Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Såpekassetråden #4

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-24, 21:41   #901
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

De skumleste fartøyene i sentrum her er egentlig disse sparkesyklene som suser av gårde i vill fart. De teller vel også som kjøretøy?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-24, 22:45   #902
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 7.020
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

De skumleste fartøyene i sentrum her er egentlig disse sparkesyklene som suser av gårde i vill fart. De teller vel også som kjøretøy?

Motorkjøretøy, faktisk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-24, 22:18   #903
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.480
Blogginnlegg: 1266
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jøsses for en diskusjon. Bare det å si at bilisten har forkjørsrett når noen sykler over veien, det er å glemme at man uansett ikke har påkjørsrett.

Nei. Man har ikke påkjørsrett (for et ord) selv om en annen bil ikke respekterer vikepliktreglene heller, men man har definitivt forkjørsrett. Samme med sykler. Og hester.

Og så gjelder det for alle som teller som kjøretøy, at man skal tilpasse fart etter forhold og alltid ha mulighet til å stanse for å unngå påkjørsel, om da ikke noe smeller rett ut foran deg. Det betyr at syklister på gang- og sykkelvei ikke KAN gønne på i førti kilometer timen og plinge vilt med klokken for at folk skal hoppe ut av veien.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-24, 08:47   #904
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.349
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Jeg har vært borti folk som snakker om påkjørsrett. Det er ikke en gjeng jeg velger å ha som venner for å si det sånn. Og det er merkelig at syklister ikke får eller tar seg tid til å lære trafikkregler og dette med hensynsfull ferdsel. Det var en del av skolens oppgave i steinalderen (1970-tallet). Det er til tider skummelt å gå på gangveier som også er sykkelveier.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-24, 09:01   #905
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 5.029
Blogginnlegg: 56
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Jeg har ikke noe problem med syklister, jeg har derimot et problem med bøllete og hensynsløse medtrafikanter. Om en syklist (og det opplever jeg svært ofte, flere ganger i uken) peiser på i full fart og så bruker bjella som en "fløtt deg, ellers sneier jeg deg (i beste fall)" da er det irriterende. Men det er jo ikke bjella som irriterer, det er denne komplette bøllete idiotien.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-24, 11:09   #906
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.782
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Føler at dere mistet litt tråden her
I dag tidlig, kl 7:00 en søndag morgen var det altså en bil på vei INNOVER veiene her, som hadde så dårlig tid at den måtte jage kua mi. Søndag morgen klokken sju har du altså så dårlig tid til å nå absolutt ingen ting at du må være slem med dyr.
Det finnes ingen ting som forsvarer det. Jeg kommer til å begynne å skyte med sprettert på sånne!!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-24, 11:28   #907
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.255
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Sprettert? Har du ikke sterkere saker?

Jeg kan ellers melde at jeg blir steik forbanna av å bli plinget på, for jeg kvepper sånn. Blir forbanna om jeg plinges på når jeg har forvillet meg ut på en sykkelvei også (pga kveppingen), men da skammer jeg meg i tillegg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-24, 12:44   #908
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.498
Blogginnlegg: 266
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Det er da aldri helt trygt å sykle i veibanen. Her i byen ble en syklist påkjørt i en rundkjøring for noen uker siden. Han døde på sykehuset to uker senere.
Jeg unngår helst å sykle i veibanen, men viser hensyn når jeg sykler forbi fotgjengere.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-24, 16:45   #909
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.995
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Jeg føler med deg, Floksa! Det er så forbaska mange som overhodet ikke har vett på hvordan man oppfører seg nær dyr på beite, uansett om det er kyr, sau, geit eller hva og det spiller ingen rolle om de går, sykler eller kjører. Jeg har en datter som er budeie på en seter i Rondane i sommer og har derfor kjørt mye på veien inn til setra. Det kjøres fullstendig vettlaust gjennom flokker av kyr og så grusen spruter rundt ørene på sauer som gjerne ligger i veikanten. Datteren min fant et lam med brukket for for et par uker siden, trolig påkjørt. Det måtte avlives. Sjåførene er 99% hyttefolk i området da dette er en blindvei og ergo er det ingen gjennomfart og det er heller ikke kjøring til turmål eller andre turistmål på den veien, kun til den ene setra og 40-50 hytter. Alle burde vite bedre, men jeg tror mange av de er så forbanna på beitedyr at de gir faen. Det begynner virkelig å bli et problem med konflikter mellom hytteeiere og lokalbefolkning pga dette. Spør du meg, burde hyttebygging til fjells vært stoppet for lenge siden. Det skaper mer problemer enn verdier for bygdene.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-24, 10:03   #910
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 7.020
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg har ikke noe problem med syklister, jeg har derimot et problem med bøllete og hensynsløse medtrafikanter. Om en syklist (og det opplever jeg svært ofte, flere ganger i uken) peiser på i full fart og så bruker bjella som en "fløtt deg, ellers sneier jeg deg (i beste fall)" da er det irriterende. Men det er jo ikke bjella som irriterer, det er denne komplette bøllete idiotien.

Jeg opplever det også som hensynsløst, om enn ikke bøllete, å vase rundt på gang- og sykkelsti med bikkja virrende rundt i langline og med støydempende hodetelefoner på. Eller som for noen uker siden hvor ei dame stod på kanten av gang- og sykkelstien og filmet med telefonen bl.a. i min retning i det jeg kom, og rett før jeg når frem til henne (nå har hun snudd seg vekk fra meg) tar hun ett skritt rett ut foran meg så jeg må hive meg til siden. Hun har nok ikke sett meg selv om hun altså filmet i min retning 10 sekunder tidligere. El-sykkel eller vanlig sykkel; gående med og uten hund kan jammen ta mer hensyn de også.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-24, 10:19   #911
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Egoister finner man jo i alle "sjangre". Barselklubber som går tre i bredden på fortauet, som blokkerer kafeer med barnevogner og gjør så andre må rømme unna hyl og skrik. Eller de som ikke tør kjøre i 80, og ligger i 60 med bilen og skaper kø og forbikjøring. Familier som snegler seg fram på to hjul så femåringen skal kunne holde følge, eller de som skal ut på en real treningsøkt og er i veien for både kjørende og forgjengere, fordi de ser mer på egen fremdrift enn alle andre rundt.

I sentrum her i rushtiden kan man kjøre inn til kjøpesenteret enten ved å a) kjøre til rundkjøringen eller b) stoppe trafikken, 50 meter før rundkjøringen, og vente til det blir en gløtte motsatt vei. Som godt kan ta noen minutter. Det er daglig en god del som velger alternativ b.

Ofte vil det jo hjelpe å løfte blikket og slippe andre frem. Men jeg tror at for en del er det ubehagelig (?) å tenke at en kan være en forstyrrelse, enten en skal kjøre ei mil på traktor eller suse fram i langrennssporet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-24, 15:29   #912
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.943
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Hvis alt det du ramser opp er hensynsløst, Bokormen, kan man ikke leve i et samfunn. Femåringer må få lære å sykle og nybakte mødre må få lov å gå på kafé. Bønder må få kjøre traktorer og hundeeiere må få lufte hunden.

Det er noe helt annet å skape trafikkfarlige situasjoner. Om femåringen, hunden eller barselgruppa medfører trafikkfarlige situasjoner når du er i nærheten er det du som er problemet.

__________________
♥ Storebror, des. 2010 Lillesøster, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-24, 16:59   #913
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Her mener jeg jo de som ikke tar hensyn. Det går fint an å gå på tur med hund eller barn og likevel følge med rundt seg og ev slippe forbi eller gå til side. Jeg ser godt hvem som ikke er glad i hund, og det hender jeg går nesten ut i grøfta for at de skal få passere oss med god klaring.

Jeg er en pingle på glatt føre, og bruker derfor holdeplasser for alt de er verdt, og slipper folk forbi.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-24, 20:19   #914
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.551
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Her er jeg mest enig med input. Folk er folk, med alle sine ting og surr og dårlige og gode dager og tanker et annet sted og aldrende sertifikater og unger i beina og luftetur med hunden mens hodet tenker på andre greier og telefonen ringer med gnål om et eller annet og gode og dårlige dager. Samfunnet er ikke en stor, velsmurt maskin der alle delene virker optimalt hele tiden. Jeg virker i hvert fall ikke optimalt hele tiden.

Jeg har en venninne (som sliter med sitt, blant annet ganske kraftig sosial angst), og når hun beveger seg ut i verden så er hun en vime og en kløne. Hun blir blant annet veldig satt ut av å håndtere rulletrapper, og stopper systematisk på toppen og ser seg forvirret rundt, til irritasjon for de som kommer bak. Hun vet om det, men der og da, så glipper det ofte.

En annen venninne er blind på et øye og har lite sidesyn på det andre. Hun oppfører seg også veldig besynderlig blant andre i blant.

Selv er jeg en vime også på mine beste dager. Nå fungerer jeg på halv maskin, maks, av det igjen, og gjør støtt og stadig dønn irriterende ting, som å surre forferdelig i selvbetjeningskassen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-24, 21:43   #915
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.943
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Her mener jeg jo de som ikke tar hensyn. Det går fint an å gå på tur med hund eller barn og likevel følge med rundt seg og ev slippe forbi eller gå til side. Jeg ser godt hvem som ikke er glad i hund, og det hender jeg går nesten ut i grøfta for at de skal få passere oss med god klaring.

Jeg er en pingle på glatt føre, og bruker derfor holdeplasser for alt de er verdt, og slipper folk forbi.

Man er faktisk ikke egoist om man tar seg en kafétur eller trilletur som nybakt forelder. Selv ikke om man går tre i bredden. Heller ikke om man lar 5-åringen øve seg på sykkel - når ellers skal de lære hvordan man sykler på veier? Problemet her er jo tanken om at alle som ikke tar hensyn til DEG er et problem. Det er ikke farlig å måtte bremse ned for å komme forbi barselgruppa eller 5-åringen. Ei heller om man må stoppe.

__________________
♥ Storebror, des. 2010 Lillesøster, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-24, 21:56   #916
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Tar hensyn til meg?

Jeg har da virkelig ikke sagt at folk ikke kan ta med baby på cafe eller lære ungene å sykle - jeg mener bare at en må tilpasse seg litt, enten en er voksen som sykler raskt eller småbarnsfamilie på tur. Jeg er treig både hvis jeg jogger og går på ski, eller for den del kjører bil på glatta, og derfor slipper jeg folk forbi. Jeg skjønner godt om en eller annen spreking ikke vil ligge og stange bak meg på en smal skogssti.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no