Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når gir dere rød prikk, og hva skal til?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-07, 20:39   #261
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når gir dere rød prikk, og hva skal til?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg bruker ikke betegnelsen sukkersøt og fisefin om meg selv, men jeg syntes nesten det var festlig når en meddebattant kalte meg det, derav brukertittelelen.

Nå husker du feil. Det var navnet Amanda som ble betegnet som sukkersøtt og fisefint. :korrigerer:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 20:39   #262
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer overhodet ikke på at folk kaller meg det her på FP, for her er det etter hvert lite som sjokkerer meg i fht. folks oppførsel og kotyme.Jeg bruker ikke betegnelsen sukkersøt og fisefin om meg selv, men jeg syntes nesten det var festlig når en meddebattant kalte meg det, derav brukertittelelen. Omtrent som om om du av en ren morsomhet etter å ha blitt kalt, det ikke så veldig elegante og sympatiske, jævla megge i en tråd tok det som brukertittel. Ikke verre enn det.

Kremt.

Gammel 07-11-07, 20:42   #263
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er originaltråden.

Gammel 07-11-07, 20:42   #264
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Forskjellen er at jeg snakker om forumbrukere, ikke mennesker i RL.

Så man må anta at et menneske er to forskjellige personer da, mener du? Et RL-menneske og et forum-menneske? Jeg for min del er ganske samme menneske på godt og vond i RL og her på forumet. Mener du man må gå ut ifra at folk spiller en annen rolle her inne, enn i RL?

Gammel 07-11-07, 20:44   #265
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

(Det jeg prøver å si er vær emosjonell på en saklig måte. )

Den setningen likte jeg, Desembermamma!!

Vær emosjonell på en saklig måte.....

Gammel 07-11-07, 20:46   #266
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men kanskje brukertittelen kom etterpå - som selv-uhøytidelig reaksjon på prikken?

Got my point exactly!!

Gammel 07-11-07, 20:47   #267
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elin, jeg tror du må ta en titt på innlegg nr 265, 266 og 267 snart.

Gammel 07-11-07, 20:49   #268
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette ble jo en vittig diskusjon.

Jeg rødprikker sjelden, men det er fordi jeg sjelden blir skikkelig grinete av å lese innlegg her. Blir jeg skikkelig sur/sinna så rødprikker jeg. Som Toffen sier: Det kan godt stå "Nå får du jammen meg gi deg!!" eller noe sånt ved prikken.

Angående å rødprikke fordi man er uenig: Klart, jeg syns det er rart hvis folk blir så sinna i "vanlige" diskusjoner at de vil rødprikke. Jeg blir jo ikke sur om noen sier at oransj er en fin farge eller at hunder er fine husdyr. Selv om ikke jeg synes det.

Men om noen sier at "Ærlig talt - jeg tror negre ER dummere enn hvite!", så kan jeg nok straks bli mer hissiguenig...

Og hva som gjør at folk tenner kommer jo an på utgangspunktet deres. Om du mener at Ferber er barnemishandling på linje med å slå ungene så skjønner jeg at du blir så forbanna at du rødprikker en som vil bruke Ferber på et 4 måneder gammelt barn.

(Ellers så forstår jeg Zoës poeng: Folk som virkelig storkoser seg med å gi folk en liten dask på lanken hele tiden er jo ikke verdens hyggeligste, sånn på generelt grunnlag. Selv om de også kan være hyggelige og alt det der)

Gammel 07-11-07, 20:53   #269
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nå husker du feil. Det var navnet Amanda som ble betegnet som sukkersøtt og fisefint. :korrigerer:

Den er nok blitt brukt mer enn en gang, Tinetoff.....

Gammel 07-11-07, 20:53   #270
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men nå er jeg av den oppfatningen at å korrigere andre uten at de har spurt om hjelp , som oftes er uhøflig.

Men her er det faktisk noe jeg ser som en vesentlig forskjell mellom RL og et diskusjonsforum. For det å fortelle folk man treffer i RL, helt uten å ha blitt spurt om råd, at de burde støvsuge mer eller oppdra barna sine annerledes, det er jeg enig i at oftest er uhøflig. Noe helt annet er det å påpeke at (man mener at) folk tar feil i en diskusjon, på et diskusjonsforum. Da er det ikke bare akseptabelt, men faktisk en ganske stor del av poenget å fortelle når man mener at folk tar feil og på hvilken måte. Det er mye det det å diskutere går ut på. (For eksempel ved å erklære at det er barnslig og uhøflig å rødprikke, selv uten at noen av rødprikkerne har bedt om råd angående dette. )

Jeg reagerer overhodet ikke på at folk kaller meg det her på FP, for her er det etter hvert lite som sjokkerer meg i fht. folks oppførsel og kotyme.Jeg bruker ikke betegnelsen sukkersøt og fisefin om meg selv, men jeg syntes nesten det var festlig når en meddebattant kalte meg det, derav brukertittelelen. Omtrent som om om du av en ren morsomhet etter å ha blitt kalt, det ikke så veldig elegante og sympatiske, jævla megge i en tråd tok det som brukertittel. Ikke verre enn det.

Når du har valgt den brukertittelen du har, så vil jeg helt klart si at du nettopp "bruker betegnelsen om deg selv" - jeg antar naturligvis at det da er ironisk ment. Og jeg synes som sagt det er meningsløst å bli sur og klage over at noen andre kaller deg for det du selv har valgt som brukertittel. At du reagerte negativt den første gangen du ble kalt det, skjønner jeg godt, men når du deretter adopterte tittelen mener jeg at du "ufarliggjorde" ordene for din egen del, og det er umulig for oss andre å vite at du fremdeles synes det er stygt å kalle deg dette når du kaller deg selv det. Det var bare det som var poenget mitt. (Som sagt: Hvis jeg hadde valgt brukertittel "jævla megge", synes jeg på ingen måte jeg kunne klagd på utskjelling dersom noen andre kalte meg det, med eller uten ironisk tonefall - samme hva som var bakgrunnen for at jeg valgte den tittelen.)

Gammel 07-11-07, 20:54   #271
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Den er nok blitt brukt mer enn en gang, Tinetoff.....

Jeg husker godt. Du tok tittelen mens Amanda-tråden rullet og gikk.

Gammel 07-11-07, 20:56   #272
Albertine
Passiv

Standard

Og et kjapt søk viser at Toffen har rett.

Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 21:00   #273
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

jeg antar naturligvis at det da er ironisk ment. Og jeg synes som sagt det er meningsløst å bli sur og klage over at noen andre kaller deg for det du selv har valgt som brukertittel. At du reagerte negativt den første gangen du ble kalt det, skjønner jeg godt, men når du deretter adopterte tittelen mener jeg at du "ufarliggjorde" ordene for din egen del, og det er umulig for oss andre å vite at du fremdeles synes det er stygt å kalle deg dette når du kaller deg selv det. Det var bare det som var poenget mitt. (Som sagt: Hvis jeg hadde valgt brukertittel "jævla megge", synes jeg på ingen måte jeg kunne klagd på utskjelling dersom noen andre kalte meg det, med eller uten ironisk tonefall - samme hva som var bakgrunnen for at jeg valgte den tittelen.)

Jeg tror jammen snart at du forstår hva jeg mener. Jeg blir ikke sur, jeg klarer å se det ironiske i alle beskrivelsene jeg får om meg selv, derav også bl.a. brukertittelen. At jeg synes vedkommende som bruker slike betegnelser, eller verre, ikke er spesielt hyggelig eller oppegående er en annen sak.

Gammel 07-11-07, 21:01   #274
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg husker godt. Du tok tittelen mens Amanda-tråden rullet og gikk.

Neste gåte, Toffen: I hvilken tråd ble jeg kalt motbydelig?

Gammel 07-11-07, 21:01   #275
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men her er det faktisk noe jeg ser som en vesentlig forskjell mellom RL og et diskusjonsforum. For det å fortelle folk man treffer i RL, helt uten å ha blitt spurt om råd, at de burde støvsuge mer eller oppdra barna sine annerledes, det er jeg enig i at oftest er uhøflig. Noe helt annet er det å påpeke at (man mener at) folk tar feil i en diskusjon, på et diskusjonsforum. Da er det ikke bare akseptabelt, men faktisk en ganske stor del av poenget å fortelle når man mener at folk tar feil og på hvilken måte. Det er mye det det å diskutere går ut på. (For eksempel ved å erklære at det er barnslig og uhøflig å rødprikke, selv uten at noen av rødprikkerne har bedt om råd angående dette. )

Ja, men dette er jeg da fullstendig enig med deg i.

Jeg har antatt at alle andre legger det samme i begrepet korrigere som jeg selv gjør - nemlig utidig korrigering av bedrevitersk art. Det skulle jeg selvfølgelig ikke gjort.

Korrigering av den nyttige og oppklarende sorten, og som et utrykk for uenighet, er selvsagt noe helt annet - og 100% ønskelig.

Gammel 07-11-07, 21:03   #276
Albertine
Passiv

Standard

Neste gåte, Toffen: I hvilken tråd ble jeg kalt motbydelig?

Denne.

Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 21:04   #277
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har som sagt problemer med alle de ufine kommentarene fra Skilpadda og Heiko.

Min skam kan ikke beskrives med ord! Foresten, hva er det nå jeg har sagt?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 21:04   #278
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jammen snart at du forstår hva jeg mener. Jeg blir ikke sur, jeg klarer å se det ironiske i alle beskrivelsene jeg får om meg selv, derav også bl.a. brukertittelen. At jeg synes vedkommende som bruker slike betegnelser, eller verre, ikke er spesielt hyggelig eller oppegående er en annen sak.

Jeg synes du er veldig vrang (for ikke å snakke om langsint) hvis du virkelig oppfatter den prikkekommentaren du siterte tidligere i tråden som stygg og slem og "lite oppegående". Å bruke din egen brukertittel på den måten kan jeg ikke se som annet enn et ironisk og rimelig vennlig sleivspark, og resten av kommentaren var da ganske saklig. (For ordens skyld: det var ikke jeg som skrev den. ) Da synes jeg din kommentar om at vedkommende må være stakkarslig og ensom og hva det nå var for noe, var langt "slemmere" (i tillegg til at jeg synes det er ufint å si sånt om en enkeltbruker på denne måten, uten å fortelle oss andre hvem det er snakk om, men slik at vedkommende selv kjenner seg igjen og får karakteristikken din, og ikke kan forsvare seg uten å røpe at det var h*n som sendte prikken).

Gammel 07-11-07, 21:06   #279
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg korrigerer herved meg selv (for DET er lov, må vite), og erklærer bramfritt at alle som korrigerer andre i et forsøk på å uttrykke egen mening og å oppklare misforståelser, er hederlige og feiende flotte mennesker!

Alle som korrigerer andre på en utidig og bedrevitersk måte er fortsatt kjipe.
Skamme seg, alle som én.

Gammel 07-11-07, 21:07   #280
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, men dette er jeg da fullstendig enig med deg i.

Jeg har antatt at alle andre legger det samme i begrepet korrigere som jeg selv gjør - nemlig utidig korrigering av bedrevitersk art. Det skulle jeg selvfølgelig ikke gjort.

Korrigering av den nyttige og oppklarende sorten, og som et utrykk for uenighet, er selvsagt noe helt annet - og 100% ønskelig.

Men siden rødprikking bare foregår her på forumet, som et ledd i pågående diskusjoner (og som et uttrykk for uenighet og/eller hissighet), synes jeg altså at det å sammenligne det med utidig og uønsket korrigering i RL ble litt søkt. Man rødprikkes generelt bare av noen man allerede er i diskusjon med - det er noe helt annet enn å få uønskede "gode råd" eller mer eller mindre velment kritikk fra folk man ikke har bedt om råd fra.

Svar

Emneord
klassiker, rødprikking

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.