Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Syjunkienewbie

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-24, 19:07   #1
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.393
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Syjunkienewbie

Sukk!

Jeg har sycamp i ferien, og prøver meg på litt mer avanserte ting enn det jeg kan fra før.

Det virker som om feriehjernen har tatt over, for i dag har jeg har to ganger klart å sy sammen feil vei - rette mot vrange, og omvendt.

Jeg kan sprette, og jeg arbeider heldigvis med stoff med en tydelig frem- og bakside.
Det kan bli mye verre når jeg går over til stoffer hvor frem- og bakside ikke er like lette å finne ut av.


Sist redigert av Shun : 15-07-24 kl 19:35.
Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-24, 19:26   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.700
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Så artig! Hva syr du??

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-24, 19:34   #3
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.393
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Så artig! Hva syr du??

Cæmper fra Jointhefaebrik.

Dette er øvelsesprosjekt nummer én med billig stoff fra Selfmade. Kortermet sak uten skumle ermeslisser, men jeg har lagt til brystinnsnitt til et mønster for aller første gang.

Etterhvert har jeg tenkt å bevege meg over til Rosie Shirt, Genra Shirt og Classic Shirt.

Og til slutt en Genra Shirt Dress.

Akkurat nå kjenner meg meg mest utfordret på evnen til å tenke tredimensjonalt.


Sist redigert av Shun : 15-07-24 kl 19:48.
Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-24, 21:46   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.849
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Så moro!

Og jeg har aldri sydd sammen rette mot vrange og omvendt. Aaaaldri.... Neeeida.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-24, 22:22   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.408
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Jeg sitter i en Marikjole fra Fæbrik. Inagh kan bekrefte at jeg måtte snakke mange ganger med meg selv for at den skulle bli korrekt. Den ble nemlig sydd i stoff som kunne brukes på begge sider. Så jeg sa om og om igjen «rød bakgrunn med blå hjerter er retten» … uendelig mange ganger.

Jeg synes Fæbrik er gode på å forklare oppskriftene sine, og det er gode muligheter for justeringer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-24, 22:35   #6
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 6.005
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg sitter i en Marikjole fra Fæbrik. Inagh kan bekrefte at jeg måtte snakke mange ganger med meg selv for at den skulle bli korrekt. Den ble nemlig sydd i stoff som kunne brukes på begge sider. Så jeg sa om og om igjen «rød bakgrunn med blå hjerter er retten» … uendelig mange ganger.

Jeg synes Fæbrik er gode på å forklare oppskriftene sine, og det er gode muligheter for justeringer.


Men den ble veldig fin da. Minn meg på at jeg skal våge meg på lommer en vakker dag.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-24, 22:48   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.997
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Et lite tips fra ei som syr minst 7, 5 time pr dag 5-6 dager i uka. Kjøp deg et godt skredderkritt (jeg synes settene fra Villy Jensen er absolutt best) og sett en x eller et annet merke på vrangen av alle delene dine dersom du syr i et stoff som er vanskelig å se forskjell på. Sett på x’en med en gang du har klippet ut delene og FØR du fjerner mønsteret.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-24, 04:44   #8
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.393
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Et lite tips fra ei som syr minst 7, 5 time pr dag 5-6 dager i uka. Kjøp deg et godt skredderkritt (jeg synes settene fra Villy Jensen er absolutt best) og sett en x eller et annet merke på vrangen av alle delene dine dersom du syr i et stoff som er vanskelig å se forskjell på. Sett på x’en med en gang du har klippet ut delene og FØR du fjerner mønsteret.


Ja, det er planen! Har krittblyanter, men skal se etter de settene når jeg må kjøpe flere knappenåler.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-24, 11:03   #9
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.393
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Hurra!

Jeg sov på den lite intuitive kragesømmen, og nå er Cæmper ferdigsydd.

Det eneste som mangler er fire knapper og fire knapphull, men Frixion-markeringene forsvant ved en stryking.

Lett å markere igjen, så jeg skal fullføre Cæmper etterpå.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-24, 11:07   #10
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.393
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Et lite tips fra ei som syr minst 7, 5 time pr dag 5-6 dager i uka. Kjøp deg et godt skredderkritt (jeg synes settene fra Villy Jensen er absolutt best) og sett en x eller et annet merke på vrangen av alle delene dine dersom du syr i et stoff som er vanskelig å se forskjell på. Sett på x’en med en gang du har klippet ut delene og FØR du fjerner mønsteret.


Forsvinner fargekrittet ved vask?

Jeg har en del fine, tynne og lyse stoffer som skal bli skjorter.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-24, 12:19   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.997
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Ja, jeg har aldri opplevd at det ikke blir borte. Jeg er bunadstilvirker og bruker kritt veldig mye og har aldri hatt problem med det, forutsatt at man kjøper kvalitet og styrer unna Temu og annen dritt. Noen av krittblyantene, blant annet den med rosa kritt fra Sewline sitter litt vel hardt, så vær forsiktig med den.
På hvite stoffer bruker jeg kryssordpenner merket Frixion. De forsvinner når du stryker de. Brukes blant annet til oppmerking av broderimønster på bunadsskjorter.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-24, 12:51   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.408
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syjunkienewbie

Jeg har "kritt på spole" i både blått og hvitt. Så kan jeg velge hvilken jeg vil bruke gitt fargen på stoffet. Det er veldig effektivt, og forsvinner lett igjen.

(I parentes nevnes at når man kjøper "kritt på spole", så må man fjerne den lille plastdingsen inni for at det skal komme ut noe kritt. En i sygjengen min har kastet flere slike spoler fordi de ikke "funka", men det var bare fordi man glemte å fjerne den plastdingen.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no