Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Framgangsmåte når du lager muffins

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-08, 08:06   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Jeg er veldig glad i disse:

Nigella Lawson skriver "alt de krever er søvnig røring. Sannheten er at du får de letteste muffinsene med en tung og klumpete røre"

Dette trenger du til ca 12 muffins:
75 g smør
250 g hvetemel
2 ts bakepulver
25 g malte mandler
1/2 ts natron
75 g sukker
revet skall av en appelsin
1 dl nypresset appelsinjuce
1 dl helmelk
1 egg

12-hulls muffinsbrett med 12 papirformer (jeg bruker ikke papirformer selv - har de bare rett i muffinsbrettet)

Forvarm ovnen til 200 grader.
Smelt smøret og sett det til side.
Bland mel, bakepulver, malte mandler, natron, sukker og revet appelsinskall i en stor bolle.
Mål opp appelsinjuce og melk i en mugge og pisk inn egget og det avkjølte, smeltede smøret.
Hell så de våte ingrediensene i de tørr og miks det gradvis sammen med en gaffel.
Røren blir full av klumper, men det er slik den skal være, alt skal bare så vidt være blandet. Ikke jobb for mye med røren!!
Fyll røren i formene og stek muffinsene i 20 minutter. Avkjøl dem litt på rist.

Del dem i to mens de forsatt er varme og ha på f.eks smør, appelsinmarmelade, syltetøy eller honning - munnfull for munnfull

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 08:17   #22
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Det blir bare et uglehode, da, ikke hele ugla. Da måtte jeg vel hatt to muffins.

Hvis dette var rettet imot å ha mus i magen synes jeg du kan ha det allikevel. Magen er jo selvfølgelig selve muffinsen.. med glasurhode på toppen. Den titter opp må vite

Jeg stemmer for sjokolademus i magen!

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 08:21   #23
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De er greie de og, men muffins er noe jeg ser på som så latterlig lett og raskt å lage at jeg nesten fniser litt av slike ferdigpakker, hehe.

Møllerens muffins er mye enklere enn noen annen oppskrift og de forsvinner fortere her enn noen laget på mer akseptabel måte.

Pulver vann og olje i et litermål hell i formene. Ta i litt "fyll". Det som begrenser tiden er varmingen av stekeovn.

Også blir det null oppvask, nesten, en gaffel et litermål.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 09:56   #24
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Du skal få min oppskrift på muffins. Enkle og fantastisk gode. Du kan ikke mislykkes med disse, hverken med baking eller mottagelse.

1 egg
1 dl sukker
2 1/2 dl hv.mel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 ss smeltet margarin
1 dl melk

Rør egg og sukker hvitt. Bland vekselvist det tørre med melk og margarin.

Fylles i papirformer og stekes midt i ovnen, 200-225 grader i ca 15 minutter.

Lykke til! Jeg pleier å steke de til de er gyldne.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 10:09   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Uglemuffins med sjokolademus i magen var jo en fantastisk idé. Men sjokolademusene vil kanskje smelte til det ugjenkjennelige - hva med å lage geleugler i stedet, med mus inni?

Men sånn ellers: Har du muffinsbrett? Det bruker alltid jeg, med papirformer inni, da holder de fasongen fint, hvis altså poenget var å holde dem runde. Du kan låne mine hvis du trenger, hvis du ikke må ha dem før om noen dager kan jeg jo sende dem i posten eller noe.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 10:13   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Jeg fikk flere treff på "owl cookies", flere av dem brukte cashewnøtter som nebb:


Og så har jeg forresten minst én fugle-pepperkakeform, hvis du vil låne? Det er en måkeaktig fugl som flyr.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 10:15   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Møllerens muffins er mye enklere enn noen annen oppskrift og de forsvinner fortere her enn noen laget på mer akseptabel måte.

Pulver vann og olje i et litermål hell i formene. Ta i litt "fyll". Det som begrenser tiden er varmingen av stekeovn.

Også blir det null oppvask, nesten, en gaffel et litermål.

Jeg har også brukt den pakken en gang, men da ble det syting fra omgivelsene siden det ikke var mine gode amerikanske muffins.
Mulig jeg har skjemt bort familien min, klagehønefolk.

Det blir lite oppvask uansett, en bakebolle og et litermål og en visp/skje.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 10:33   #28
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.434
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Mmmm muffins. Jeg tror jeg må bake snart....

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 21:46   #29
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Skilpadda: Har bare noen veldig rare og grunne og upraktiske muffinsbrett som egentlig ikke er muffinsbrett, vil veldig gjerne låne! Skal bake på fredag. Søren også at jeg ikke så dette før i dag, jeg som var på dine kanter med bil i kveld, sånn går det når det er for travelt til å være på FP i arbeidstida! Omprioritering må til!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 22:00   #30
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins


Disse var utrolig flotte!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 22:08   #31
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.805
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Stjålet fra m^3 som har stjålet fra Kristi på NM:

Dette er "the real thing", ikke de eggedosisbaserte muffinsene man vanligvis spiser her til lands (cup cakes, som amerikanerne ville sagt).

Jeg prøvde disse nå. Laga dobbel porsjon og hadde most banan og hakka mandler i halvparten og grovhakka sjokolade i den andre. De med banan og mandler ble definitivt best.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 22:11   #32
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har også brukt den pakken en gang, men da ble det syting fra omgivelsene siden det ikke var mine gode amerikanske muffins.
Mulig jeg har skjemt bort familien min, klagehønefolk.

Det blir lite oppvask uansett, en bakebolle og et litermål og en visp/skje.


Jeg betviler ikke at de er bedre, det er mere et spørsmål om "bra nok".....

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 23:51   #33
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.878
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Denne oppskriften fra Kristi på NM har jeg også laget mange ganger med stort hell..
Gubben liker best vanlige med store biter av hakket melkesjokolade i. Jeg liker de med en skje blåbærsyltetøy. De blir iallefall skikkelig fluffy og veldig gode.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 09:49   #34
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

En spiseskje frosne blåbær er også utmerket!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 10:49   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Framgangsmåte når du lager muffins

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Stjålet fra m^3 som har stjålet fra Kristi på NM:

Dette er "the real thing", ikke de eggedosisbaserte muffinsene man vanligvis spiser her til lands (cup cakes, som amerikanerne ville sagt). Ingrediensene skal bare såvidt røres sammen for hånd, og man trenger kun to boller og en stor ballongvisp eller sleiv i tillegg til muffinsformene. Røren holder til 6-12 muffins, alt etter hvor store former man har.
Det tørre:
4,8 dl hvetemel
ca 1,5 dl farin (gjerne brun, mengde etter smak)
3 store ts bakepulver
en klype salt

Det våte:
1 egg
3/4 dl olje (f.eks. rapsolje, kalt "Salat- og matolje")
2,5 dl melk

Smakstilsetninger bestemmer du selv! Min favoritt er most banan (i det våte) med hakkede mandler, gjerne også fire-fem dråper mandelessens. Man kan og bruke vaniljesmak (-dråper eller -sukker), og der bruker jeg kakesprøyte til å sette en god sprut vaniljekrem midt inne i muffinsen før steking. Andre alternativer er rosiner, hakket sjokolade, valnøtt, kanel, blåbær etc. Dersom man bytter ut 1/3 av melet med maismel får man såkalte cornmuffins.
Fremgangsmåte: Sett ovnen på 200-225 grader. Det tørre og det våte blandes hver for seg, deretter røres det såvidt sammen. Røren skal IKKE bli jevn, da blir resultatet bare seigt og kjedelig.. Fyll røren i muffinsformer med en skje - så fullt du bare tør! Det er en fordel å bruke muffinsbrett med papirformer i bunnen. Muffinsene stekes på nederste rille (dersom både muffinsbrett og stekeplate) i 15-20 minutter.

Ja det er den samme oppskriften som jeg la ut oppfor her, den er fra www.kakemonsen.no. Men jeg mener å ha sett den på et annet kakested (ikke NM) skrevet nøyaktig som i ditt innlegg, hvor var nå det mon tro? Jaja, det er iallfall samme oppskrift og den er knakende god. Det er den jeg nesten alltid bruker.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
muffins


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no