Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Karens of the world - si fra!

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-24, 10:21   #41
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15.035
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Og så kan vi gjerne slutte å bruke 'Karen' om kjipinger.


Enig.

Det er neppe gøy å ha et navn som andre bruker som skjellsord så det kan synes jeg alle som bruker det slik godt kan slutte med. Det får være det jeg sier fra om i dag, i trådens ånd.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 10:30   #42
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.892
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Med tanke på egoistisk oppførsel på offentlige steder lurer jeg på på om det kan være en kombinasjon av smitteeffekt og at vi har blitt mindre oppmerksomme på omgivelsene? Klart det finnes reelt selvsentrerte mennesker som mener at reglene ikke gjelder dem, de skal ha først og mest. Men jeg tenkte på det her da jeg var og svømte. Hvis man kommer dit med et par aktive halvstore barn, og ser at det er løping, hvining og kaos mens mange foreldre sitter i relax-avdelingen eller badstu, hvor stor blir da motivasjonen for å ha et øye på sine egne om de er svømmedyktige? Eller et annet nylig eksempel, hvis mange sitter og nyter kaffen og avisa etter at de har spist mens de venter på gaten (og okkuperer et bord på flyplassen), vil en da hive i seg maten og flytte seg så andre får sitte?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 10:34   #43
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.794
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Ja, det å gå foran med et godt eksempel kan være en god måte å "si fra" på.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 10:34   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Karen sier ikke unnskyld, kan jeg sitte her.

Jeg tror FP og resten av verden har litt forskjellig syn på hva en Karen er.

Nei, jeg tror bare alle skjønte at det var brukt humoristisk i denne sammenhengen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 10:42   #45
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.703
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Da tenker jeg at man ikke skal bruke Karen begrepet, for det handler nettopp om å snipe. Å si ifra og være Karen er to helt forskjellige ting. Så da får man bestemme seg, tenker jeg.

Helt enig. Et samfunn der alle går rundt og oppdrar hverandre på en snipete måte kan da umulig være noe mål.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 10:54   #46
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, jeg tror bare alle skjønte at det var brukt humoristisk i denne sammenhengen.

Bortsett fra at nagging om alt ikke er humoristisk. Jeg jobber med damer som bare elsker å si ifra. Gud så slitsomt. De ser det bare ikke selv.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 11:00   #47
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.892
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Om en er konfliktsky er det jo en vanesak å venne seg til å tåle at folk blir sure eller skuffet da en sier ifra eller setter grenser også. Har jeg hørt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 11:04   #48
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.199
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Om en er konfliktsky er det jo en vanesak å venne seg til å tåle at folk blir sure eller skuffet da en sier ifra eller setter grenser også. Har jeg hørt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 11:06   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Bortsett fra at nagging om alt ikke er humoristisk. Jeg jobber med damer som bare elsker å si ifra. Gud så slitsomt. De ser det bare ikke selv.

Nei, det det er leit at det ikke finnes en måte å si i fra på som ikke er nagging.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 11:10   #50
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det det er leit at det ikke finnes en måte å si i fra på som ikke er nagging.

Nåhh!

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 11:14   #51
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Nåhh!

Eller, beklager! Jeg burde heller tatt en Karen! Bare passet på at det ikke gikk over til nagging, Karen er jo kjent for å få til det.

Men jeg innser, hele tråden handler ikke om Karen. Hun er bare med for morsomhetsskyld. Kjempemorsomt. Jeg ler.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 12:09   #52
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.794
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det det er leit at det ikke finnes en måte å si i fra på som ikke er nagging.

Nei, man kan jo også være sarkastisk.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 12:19   #53
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.879
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Jeg henter fram min indre hurpe stadig oftere. Jeg tipset nylig politiet og datatilsynet om at historielaget her la ut overvåkningsvideo av noen unggutter som oppførte seg tåpelig og urteit, men egentlig ikke gjorde noe veldig galt. Historielaget hørte ikke på noen av alle tilbakemeldingene de fikk om at de måtte fjerne videoen. I stedet meldte de på messenger om at de merket seg hvordan jeg (og de andre som sa fra) mente at pøbler skulle få gjøre som de ville. De tillot så mye drittskriving og rasistiske kommentarer, at jeg tenkte at uansett hvor lei de var av hærverk, rettferdiggjorde det ikke å henge ut barn/ungdom på den måten. Så joda, en skikkelig hurpete Tante Sofisk rettferdighetsrytter, til tider.

På bussen er jeg enten høflig, og spør om det er ledig. Eller jeg bare sier at hei, jeg trenger å sitte her. Og "køen går her" er det helt innarbeidet å si i butikk eller andre steder der en del uten folkeskikk sniker seg forbi. (Stort sett godt voksne damer som synes de er viktigst slik.)

Sånn ellers er jeg i utgangspunktet altfor redd for å ta plass, men det kjennes godt de gangene jeg moter meg opp og sier fra.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 12:20   #54
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.891
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Bra du røska i Historielaget, Kaija, den saken ble spinnvill!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 12:22   #55
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.892
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Det med å si ifra er jo ikke bare for å påpeke "feil" andre gjør, det kan jo like gjerne være "sånn gjør vi det
her/ vi skal ikke gå over den tomta der / vi kan ikke parkere der" osv.

Et meget banalt eksempel hjemmefra: Vi var plutselig masse folk hjemme hos oss, mellom 4 og 80 eller så, det var fint vær og verandaliv og en kunne gå ut og inn. Jeg laget en massiv balje med vaffelrøre, og sa at "gi de grå asjettene til ungene - de grå - (de kostet en slikk og ingenting på loppemarked for noen år siden. Vi var så mange at jeg måtte finne serviset vi fikk i bryllupsgave og, og en asjett koster i alle fall 400 kr. Ikke egnet til å løpe rundt med. Og likevel lå de og fløt i hagen etter hvert. Og slik synes jeg ofte det blir - kanskje en må finne strengestemmen? Vi har en utebod vi ikke vil ha barn i, der vi kan ha alt fra tapetkniver, white spirit, vinkelsag, alt etter hva vi har slags prosjekter gående. Jeg sier alltid at dit skal vi ikke, men jeg har mang en gang plukket unger ut fra boden. Så å si ifra på en pen måte er kanskje ikke nok? Eller omgåes jeg sløve folk?


Banale eksempler her altså, men det er interessant hva andre opplever? Hører folk på hva dere sier?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 12:30   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg henter fram min indre hurpe stadig oftere. Jeg tipset nylig politiet og datatilsynet om at historielaget her la ut overvåkningsvideo av noen unggutter som oppførte seg tåpelig og urteit, men egentlig ikke gjorde noe veldig galt. Historielaget hørte ikke på noen av alle tilbakemeldingene de fikk om at de måtte fjerne videoen. I stedet meldte de på messenger om at de merket seg hvordan jeg (og de andre som sa fra) mente at pøbler skulle få gjøre som de ville. De tillot så mye drittskriving og rasistiske kommentarer, at jeg tenkte at uansett hvor lei de var av hærverk, rettferdiggjorde det ikke å henge ut barn/ungdom på den måten. Så joda, en skikkelig hurpete Tante Sofisk rettferdighetsrytter, til tider.

Her er det jo Historielaget som er de virkelige Karens, i ordets negative betydning.

(For så vidt enig i at man ikke bør bruke navn eller kjønn på betegnelser av kjip oppførsel)

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nei, man kan jo også være sarkastisk.


Variation is key.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 12:35   #57
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.794
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det med å si ifra er jo ikke bare for å påpeke "feil" andre gjør, det kan jo like gjerne være "sånn gjør vi det
her/ vi skal ikke gå over den tomta der / vi kan ikke parkere der" osv.

Det med å si fra kan også være å bare gjøre folk oppmerksomme på noe de ikke har oppdaget selv. Jeg har selv fått vennlig beskjed når jeg har "sneket" i køa fordi jeg har vært sløv og ikke lagt merke til hvor køa går. Eller stått i veien for noen, eller gått på feil sted. Eller forsynt meg av noe som var beregnet på noen spesielle (allergikere f.eks). Og da er det jo mye bedre å få beskjed enn at folk holder kjeft og himler i stedet, eller ikke tør å si fra.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 12:42   #58
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.069
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nei, man kan jo også være sarkastisk.

Det er faktisk skummelt nå om dagen. Jeg erfarer ofte at når jeg kommer med noe jeg trodde, basert på urgammel erfaring, lett ville bli mottatt som spøk eller sarkasme, nå mottas og forstås som noe helt seriøst noe.
Helt erlig er jeg redd for at det å kjenne på ordene, se dem i sammenheng med ulike situasjonen og så tolke dem videre enn bokstavelig, den evnen dør ut med min eller mine barns generasjon.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 13:03   #59
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.794
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er faktisk skummelt nå om dagen. Jeg erfarer ofte at når jeg kommer med noe jeg trodde, basert på urgammel erfaring, lett ville bli mottatt som spøk eller sarkasme, nå mottas og forstås som noe helt seriøst noe.
Helt erlig er jeg redd for at det å kjenne på ordene, se dem i sammenheng med ulike situasjonen og så tolke dem videre enn bokstavelig, den evnen dør ut med min eller mine barns generasjon.

Ja, det hjelper heller ikke om man forklarer med teskje hva man egentlig mente, det blir likevel argumentert ut fra det ordet som opprinnelig ble sagt/skrevet, i helt bokstavelig forstand, gjerne tatt ut av sin sammenheng, og hvordan mottakeren først oppfattet det. Det hjelper ikke med all verdens forklaringer, presiseringer og utdypinger, bordet fanger. Har du først sagt det, har du ment det, bokstavelig. Opplever oftere og oftere at det ikke er så interessant å høre hva folk mener i det hele tatt, meningen bak ordene blir uvesentlig, det vesentlige er at man ikke skal bruke "forbudte" ord.

Nå snakker jeg generelt altså, ikke bare relatert til denne tråden, men får litt samme følelsen her når det blir lagt større vekt på at Pøblis brukte ordet "Karen", basert på hva som vanligvis ligger i det begrepet, enn hva hun skrev i selve innlegget. Når "Karen" er en person som sier fra på en nebbete måte, så er det selvsagt det Pøblis oppfordrer oss til å gjøre, til tross for at hun skrev utførlig det motsatte i innlegget sitt.

Ser det også veldig ofte i kommentarfelt. Mange argumenterer ut fra overskriften, og hva de tror saken handler om, uten å egentlig ha lest hele saken, eller forstått hva det dreier seg om. Ofte kan det være det stikk motsatte.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 22-05-24 kl 13:12.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-24, 13:11   #60
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karens of the world - si fra!

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det hjelper heller ikke om man forklarer med teskje hva man egentlig mente, det blir likevel argumentert ut fra det ordet som opprinnelig ble sagt/skrevet, i helt bokstavelig forstand, gjerne tatt ut av sin sammenheng, og hvordan mottakeren først oppfattet det. Det hjelper ikke med all verdens forklaringer, presiseringer og utdypinger, bordet fanger. Har du først sagt det, har du ment det, bokstavelig. Opplever oftere og oftere at det ikke er så interessant å høre hva folk mener i det hele tatt, meningen bak ordene blir uvesentlig, det vesentlige er at man ikke skal bruke "forbudte" ord.

Nå snakker jeg generelt altså, ikke bare relatert til denne tråden, men får litt samme følelsen her når det blir lagt større vekt på at Pøblis brukte ordet "Karen", basert på hva som vanligvis ligger i det begrepet, enn hva hun skrev i selve innlegget, og egentlig mente. Når "Karen" er en person som sier fra på en nebbete måte, så er det selvsagt det Pøblis oppfordrer oss til å gjøre, til tross for at hun skrev utførlig det motsatte i innlegget sitt.

Ser det også veldig ofte i kommentarfelt. Folk argumenterer ut fra overskriften, og hva de tror saken handler om, uten å egentlig ha lest innholdet, eller forstått hva det handler om. Ofte kan det være det stikk motsatte.


Siden denne blant annet er myntet på meg så vil jeg påpeke at jeg ikke liker folk som sier ifra støtt og stadig, Karen eller ikke. Så joda, jeg har lest HI og mener at selv om man alltid er høflig og bla bla, er det en uting. Man er sjeldent så høflig som man tror og folk flest gjør sitt beste. Og gjør de ikke det, hvorfor er det din/min jobb og alltid påpeke det?

Nei til Karens. Både den uhøflige og høflige.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no