Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Såpekassetråden #4

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-24, 08:09   #861
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.905
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Du som sier du har så kraftig stemme at du ikke trenger mikrofon når du skal holde foredrag: NEI, DU HAR IKKE DET!

Det er alltid folk i salen som bruker høreapparat og teleslynge. Alltid. I det minste bør vi alltid gå ut fra det.

Amen!

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-24, 09:17   #862
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.355
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Du som sier du har så kraftig stemme at du ikke trenger mikrofon når du skal holde foredrag: NEI, DU HAR IKKE DET!

Det er alltid folk i salen som bruker høreapparat og teleslynge. Alltid. I det minste bør vi alltid gå ut fra det.

I steinalderen, den gang jeg begynte å prate i forsamlinger, var ikke alltid mikrofon tilgjengelig. Gjett hvem som ble hes. Det i seg selv burde være grunn god nok til å bruke mikrofon.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-24, 21:18   #863
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.804
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

I dag ranter jeg over folk som TUTER på en privat grusvei langt inne i ødemarken. Det være seg på dyr, på traktorer, eller Gud forby, noen som står i veien for deg.
Har du først rota deg så langt inn i ødemarka så får du faktisk vente på tur. Det er ingen ting som haster så mye at du har rett til å tute på dyra eller folk som er på jobb.
Skam deg! Rett og slett!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 19:34   #864
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.996
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Neste gang en godt voksen kvinne på elsykkel plinger på meg blir jeg voldelig, det må da kunne gå an å senke farten, vis hensyn og holde vikeplikten. De sitter på en motor, koster knapt en kalori å få opp farta igjen.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 20:00   #865
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.952
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Jøss. Jeg plinger for å gjøre folk oppmerksomme på at jeg sykler forbi, så de ikke skvetter.

__________________
♥ Storebror, des. 2010 Lillesøster, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 20:05   #866
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.326
Blogginnlegg: 45
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jøss. Jeg plinger for å gjøre folk oppmerksomme på at jeg sykler forbi, så de ikke skvetter.

Samme her. Plingar og senker farta.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 20:33   #867
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.952
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Jeg senker farts også, men forventer at folk som går midt i veien eller i stor gruppe flytter seg. Uavhengig av om jeg sykler elsykkel eller vanlig sykkel.

__________________
♥ Storebror, des. 2010 Lillesøster, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 20:33   #868
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.514
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Det er et tveegget sverd den der plinginga. Den er god å ha og få som varsel, men jeg skvetter like mye hver gang jeg går på fortau/gang- og sykkelvei og en syklist plinger fordi den skal forbi meg.

Edit: jeg går stort sett på ene siden av fortauet eller i gåfeltet på kombinerte felt.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 20:40   #869
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.996
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§18

Skal være helt unødvendig så lenge passeringen skjer lovlig, i 6 km/t og med god avstand.

Jeg holder pent høyre på gang og sykkelfelt, skvetter når det plinger, skvetter når jeg kjenner farten til syklisten, grøsser og tenker at de passerer barn i denne farten også. Jeg er syklist selv, noen hundre mil i året, har aldri plinget på noen.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 20:50   #870
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.094
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Det er lite som gjør meg mer muggen enn syklister/elsparkister som plinger på meg når jeg går på fortauet. Mulig de mener å varsle om at de kommer, men jeg går alltid på sida, så de har god plass, og da oppfatter jeg det som "unna vei, her kommer jeg og vil ha hele fortauet".

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 20:55   #871
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.326
Blogginnlegg: 45
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Eg må i så fall berre beklage, for eg plingar (i god tid) sjølv om det er plass og eg tar ned farta. Det skal seiast, eg er nok ikkje nede i 6 km/t, det er jo berre såvidt over gangfart.

Det er kanskje berre meg, men eg likar å få eit hint om bakholdsangrep uansett kor sakte og rolege dei er.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 20:59   #872
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.326
Blogginnlegg: 45
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er lite som gjør meg mer muggen enn syklister/elsparkister som plinger på meg når jeg går på fortauet. Mulig de mener å varsle om at de kommer, men jeg går alltid på sida, så de har god plass, og da oppfatter jeg det som "unna vei, her kommer jeg og vil ha hele fortauet".

Fortauet er mange stader gang- og sykkelveg. Og når ein stiller med feige lag, 25 kg sykkel + menneske mot berre menneske så er det vel greit å gi eit hint om at ein fins i nærleiken? Meir eit "unnskyld, men ver obs på at eg kjem", meir enn "UNNA VEG, HER KJEM EG!!!!!!"

Mitt såpekasseinnlegg om dette blir at ein kan fakern ta aldri gjere alle til lags.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:05   #873
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.015
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Jeg er sjeleglad for de som plinger. Jeg hører litt dårlig , og da passer jeg litt ekstra på hvor jeg går. Om hunden er med tar jeg den tettere inntil meg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:09   #874
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.482
Blogginnlegg: 1267
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Forventer syklister at alle flytter seg for dem på generell basis? Den insisterende plingingen uavhengig av om man går alene, med barn, hund eller hest, eller en kombo av alle, har alltid fascinert meg litt - spesielt når syklistene dundrer forbi uten å sakke ned. Jeg blir pinlig berørt på deres vegne av hvor egoistiske de er, noen av disse tohjulsrytterne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:10   #875
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.763
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Jeg plinger ALDRI på fortau, da hopper jeg heller av sykkel, eller ut i veien. På g/s-vei plinger jeg på folk som "sperrer" veien. Type fire i bredden el.l.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:24   #876
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.094
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Forventer syklister at alle flytter seg for dem på generell basis? Den insisterende plingingen uavhengig av om man går alene, med barn, hund eller hest, eller en kombo av alle, har alltid fascinert meg litt - spesielt når syklistene dundrer forbi uten å sakke ned. Jeg blir pinlig berørt på deres vegne av hvor egoistiske de er, noen av disse tohjulsrytterne.



Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg plinger ALDRI på fortau, da hopper jeg heller av sykkel, eller ut i veien. På g/s-vei plinger jeg på folk som "sperrer" veien. Type fire i bredden el.l.

Samme her, nettopp fordi jeg blir så vanvittig irritert på de som plinger. Nå skal det sies at jeg unngår så langt det går å sykle på fortau. Velger bevisst heller ruter der det er trygt å sykle i gata, også om det blir litt omvei.

(Forøvrig blir jeg like irritert på syklister som vinker takk hvis jeg kjører bil og stopper for dem når de sykler over gangfelt. Halloooo, jeg stoppa ikke for å være grei, men fordi du ikke viste tegn til å stoppe sjøl om du har vikeplikt og jeg ikke har det minste lyst til å kjøre på deg sjøl om det er du som bryter loven! )

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:35   #877
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.482
Blogginnlegg: 1267
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Det er forsåvidt lett å høre forskjell på et forsiktig pling som er for å varsle om at det kommer noen bak, sånn i tilfelle, og det er helt greit. Det er den «unna vei, her kommer jeg!»-greien som er enerverende og provoserende. Passering kan gjøres på veloppdragent vis, men det er det som oftest ungdommen som har skjønt der jeg ferdes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:39   #878
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.933
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Tenker det er greit å vise smidighet begge veier. Stopper men går ikke av sykkelen når jeg skal over veien, men venter til bilene har stanset. Når de da starter å kjøre når jeg skal sykle over synes jeg der er meget ufint og farlig. Selv om de har forkjørsrett har de ikke påkjørsrett

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 22:52   #879
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.654
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Den som kommer bakfra og vil kjøre/gå forbi bør ha "ansvaret", akkurat som i slalombakken. Jeg oppfatter plinging som "flytt deg" og liker det ikke. Like lite som biler skal bruke tuting i tide og utide, bør syklister plinge.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 22:56   #880
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.538
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Jeg derimot irriterer meg over syklister som IKKE sier fra at de kommer. Jeg bruker ringeklokken når folk fyller hele bredden på sykkelstien, men jeg sykler kjerringsykkel uten motor og med blomster på klokka, så mulig det er formildende.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no