Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julegavetanker, 2025

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-25, 10:56   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julegavetanker, 2025

Flere som planlegger både for å lette logistikk og økonomi?

Jeg skal finne gaver til mann (47), barn (17, 24, 26), bonusbarn (18, 20), svigerbarn (30, 17), svigers (67), nieser (20, 22) og smånieser/-nevøer (9, 2x7, 2x5 og 2).

Har dere noen tips til norske nettsteder med godt utvalg? Til de aller minste tenker jeg å se på Sprell og Norli, til alle ungdommer og unge voksne er jeg helt blank.

Gammel 07-10-25, 11:06   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavetanker, 2025

Til "mine" unge voksne (dvs nieser og nevøer i alderen 21-26) tenker jeg å gjøre det så enkelt som å kjøpe årets julepynt fra en eller annen designer. Og kanskje noe i tillegg, avhengig av hva julepynten jeg faller for koster.

Gammel 07-10-25, 11:07   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, ja! Det var veldig smart. *noterer

En tanke til svigers er kjøkkenredskaper i tre. Det finnes en jungel der ute, ser jeg, noen som har noen anbefalinger?

Sist redigert av Blondie : 07-10-25 kl 11:20.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-25, 11:46   #4
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør det enkelt; alle får hjemmestrikka ting. Stort sett sokker av restegarn til de voksne, så får jeg se hva jeg strikker til ungene. Kofter, luer, bukser eller noe. Så har jeg to sjal som et par venninner skal få.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-25, 13:37   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg handler fortløpende fra sommeren. Egentlig ganske uten en plan, mer sånn at jeg ser noe og tenker på mottakeren og kjøper det der og da.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-25, 13:49   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også noe liggende, som jeg har kjøpt i løpet av året. Kjøpte noe håndlaget keramikk og glass på et marked i Paris da jeg var der i vår, for eksempel.

Gammel 07-10-25, 14:18   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har som indre regel at vi først skal feire bursdag for knerten før jeg begynner å tenke på jul. Han har bursdag om to dager.

Da kommer det veldig snart til å gå ut en melding til alle "besteforeldre" (de er mange slike hos oss) om hva de ønsker at jeg strikker til dem i år. De pleier å ønske seg sokker, luer, votter eller skjerf. Og så starter jeg produksjon av dette.

Jeg har egentlig alltid vært en jule-grinch og strever spesielt mye med presanger. Jeg synes at jeg kjøper så mye "unødvendig". Men mannen min har en helt annen innstilling, og koser seg med å finne gaver han håper at mottakeren vil like. Uten å bekymre seg for om det er noe de faktisk trenger. I fjor forsøkte jeg å ta til meg noe av hans tilnærming, for jeg så at vi egentlig traff ganske godt med det i fjor. Så i år igjen, så skal jeg gå inn med positive tanker. Voksne folk som "har alt" blir faktisk glade for noen ekstra fine lys, håndklær, en kul kopp eller noe annet man finner på.

Ellers er jeg forunt med en datter som har all den juleoptimismen som jeg mangler. Hun henter inn ønskelister fra alle fettere og kusiner og handler inn. Jeg trenger bare å betale, og hun holder seg alltid innenfor budsjettrammene.

Gammel 07-10-25, 14:38   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, så lenge det ikke er snakk om noe veldig stort og dyrt tenker jeg også at det er koselig med bare en liten oppmerksomhet, for å vise at man setter pris på folk og har tenkt litt ekstra på dem, og hva man tenker at de vil like. Av og til treffer man selvsagt bedre enn andre ganger, men jeg har alltid levd med holdningen at det er tanken som teller, og blir alltid glad for det jeg får, enten jeg "trenger" det eller ikke. Og av og til er det akkurat det som er det fineste, få noe man ikke trenger, og som man derfor ikke prioriterer å skaffe seg selv, men som er litt koselig å ha likevel. Litt "unødvendig" luksus, eller noe pent å se på. Og i verste fall, om ikke noe annet er oppfylt, og gaven bare blir liggende i et skap, så er det i det minste et minne om vedkommende, som jeg vil sende en ekstra tanke til hver gang jeg åpner og kikker inn i det skapet. Og hvem vet - kanskje kommer det til nytte en gang likevel. Det er ikke så farlig, tenker jeg da.

Men jeg har aldri vært særlig kravstor selv når det gjelder gaver, jeg synes bare det å få en gave i seg selv er verdt noe, og at det skal være noe giveren ønsker å gi, framfor det jeg selv har funnet ut at jeg vil ha. Det jeg trenger kan jeg alltids skaffe meg selv.

Sist redigert av My : 07-10-25 kl 14:50.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-25, 15:18   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk reklame fra KID i dag om 50% på alt av bad- og soveromsvarer. Skal innom en tur seinere i ettermiddag og se om jeg klarer å få unnagjort gaver til nieser og nevøer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-25, 19:40   #10
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for tips om julepynt. For øvrig spurte jeg mannen hva han ønsker seg. Han svarte ullsokker. Så da tenker jeg det blir gode ullsokker til alle gutta boys i familien.
Bunadsgreier til hun som konfirmeres til våren er satt på lista for de i familien som kjøper gaver.

Gammel 07-10-25, 20:58   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde håpet å finne litt i Spania i forrige uke, men kom tomhendt hjem. Vi får se. Bøker, matgaver og klær faller ofte i smak.

Gammel 07-10-25, 21:12   #12
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Det har allerede dukket opp konkrete ønsker om hjemmestrikkede ullsokker, så der er to julegaver tenkt ut allerede.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 00:21   #13
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

I år tror jeg det blir julepynt fra kirkens bymisjon til de fleste.
Har en tradisjon med fadderungen og kjøper noe ekstra spesielt av type juletrepynt hvert år, og har kjøpt fra div arbeidstreningsbedrifter ol før.
https://kirkensbymisjon.no/nettbutik...lokke-i-glass/ Syns snøklokkene var så fine.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 02:10   #14
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør det enkelt og spør etter ønskeliste. Men så har jeg ikke like mange å kjøpe til da. Ser for meg at jeg lett hadde gått i surr med så mange.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 09:55   #15
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om dere syns det er mas med julegaver så syns jeg i hvert fall ikke at dere skal kjøpe til svigersfamilien, la partneren deres gjøre det. Min mann ordner til sin familie, jeg til min og så ordner vi til barn sammen.

Herremannen trenger nytt sengetøy, ikke så gøy å få, men en del av gave til ham.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 10:17   #16
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Vi kjøper sammen til alle, skiller ikke på hvem som er i familie og ikke. Eneste gaven jeg kjøper alene er til han.

Jeg kan dessverre ikke strikke, ellers ville det vært et åpenbart valg til mange.

Gammel 08-10-25, 11:26   #17
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blondie, det er jo en grei løsning, vi samarbeider for så vidt med planene, men han er hovedansvarlig for initiativ og innkjøp for sin familie.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 12:17   #18
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skiller heller ikke hans og min familie, etter mange års samliv er det vår familie. Men han avtaler med svogers ang felles gave til foreldre, og så planlegger vi resten sammen. Jeg shopper og pakker inn, han betaler.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-25, 12:38   #19
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Victornox potetskreller, enkel. Den beste som fins.

Eller kniv av samme merke. Dei små knivane er ikkje kostbare, men veldig kjekke å ha på kjøkkenet.

Gammel 08-10-25, 13:22   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Vi spleiser ofte med våre respektive søsken, på gaver til familiene på hver side, så for oss blir det naturlig slik at han kommuniserer med sine søsken og fikser til sin del av familien, og jeg til mine. Men vi snakker jo selvsagt sammen om det oss i mellom uansett, selv om vi har hovedansvar for hver vår side.

Sist redigert av My : 08-10-25 kl 14:26.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.