Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-07, 21:48   #41
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Min kjæres søster satt på i en utforkjørsel nylig. Ingen stor hastighet og det gikk bra, men airbag på passasjersiden løste ut. Hun knakk derfor nesa og mistet to tenner. Det er krefter ja...

Uee. Satt hun uten sele? Hvor gammel er hun?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 22:00   #42
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.200
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Uee. Satt hun uten sele? Hvor gammel er hun?

Skrev litt i svime her, sorry.

Hun er 20 år. Og nei, hun hadde ikke sele. Men det var virkelig ikke stor fart, airbagen løste seg ut når bilen stoppet mot et bussskur etter mye bremsing og skrens på glattisen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 22:15   #43
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Endret innlegget mitt etter nye opplysninger.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Hun er 20 år. Og nei, hun hadde ikke sele. Men det var virkelig ikke stor fart, airbagen løste seg ut når bilen stoppet mot et bussskur etter mye bremsing og skrens på glattisen.

Trygg Trafikk skriver at airbag uten bruk av belte er en ekstra farlig kombinasjon: "Bruk alltid belte i biler med airbag! Kollisjonsputene vil kunne skade om du ikke sitter fastspent, siden systemet er konstruert for å fungere sammen med sikkerhetsbeltet."

Airbagen er jo egentlig en ganske farlig innretning i seg selv, som kan gi skader i seg selv. Poenget med airbag er at den skal beskytte mot fatale skader, og for å gjøre det, bruker man så sterke krefter at man kan få mindre skader når airbagen utløses. På den positive siden unngår man å brekke nakken eller å knuse kraniet. Men noe bad i en seng av dun er det altså ikke.

Dette syns jeg var interessant (selv om jeg ikke vet hvor etterettelig kilden er):

Sitat:

Bruk av Airbag
Direkte traume mot underkjeven i bilulykker, liksom indirekte traume i nakkeslengskader, er begge kjente årsaker til å kunne fremprovosere skader i kjeveleddene. I det siste har airbag blitt introdusert i stadig flere biler.

Disse har utvilsom reddet mange liv, men har også blitt ansett å kunne påføre skader i kjeveleddene. Man ser stadig oftere passasjerer som kun har blitt truffet av airbagen og som kan fremstå med følgende symptomer:

  • Brannskader eller skrubbsår på huden på haken, ansiktet eller nesen.
  • Nesten umiddelbar smerter fra kjeveleddene
  • Hevelse i kjeveleddene
  • Redusert gapeevne
  • Smerter på siden av nakken
  • Forandring i bittforholdene

Det samme gjelder for så vidt for sikkerhetsbeltet også: det kan gi skader i bryst- og mageregionen, siden hensikten ikke er at man skal gå uskadd fra en voldsom kollisjon, men derimot at man skal unngå å bli kastet ut av frontvinduet i egen bil og inn av frontruta på den bilen man kolliderer med. Brukne ribben regnes i den sammenheng som en billig pris å betale.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 09:33   #44
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.803
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Men hvis man sitter fastspent så vil man vel uansett ikke kastes ut av bilen? Jeg har vært i en rekke kollisjoner opp gjennom årene, et par av dem ganske alvorlige, og jeg har aldri opplevd en utløst airbag. (Og jeg har heldigvis kommet fra alle kollisjonene uten en skramme, sannsynligvis fordi jeg alltid, uten unntak, bruker sikkerhetssele). Hvis airbagen faktisk kan påføre så mye skade som jeg får inntrykk av her, så blir jeg veldig skeptisk til at de monteres i det hele tatt...

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 10:21   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.255
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Jeg tror man er ganske sikker på at airbag er en livredder. Husk at det var store protester den gang beltetvang ble innført, for det var jo potensielt en stor drukningsfare hvis man kjørte utfor ned i vann og beltet låste seg. Ja, for hvis man lå bevisstløs gjennom frontruten var det jo ingen fare.

En annen ting man skal være obs på når det gjelder airbag, er at den er innstilt på riktig sittestilling. Dvs. at slik f.eks. min mor kjører, med rattet i fanget og albuene ut, er direkte livsfarlig. Det samme er Saccosekken; laaangt bakoverlent og såvidt nesetuppen synes. Da kommer man i feil stilling ifht. airbagen, og den kan gjøre mer skade enn gagn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 10:39   #46
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.803
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Men er det da like stor fare for skader ved airbag hvis man sitter riktig og bruker belte?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 12:30   #47
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det samme gjelder for så vidt for sikkerhetsbeltet også: det kan gi skader i bryst- og mageregionen, siden hensikten ikke er at man skal gå uskadd fra en voldsom kollisjon, men derimot at man skal unngå å bli kastet ut av frontvinduet i egen bil og inn av frontruta på den bilen man kolliderer med. Brukne ribben regnes i den sammenheng som en billig pris å betale.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men hvis man sitter fastspent så vil man vel uansett ikke kastes ut av bilen?

Nei, det er jo derfor jeg sier at man alltid skal bruke belte. Heller sitte fast i setet sitt med brukne ribbein enn å bli kastet ut av frontruta med knust skalle.

Jeg håper ingen tolker mine innlegg dit hen at jeg ikke synes man skal bruke airbag (eller belte!).Det er overhodet ikke det jeg mener. Det jeg sier er at det er veldig sterke krefter i sving når det gjelder airbag, og derfor skal man bruke utstyret i henhold til gjeldende anbefalinger. Man skal for eksempel ikke sitte med beina på dashbordet når man sitter i passasjersetet. Det kan gi store skader hvis airbagen løses ut, man skal ikke la barn sitte i forsetet når airbagen er aktiv, og man skal definitivt ikke plassere et barn bakovervent foran en aktiv airbag.

Det at airbag er potensielt farlig ved feilbruk, betyr da ikke at man ikke skal bruke det. Det betyr bare at man skal utvise et minimum av sunn fornuft og lytte til det ekspertene sier. Og selv om airbag kan være den direkte årsak en til mindre skader ved et mindre trafikkuhell, er det en lav pris å betale hvis den redder livet ditt i en alvorlig kollisjon.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men er det da like stor fare for skader ved airbag hvis man sitter riktig og bruker belte?

Nei, det er det ikke. Her er noen fornuftige retningslinjer om bruk av airbag

Sitat:

At least 111 people—more than half of them children—have been killed by powerfully deploying airbags during the 1990s, according to NHTSA. In most cases, the cause of death was head injury. The majority of those killed by airbags were not wearing a seat belt or were improperly restrained, and NHTSA continues to advise that the safest place to ride in a car—whether you're a child, a frail senior citizen or an able-bodied adult—is in the back seat.
Airbag Concerns
But frontal airbags are not without their own hazards. When a crash occurs, sensors in the vehicle set off a chemical reaction that fills the bag or bags with nitrogen (a harmless gas found in air) almost instantly. The force and suddeness of the inflation can injure—even kill—vehicle occupants, especially children, who are struck by inflating bags.
To avoid injury from airbags:

  • Sit properly, with your back against the seat and your feet flat on the floor.
  • Avoid hunching forward over the steering wheel or dashboard.
  • Do not lay your arm on top of the steering wheel; it will be forced backward into your face if the airbag deploys.
  • Do not rest your feet on the dashboard on the front passenger side; your feet and legs will be pushed back at you violently if the airbag deploys.
  • Do not place books or heavy items on the top of the dashboard.
  • Move the front seats as far back as reasonably possible. (If the steering wheel is adjustable, tilting it down and telescoping it toward the dashboard will allow you to sit farther back than normal and still retain control while driving.)
  • Have pedal extensions installed if your legs are too short to reach pedals comfortably when seated with your chest 10 inches from the steering wheel, or if you cannot see over the steering wheel without leaning forward.
  • Seat children age 12 and under in the rear.
  • Always wear seat belts.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no