Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-24, 21:44   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.549
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningen

Dette er en interessant utvikling. Jeg jobbet med sos barnebyers innsamlingsstrategi for et par tiår siden, og de hadde jo virkelig funnet «The holy grail» for pengeinnsamling med fadderordningen sin, som var helt banebrytende. Det å få faste givere som nesten garantert blir værende som givere i minst 18 år, sparer vilt mye i innsamlingskostnader. Lenge samlet de inn nesten mer penger enn de klarte å investere i landsbyer - det tar tid å bygge en landsby, trene opp og rekruttere «mødre», osv. Men hver landsby legger til nye faste kostnader, så etter hvert måtte de øke innsatsen på innsamling, de også.

Uansett, det er en veldig positiv utvikling i sektoren at man er mye mer bevisst på de som mottar bistand, at de ikke skal være «reklameplakater» brukt i innsamling, bare fordi de har havnet i en forferdelig situasjon. Spesielt ikke når de er i en forferdelig situasjon.

Det varierer fra organisasjon til organisasjon, men hvis du ser på bildebruken til for eksempel flyktningehjelpen, så har den endret seg veldig.

Men det er klart, sos barnebyer går bort fra en modell som har vært enormt effektiv, altså gitt mye penger for relativt lite innsamlingskostnader.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-24, 18:19   #22
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.326
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningen

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Da de ble eldre skiftet jeg til leger uten grenser - og de brevene var så fæle at jeg aldri leste de - langt mindre delte de med barna.

Vi støtter Leger uten Grenser og har gjort det i snart 25 år. Jeg leser brevene og oppfordrer også min 07-er til å gjøre det. Vi som bor i Norge trenger å vite om hva som foregår i verden. Det er på mange vis jævlig (jeg har fremdeles en fortelling jeg stadig vekk tenker på), men brevene bærer også på et håp om at man som giver kan bidra, om så bare bittelitt.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-24, 06:56   #23
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.719
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningen

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Vi som bor i Norge trenger å vite om hva som foregår i verden.

Personlig opplever jeg at jeg vet en god del som skjer i verden. Jeg har (selvsagt!) ikke full oversikt, og er mer interessert i innenrikspolitikk enn utenrikspolitikk, men lell.

Det er jo også mulig brevene har endrer stil, men de jeg leste var personlige vitnesbyrd og absolutt ingen analyser (leger uten grenser er jo en upolitisk organisasjon, så hvis det er endret blir jeg veldig overrasket). Det er klart at personlige vitnesbyrd har en verdi for å eksempelvis utvikle empati. Men det kan gjøres hver dag i kontakt med alle mennesker

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-24, 10:23   #24
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.238
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningen

Dette synes jeg er veldig bra, og på høy tid. Jeg kan ikke helt fatte at det har vært lov.

(Og vi hadde "fadderbarn" fra SOS Barneby inntil helt nylig, så jeg reflekterte ikke over dette før vi hadde fått første brev med bilder og informasjon om et barn som ikke har noen som helst relasjon til oss.)

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no