|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortTinetoff m. flere har sagt det meste.
Har man one night stands må man vel for svingende klare å passe på prevansjonen selv, hvis man ikke vil ta eventuelle konsekvenser av det. Det er bare dumskap å stole på den andre partens pillebruk. Avgjørelsen om man er klar til å bli far tar mannen når han velger å hoppe til køys med noen uten å bruke kondom. For øvrig beskytter ikke p-piller mot kjønnssykdommer og annen dritt, men det er vel en annen diskusjon. Sist redigert av Kaija : 23-04-09 kl 21:03. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort
Uenig. Man kommer ikke unna at det er lureri og høyst umoralsk å fortelle noen at man bruker prevensjon uten å gjøre det. For meg blir det svært teoretisk og lite virkelighetsorientert å si at man er klar for å bli far fordi man stoler på det sexpartneren sier.
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Det er jo ingen som kan hindre mannen i å uttale seg, selvfølgelig. Og i de fleste tilfeller vil det være rimelig for kvinnen å høre på hva han sier og tenke over det før hun bestemmer seg. Men "til en viss grad medbestemmelse" - hva mener du egentlig med det? Mener du bare at kvinnen bør ta litt hensyn til hva han mener? (Det er jo ikke akkurat medbestemmelse, det er bare et fromt ønske om at noen skal bry seg om hva han sier.) Eller mener du at han rent faktisk, i noen tilfeller, skal ha rett til å bestemme om kvinnen skal ta abort?
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg mener det du sier, det er rimelig at kvinner hører hva han sier og at man så langt det er mulig prøve å bli enig om avgjørelsen. Men som sagt, det fungerer vel best i et parforhold, ikke ved en one night stand o.l.
|
|
|
#5 |
|
Utenlands
![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer Skilpadda. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortJeg skjønner ikke hva det er å diskutere. Tinetoff har avsagt fasit.
|
|
|
#7 |
|
Fola Blakken
|
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortIdeelt sett er det en avgjørelse paret diskuterer seg frem til. Lovmessig kan det aldri være annet enn kvinnen sin avgjørelse(jfr Tinetoffs innlegg).
|
|
|
|
#8 |
|
Bare sær
Hvis det blir nei hvis mannen mener nei, har han ikke like stor rolle - han har større rolle. Da har han fått vetorett, da er det i praksis han som bestemmer over kvinnen.
Jeg ser ingen grunn til å gi far uttalerett. Hva skal den brukes til?
|
|
|
#9 |
|
Prøver så godt jeg kan :)
Hvor: Bodø
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Det er vel ingen som mener noe annet enn det. (Og etter at man har fått barnet, og alt har gått bra, er det jo ingen grunn til å "tvile".) Men jeg synes det har fryktelig lite med diskusjonen å gjøre.
Jepp. Og jepp.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortDette er jo ikke en sak som kan avgjøres ved avstemning, siden det er to parter. En av partene MÅ ha mer å si enn den andre. Per definisjon.
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortHer var det meste sagt, og jeg kan bare si meg enig med Tinetoff, Teofelia og flere andre. Det er en forutsetning for at loven om selvbestemt abort skal fungere på en samfunnsmessig heldig måte at kvinnen er den som tar avgjørelsen. Jeg kan se en rekke etiske spørsmål som reiser seg om barnefaren skulle hatt noen vetorett i forhold til spørsmålet. I forhold til voldtekter, bruk at medbestemmelse som pressmiddel/maktmiddel etc.
|
|
|
#14 |
|
Live and let live
|
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortJeg så en slik diskusjon på tv forrige uke eller noe jeg også, og den irriterte meg grønn. Det som irriterte meg aller mest var han som satt og sa at det måtte være like mye mannens avgjørelse som kvinnens han var jo like mye med å laget ungen som hun, og måtte betale for ungen i 18 år, og dessuten så ble menn lurt av kvinner til å tro de gikk på pillen. Sist redigert av DM : 24-10-06 kl 09:58. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
villende
|
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortHvis en mann ikke ønsker å bli far så får han bruke kondom. Det er hans ansvar, ikke hennes. Hvis en kvinne ikke ønsker å bli mor, så får hun ta ansvar for prevensjonen. (Ok, dette blir en smule kategorisk, og ikke alltid gjennomførbart, men poenget er det grunnleggende prinsippet). |
|
|
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
En kvinne har i tillegg mulighet til å ta abort om hun blir uønsket gravid. Ettersom mannen ikke har noen tilsvarende mulighet, blir det jo enda viktigere at han sørger for å sikre seg som best han kan, ved å bruke kondom.
|
|
|
#18 |
|
Bare sær
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort[quote=Gaia;67714]Hva gjelder abort så mener jeg at far bør ha en (reell) uttalelsesrett (kanskje i regi av sykehuset?) Men at beslutningen til syvende og sist skal ligge hos mor.[/quote]
|
|
|
#19 |
|
ræv med ører
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort[quote=allium;67724]
Det er det som slår meg også. Det nytter ikke å si at mannen også skal bli hørt. Enten blir han hørt eller han blir ikke hørt, enten får han viljen sin og får bestemme eller han får ikke det. Det finnes ikke noe som "han skal høres og vi tar han alvorlig men han har ikke noe med hvordan jeg bestemmer."
|
|
|
#20 |
|
Fola Blakken
|
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortNå kom jeg til å tenke på en episode av Couplings, der en av karakterene sier at hun ikke godtar at kjæresten gjør det slutt. Vi var to i forholdet, så vi må begge avgjøre om det skal ta slutt
|
|
![]() |
|
|