mindre vitaminer og antioksidanter enn økologiske hørte jeg her om dagen. Jeg kjøpte økologiske epler for et par dager siden, og de var helt fantastisk gode. Cherrytomatene derimot smakte som vanlige cherrytomater, men de var gode de også altså.

Er det noen som vet priselastisiteten til økologiske grønnsaker forresten? Burde kanskje lage egen tråd for å få svar på det.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 15:52   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.253
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Jeg synes generelt lite av sånt noe er logisk og selvsagt før det er dokumentert. :enkel: Det trenger ikke være sykdomfremkallende mengder/stoffer i mat selv om de som behandler sprøytemidler blir noe mer syke. På samme måte som man fint kan bo i hus selv om malerne ble løsemiddelskadet, spise bestrålet mat selv om strålerne evt. fikk kreft og bruke fluor selv om kaninene rundt fabrikken fikk for harde tenner. Det handler om mengde, halveringstid og kontroll.

Det har jo også tidligere vært flere eksempler der økologisk har vært direkte skadelig (den berømte muggsoppen på kornprodukter) fra den tiden bransjen var dårlig regulert. De siste artiklene jeg leste om dette viste at økologiske kornprodukter hadde mindre muggsporer enn vanlige produkter, så her har bransjen vist stor fremgang.

Jeg er temmelig ambivalent overfor økologisk jordbruk, og skal lese den nevnte artikkelen og evt. bakgrunnsstoff med omhu. Tidligere har jeg linket til en svært bra artikkel i The Economist som tar for seg miljø- og solidaritetsproblematikken rundt det, og det ble en tankevekker for meg. Det er bare vår lille rike del av verden som har råd til denne typen jordbruk. Verden kan aldri mette sine milliarder uten plantevernmidler. Og kanskje skulle vi i lille Norge heller brukt ressursene våre på å produsere store mengder på det vi er gode på (hva nå enn dét kan være? Poteter?) og eksportere det billig til andre land? Eller kanskje vi skulle produsere høykvalitetsmat i store nok mengder til at vi slapp å importere tomater fra Spania og utsette verden for enorme transportbelastninger? Eller kanskje det beste for miljøet totalt er at vår jord ligger helt brakk og er en del av det naturlige økosystemet, og at vi importerer mat fra steder som er ment for slikt?

Jeg er p.t. mer bevisst på å kjøpe kortreist mat enn økologisk. Men jeg har som sagt ikke lest denne artikkelen i Aftenposten enda.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 15:56   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Det er mange valg man må ta. F.eks. så er det jo solidaritetsproblematikk ved å velge kortreist også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 15:59   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.253
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er mange valg man må ta. F.eks. så er det jo solidaritetsproblematikk ved å velge kortreist også.

Definitivt. Som sagt, ambivalent.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 10:14   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.218
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Og at mye mat er det egentlig idiotisk, sånn fra et energiregnskap, å produsere i Norge. Det gjelder vel det meste som dyrkes i drivhus. Det er det mer miljøvennlig å importere fra Spania (så lenge det fraktes med båt og ikke fly).

Det skal ikke være enkelt, nei.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 10:27   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftelse på at økologisk er sunt

Nå må man legge inn i regnskapet at dersom ikke landbruksarealet i halve søramerika var bundet opp i kokainproduksjon og kaffedyrking, pluss litt burgerproduksjon, så ville søramerika vært langt over selvberget med økologisk produksjon. Alle sprøytemidlene og kunstgjødslingen vi har dumpet i 3. verden har i stor grad redusert veksten over tid pga erosjon og utarming av en jordtype som er helt annerledes enn den nordeuropeiske.

Han som er miljøsjef i Coop skrev hovedfagsoppgave på Ås om økologisk omlegging i Indonesia, og økologisk omlegging lønner seg særlig i frodige områder rundt ekvator. Men jorda trenger tid på å bli sunn igjen etter utarmingen. Det er tragisk å tenke på at profittmaksimeringen har nærmest ødelagt verdens matjord siden 1920-tallet gjennom å presse jorda til å frembringe mer og mer. Brakkleggingen og ørkenspredningen går i et enormt tempo. Det er egentlig rom for matproduksjon nok til alle, men feks produsksjon av biobrensel tar store arealer som kanskje burde vært brukt til matproduksjon.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no