Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hund slikker barbert område

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-24, 21:07   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Hund slikker barbert område

Hunden min var til tannrens mandag. Narkose, og dermed et ca 1x5 cm område med barbering på leggen.

Den andre eieren tok den med til veterinær mandag, jeg fikk den overlevert tirsdag.

Onsdag oppdaget jeg at den slikket på dette området. Ringte veterinær, og hun sa "klipp opp en gammel genser", og så nevnte hun en anbefalt banasje, men jeg fikk ikke med meg hva hun nevnte. Det viktige var at det ikke skulle være for stramt. Hun sa jeg skulle tørke med klorhexidin, og spraye med cortavance.

Det var ikke gått hull på huden ennå da, men den var rød. Hun sa "håper vi oppdaget det i tide".

Jeg fulgte ikke rådet med genser, og tok på en kompress, passet på at det ikke ble stramt.

Skulle bytte kompress i dag. I kompressen, og midt i området han er barbert var det hvitt belegg/ puss. Størrelse med et kronestykke. Belegget i kompressen var størknet, og når jeg vasket over området med bomullspad kom det ikke noe fra såret på padder.

Jeg oppdaget dette etter dyrlegenes stengetid i dag, og ringte områdets vakttelefon. Jeg rakk ikke å forklare at det var hvitt belegg på området, før jeg fikk beskjed "ha på en krage, dra til dyrlegen mandag, hadet!"

Hunden er nylig operert for kreft og har gått med krage nylig i 2 mnd, med dertil sårbehandling, så jeg har en del sårsalver i hus. Antibiotika også.

Jeg vasket med klorhexidin i dag og tapet på en arm fra en genser og satte på krage.

Noen som vet om dette hvite Belegget, ja hva indikerer det? Betennelse? Da jeg hadde på kompressen så jeg ikke hull i huden, det så jeg ikke i kveld heller. Og pusset var størknet.

Skal følge med det i morgen, og eventuelt dra til veterinær mandag, men lurte på om noen her vært borti liknende situasjon?

Gammel 17-08-24, 21:42   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund slikker barbert område

Det var ikke bare tørket klorheksidin da?
Viktigste er at hunden ikke kommer til og får slikket. Så om hun (han?) lar det være når det er dekket til er vel krage unødvendig om den plages av det.
Er det ikke sår så er minst mulig dill det beste så hunden ikke får mer lyst til å slikke.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-24, 22:08   #3
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det var ikke bare tørket klorheksidin da?
Viktigste er at hunden ikke kommer til og får slikket. Så om hun (han?) lar det være når det er dekket til er vel krage unødvendig om den plages av det.
Er det ikke sår så er minst mulig dill det beste så hunden ikke får mer lyst til å slikke.

Takk for svar, Floksa.

Kanskje det var størknet noe av det vi hadde på ja, meget mulig, det tenkte jeg ikke på. Det beroliger meg litt. Ikke lang tid siden han fikk sårene grodd etter operasjon, med infeksjoner og mye sårbehandling, så dette roet meg.

Tidligere erfaring er at han slikker selv om det er tildekket, får opp tapen så det løsner, så har på krage for sikkerhets skyld noe tid.

Ser ting an i morgen. Så lenge mellom hver gang han blir barbert etter narkose, så vi glemmer at han begynner å slikke der det er barbert. Veterinær sa at hvis vi husket å si fra neste gang skulle de barbere motsatt vei.

Gammel 17-08-24, 22:17   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja da ville jeg hatt på krave og latt labben være fri. Og jobbet litt med å aktivisere han så han «glemmer» at labben er annerledes. Det er en kjip uvane ja, som kan gi skikkelig stygge sår.
Snedig at de kan barbere motsatt vei. Vil det da stikke når de slikker?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-24, 22:39   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja da ville jeg hatt på krave og latt labben være fri. Og jobbet litt med å aktivisere han så han «glemmer» at labben er annerledes. Det er en kjip uvane ja, som kan gi skikkelig stygge sår.
Snedig at de kan barbere motsatt vei. Vil det da stikke når de slikker?

Hun sa ikke hvorfor det hjalp med barbering andre veien, mulig din teori er riktig.

Får satse på at det ikke blir så ille som sårene etter kreft-operasjon nylig, da slo han opp hud når han var på kontroll til veterinær, gikk infeksjon i, og jeg syntes det så skikkelig ille ut. Men det ble jo helt fint og grodd etter hvert, så vi er i så fall blitt skikkelig gode på sårstell om det skulle bli aktuelt. Elsker honningsalve til sånt no, forresten.

Hun så vi akkurat hadde fått skrevet ut cortavance for ørerens, hun mente jeg kunne spraye på det etter rens med klorhexidin, da ville det smake ille, mente hun.

Gammel 17-08-24, 23:13   #6
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Hårene blir kortere om de barberer mot vokseretning kontra medhårs. Så tipper det første klør mer.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-24, 10:47   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Tipper bandasjen de har snakket om er slik selvklebende bandasje som ikke er vond når den tas av. Fordelen med en sokk som er klipt av eller lignende er vel at det ikke blir så tett som en kompress. Men om hunden klarer å bite seg veg inn eller slikker det vått likevel er det jo ikke noe nytte i.

Vi har pleid å ha hunden uten krage når vi er hjemme og følge med, og da avlede dersom hunden begynner å spise og slikke på. Og krage når vi er borte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.