Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julegudstjeneste i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 12:20   #21
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

.... tro blir fremstilt som sannhet.

Det er akkurat det jeg synes er helt håpløst også.

Gammel 19-12-07, 12:31   #22
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi fikk brev som skulle signeres og returneres dersom barna skulle fritas for gudstjeneste.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 13:03   #23
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er helt greit av de går på julegudstjeneste, så lenge de går i moskeen til Eid, i synagogen til chanucka osv osv.

Så i bunn og grunn syns du ikke det er greit å bo i et land med statskirke.

Jeg ville reagert svært negativt på om barna skulle delta i religiøse handlinger fra andre religioner enn den som vårt samfunn er basert på.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 13:07   #24
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Tror faktisk veldig mange barn kunne tenkt seg å gå i moskeen til Eid. Jeg vet at jeg hadde synest det var spennende. Selv for 10 år siden.

Hadde vi hatt større lokale her i Bergen, hadde det kunnet gått ann. I alle fall de gangene de leier lokaler utenfor moskeen, som er store nok.

Altså, jeg mener ikke i regi av skolen, det vil nok aldri skje, men det er ikke noe problem med å ordne noe privat.

Gammel 19-12-07, 13:09   #25
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg ville reagert svært negativt på om barna skulle delta i religiøse handlinger fra andre religioner enn den som vårt samfunn er basert på.

Jeg synes ikke noe om en statskirke og synes det er på høy tid å skille stat og kirke. Men det er en annen diskusjon.

Jeg har ingen"frykt" for at barna mine går til en gudstjeneste eller tre, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere skjønner at det er et viktig menneskerettslig prinsipp her - skolens aktiviteter skal være for alle. Det bør ikke være slik at man legger opp til allsang og øving til dette på en gudstjeneste i skoletiden, fordi egentlig gir vi ikke ungene et valg. Kirka kunne f. eks. arrangert en egen julegudstjeneste for barn en dag eller to før jul - på kveldstid. Så kunne foreldre valgt å ta med barna sine dit eller ei - akkurat som man velger andre konserter eller arrangementer man ønsker å delta på med ungene sine.

Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 13:16   #26
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg synes ikke noe om en statskirke og synes det er på høy tid å skille stat og kirke. Men det er en annen diskusjon.

Jeg har ingen"frykt" for at barna mine går til en gudstjeneste eller tre, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere skjønner at det er et viktig menneskerettslig prinsipp her - skolens aktiviteter skal være for alle. Det bør ikke være slik at man legger opp til allsang og øving til dette på en gudstjeneste i skoletiden, fordi egentlig gir vi ikke ungene et valg. Kirka kunne f. eks. arrangert en egen julegudstjeneste for barn en dag eller to før jul - på kveldstid. Så kunne foreldre valgt å ta med barna sine dit eller ei - akkurat som man velger andre konserter eller arrangementer man ønsker å delta på med ungene sine.

Men vi HAR statskirke. Nå vet jeg ikke om det fortsatt eksisterer såkalt kristen formålsparagraf i skole og barnehage, men det er det sikkert noen som vet? Jeg kan ikke se hva som er "ikke for alle" her. Alle kan delta, hvis de vil. Dette er jo i bunn og grunn på linje med alle juleforberedelsene. "Spikk en nisse" - nei fysjom, vi praktiserer ikke nisse, vi!

Lage julepynt, synge julesanger - det er jo hele veien en forutsetning at de fleste feirer jul. Men det er jo ikke alle som gjør det. Hvorfor er det greit å prakke nisser og nissefester på folk, mens det ikke er greit å prakke på dem juleevangeliet?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 13:16   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg vært på skolen og snakket med de. Dette hadde de iiiiiingen erfaring med, for der gikk alle barna i kirken. Grunn god nok til ikke å gå, spør du meg. Snakket med en kar der. Kom hjem nå, hentet Iben fordi hun er syk. Telefonen ringer, men jeg bærer hun (sovende) så jeg får ikke tatt den. Inn piper dermed en melding. Fra rektor. Jeg måtte ringe henne.

Gammel 19-12-07, 13:20   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vi HAR statskirke. Nå vet jeg ikke om det fortsatt eksisterer såkalt kristen formålsparagraf i skole og barnehage, men det er det sikkert noen som vet? Jeg kan ikke se hva som er "ikke for alle" her. Alle kan delta, hvis de vil. Dette er jo i bunn og grunn på linje med alle juleforberedelsene. "Spikk en nisse" - nei fysjom, vi praktiserer ikke nisse, vi!

Lage julepynt, synge julesanger - det er jo hele veien en forutsetning at de fleste feirer jul. Men det er jo ikke alle som gjør det. Hvorfor er det greit å prakke nisser og nissefester på folk, mens det ikke er greit å prakke på dem juleevangeliet?

For meg kunne man godt droppet juleverkstedene, men da jeg var liten og uskyldig skolepike løste vi det sånn at jeg var med på juleverksteder, men lagde andre ting.

Forskjellen på nisser og gudstjeneste er forskjellen på tradisjoner og religion. I mine øyne stor forskjell.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 13:27   #29
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss får vi lapp hjem med påmelding til alternativt opplegg.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 13:32   #30
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Storebror har vært på gudstjeneste i dag. Vi har ikke fått noen lapp i forkant om alternative opplegg. Ærlig talt har jeg ikke tenkt på det heller for jeg synes det er helt greit at han går i kirken i regi av skolen.
1.klassene har pyntet i kirken.

Gammel 19-12-07, 13:36   #31
TBM
Passiv

Standard

Men vi HAR statskirke.

Jeg visste faktisk det.

Jeg skrev at jeg ønsker å skille stat og kirke.

Jeg har vel lov til å bo i landet mens det er statskirke?

Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 13:38   #32
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette brevet fikk vi 1 skoledagen til ungene.
Da skrev vi under hva barnet fikk være med på og ikke.
Dette brevet gjaldt for alle 6 årene.

Der står allt fra juleforberedelser, gang rundt juletre, kirkegang, bading, allergier, bli tatt bilde av etc...
Veldig greit.
Forandrer vi mening så sier vi ifra til skolen.
Hvert år i desember så får vi julebrev fra rektor på skolen med oversikt over hva som skal skje i desember, samt hun takker for året som har gått og forteller kort hvordan året har vært.
Dette brevet kommer i tillegg til ukeplanen og julebrevet fra læreren med oversikt.
Ukeplanene ligger også på skolens hjemmeside.

Så her skal vi ha god grunn til å ikke ha fått med oss beskjeder
En blir påminnet i hue og ræva så det holder..

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 13:44   #33
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk brev fra skolen med et skjema som vi skulle sende tilbake hvis barna ikke skulle være med i kirken. Da var det aktiviteter på skolen istedet. Foreldre har rett til å nekte barna å være med i kirken, uansett grunn.

Mine barn skal og jeg skal tilogmed være med.

Gammel 19-12-07, 14:01   #34
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Her har det ikkje vore noko spørsmål og ungane skal vere mer i kykja eller ikkje. Hverken på skola eller i barnehagen.

Gammel 19-12-07, 19:43   #35
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

På skolen jeg jobber har vi sendt ut beskjed i god tid. Foreldrene må skrive i meldingsboka dersom barnet ikke skal delta på julegudstjeneste. De som ikke skal delta har alternativt opplegg der det er nødvendig. Våre muslimske barn feirer Eid i morgen så da har de fri.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:56   #36
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Her får vi ingen lapp som gir barna noe valg.

Hvor er det dere bor?

bina, det er nyttig at barna lærer om kristendommen og ufarlig med gudstjeneste for da bare lærer man men blir ikke påvirket, men du ville for all del ikke la barna delta i en religiøs seremoni i andre trossamfunn? Det er faktisk mulig ungene kommer til å møte på mennesker eller samfunn utenfor statskirka en gang i livet!

Gammel 19-12-07, 20:04   #37
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Da har jeg vært på skolen og snakket med de. Dette hadde de iiiiiingen erfaring med, for der gikk alle barna i kirken. Grunn god nok til ikke å gå, spør du meg. Snakket med en kar der. Kom hjem nå, hentet Iben fordi hun er syk. Telefonen ringer, men jeg bærer hun (sovende) så jeg får ikke tatt den. Inn piper dermed en melding. Fra rektor. Jeg måtte ringe henne.

Hva sa hun?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 20:05   #38
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ringte da ikke.

Gammel 19-12-07, 20:08   #39
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men for dere som ikke har fått et reellt valg; dette ville jeg fulgt opp! Det angår ikke meg direkte, men jeg synes det er en selvfølge at man som forelder kan velge dette selv. Jeg hadde tatt det opp i FAU.

Gammel 19-12-07, 20:28   #40
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Kloke ord Bina. Meget kloke ord.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.