Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

1984

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-24, 22:21   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.532
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

1984

NRK har ny podcast-serie nå, Leseklubben. Sammen leser/hører vi nå 1984, med ukentlig oppsummering og diskusjon i podcast.

Flere som følger denne? Det er ikke akkurat en bok jeg ville ha valgt selv, men jeg synes det er interessant å lese. Det tilfører også en ekstra dimensjon at det blir snakket om i podcast en.

Ukens siste kapittel syntes jeg derimot var helt uutholdelig, og jeg har måttet ta det i flere porsjoner for å klare å komme gjennom. Jeg liker bedre handling enn politiske ideer.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-24, 23:05   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.563
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1984

Oh, dette er creepy, jeg satt akkurat og tenkte på å legge inn en anbefaling om denne. Jeg syns den er fantastisk, og utrolig relevant. Jeg er usikker på om det er orwell som har så skarpe analyser at han treffer på Putin, eller om Putin bruker 1984 som oppskrift, for eksempel.

Hører lydboken og podcasten, men ligger en uke eller så bakpå.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 06:24   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.952
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1984

Jeg hører podcasten, men ligger langt etter. Men jeg leser boka fremfor å høre den som lydbok, men de ligger jeg laaaaangt bak fordi jeg må lese ferdig en annen bok først.

__________________
♥ Storebror, des. 2010 Lillesøster, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 06:43   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 29.329
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1984

Jeg synes også den er fantastisk, og nesten uhyggelig treffende og relevant på en del ting. Hørte den på lydbok for 19 år siden (husker nøyaktig når, for det var mens jeg måtte trille lange turer med den lille babyen, som nå er 19, for å få henne til å sove), og den festet seg. Har ikke noe behov for å lese/høre den på nytt da. En gang holder.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 24-09-24 kl 07:20.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 07:06   #5
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.729
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: 1984

Jeg er med i Leseklubben og venter fortsatt på medlemsnummer.
Er oppdatert og gleder meg til hver episode.
Boka er gripende aktuell og jeg synes mye er gjenkjennelig sett i vår tid.

__________________
Sønn 2006 og datter 2009
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 09:50   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.750
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1984

Jeg hadde faktisk hørt Audibles hørespill av 1984 rett før denne podkasten begynte. Det anbefales! Med bla. Andrew Garfield, Andrew Scott, Tom Hardy, Cynthia Erivo m.fl.

Jeg liker podkasten, og er VELDIG glad for initiativet, men jeg syns det er litt vel flåsete til tider, der noen av deltakerne er mer opptatt av at folk på ingen måte må tro at de er SMARTE. Også skjønner jeg ikke vitsen med å bruke tid på et sammendrag av hva man nettopp har hørt.

Morgenbladet har en kommentar på den, som er verdt å lese (Betalingsmur). Der diskuteres det bl.a. balansen mellom samtale mellom legfolk og fagfolk som jeg syns har gode poenger.

Sitat:

Podkastens mandat er å formidle en sosial utforskning av bøker heller enn en faglig. Dette er helt på det rene. Allikevel får praten et tydelig løft idet forfatter og litteraturprofessor Janne Stigen Drangsholt inviteres inn som gjest, uten at kompetansen hennes gjør formen mindre inviterende og hyggelig, tvert imot.

Jeg har hørt mye på Menn uten midje kan også lese, med Kristopher Schau og Alexander Sandtorv, som er en annen podkast om å lese bøker.

Selv er jeg med i en lesesirkel som møtes ca 10 ganger i året, der det går på rundgang hvem som velger bøker. Det har gjort at jeg har økt leseaktiviteten min betraktelig, og det setter jeg veldig stor pris på. Jeg leste veldig mye helt fram til jeg fikk barn selv, men slutta omtrent helt. Nå er jeg oppe i ca 2 bøker i måneden igjen. Og leseopplevelsen blir veldig mye bedre når den deles med andre, jeg lærer så mye og får så mange nye perspektiver på ting av den samtalen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 09:58   #7
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.963
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 1984

Jeg er med, og jeg er fan! Ikke minst fordi jeg synes innleseren av lydboka er god.

Jeg leste kommentaren i Morgenbladet, og er enig i at diskusjonen tok seg kraftig opp med blant annet Janne Stigen Drangsholts inntreden. Håper de bruker mer av det fremover i sirkelen. Men først og fremst HURRA til alle som fremmer leselyst!

__________________
"Vi leser for å vite at vi ikke er alene." C.S. Lewis
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 10:23   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.380
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1984

Så gøy, dette tror jeg jeg må høre på! Jeg snakket akkurat om 1984 med en litteraturprofessor, i forbindelse med Brave New World (som han akkurat har skrevet ny artikkel om for leksikonet). Det er to bøker jeg leste før jeg var tenåring, som gjorde enormt inntrykk på meg og som har sittet i hodet mitt gjennom hele leselivet mitt etter det. Og å lese dem om igjen som voksen var også veldig givende.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 11:38   #9
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.355
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1984

Jeg trodde jeg leste den for et par år siden, men finner den ikke i leseloggen min. Det kan ha vært en annen bok. Den skal nok gjenleses ja.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-24, 23:55   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.999
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1984

Jeg leste 1984 i 1984, men har egentlig tenkt å gjenta lesingen. Det høres ut som om tida er kommet.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-24, 17:32   #11
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.933
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1984

Er det en god oversettelse så den er ok å lese på norsk?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 18:59   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.728
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1984

Jeg liker Leseklubben veldig godt! "1984" var en bok jeg aldri hadde lest mer enn starten på. Det skjedde nemlig i engelsktimene på videregående, og som med mange andre tekster pushet av skolen, fikk jeg dessverre et veldig anstrengt forhold til den og trodde aldri jeg skulle orke å lese resten. Kom sent i gang med lyttinga, men er ajour nå.

De to neste bøkene på lista; "Heroin chic" og "Genanse og verdighet" (om jeg ikke husker feil?) har jeg lest, men tror jeg skal høre podcasten likevel.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 21:51   #13
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.532
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 1984

Jeg måtte ta pauser etter å ha hørt en stund av del tre. Har tre små kapitler igjen, og håper den endrer litt karakter igjen. Men å håpe på happy ending som jeg liker best, er vel kanskje for dumt.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no