Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et profesjonelt ord for "langsint"?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-24, 10:13   #21
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.719
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg tenkte også på rumination når du skrev, him, men oppfatter det mer som kognitiv aktivitet (sette seg fast i "tankespor"), og at det ikke nødvendigvis har sammenheng med emosjonell stabilitet/rigiditet? Jeg har i hvert fall erfaring med at man godt kan streve med rumination og emosjonell ustabilitet samtidig.

Jeg tror - med vekt på tror - at rumination er noe vi alle har i oss i varierende grad, men som også kan læres via vane/trening. Rumination betegner altså aktiviteten som lager tankesporene, mens rigiditet tror jeg benevner at man har problemer med å "komme seg ut av" disse tankesporene. At sporene er så "dype" eller "kraftige" og at dette skjer selv om man skjønner kognitivt at det er feil (igjen - tenk på trening. Kan ikke si at jeg har noen kognitive problemer med å skjønne hva Jakob Ingebrigsen gjør, men jeg kan ikke utføre det. Og det er selvsagt både biologiske forutsetninger, men også trening. Jeg kan bli bedre, men jeg kan aldri komme på hans nivå. Og jeg vil tro at grunnen til jeg ikke kan komme på hans nivå i hovedsak er fysiske/biologiske forutsetninger)

Dette med emosjonell ustabilitet, slik du beskriver det ville jeg ha tenkt mer på som: En normal emosjonell reaksjon på en unormal omstendighet (at man "slåss" mot rigiditeten. Kan ikke si jeg er en solstråle når jeg presser meg til mitt ytterste). Det jeg tenkte på var mer: at denne rigiditeten har også emosjoner knyttet til seg som er uvanlige (for de er ikke knyttet til omstendighetene)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 12:08   #22
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.719
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et profesjonelt ord for "langsint"?

Leste denne artikkelen i dag og da tenkte jeg på tråden her:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Personlighet er ikke noe enkelt begrep, og enda mindre når det kommer til hvordan den skal defineres og begrepsfestes. Ulike fagtradisjoner har sin egen forståelse med den ulempe at de sjelden snakker samme språk. I tillegg kommer skillet mellom de som jobber med en normalpopulasjon, og dem som jobber klinisk (med behandling av pasienter). Disse to vektlegger svært ulike sider ved personlighetsbegrepet.

Det er en betalingsartikkelen, men god synes jeg

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no