|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
17-02-22, 19:28 | #61 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
|
Sv: Fugler på fuglebrettetElg på fuglebrettet! |
17-02-22, 19:32 | #62 |
Rockesøster
|
Sv: Fugler på fuglebrettet
Ja, kjempeheldig. Den flokken som er her nå er ca 15 stk, flest hanner.
17-02-22, 21:02 | #63 |
finner ut av mye
|
Sv: Fugler på fuglebrettetI hagen min går det i skjære, svarttrost, kjøttmeis, blåmeis, rødstrupe og spurv, litt avhengig av hva som står på menyen. Meisene virkelig eeelsker jordnøtter, så de forsvinner fort.
05-08-22, 17:17 | #64 |
Rockesøster
|
Sv: Fugler på fuglebrettetDet er helt Texas i fuglemateren for tiden. Vi har 2 kull små kjøttmeisen som ennå henger etter de ble klekket ut i vår, og stær, noen andre meiser og trost og de vanlige der.
05-08-22, 18:30 | #65 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
Sv: Fugler på fuglebrettetHer er det også stappfullt på fuglebrettet. De spiser opp en hel fuglemater med frø på 2-3 timer, men jeg fyller bare på hver morgen så når det er tomt må de vente til dagen etter. Heldigvis klarer ikke duer, skjærer eller andre store fugler å komme til på materen vi har så det er bare de små som spiser (og det er jo de vi ønsker å ha på besøk også). De fuglene vi har mest av er grønnfink, pilfink, stillits, bjørkefink, kjernebiter og spettmeis, men jeg tror jeg har skrevet ned minst 25 ulike arter som spiser hos oss jevnlig og det er veldig koselig. Jeg elsker fuglelivet i hagen.
05-08-22, 18:49 | #66 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
Sv: Fugler på fuglebrettetDet er så koselig å følge med på fuglene. Vi hadde en hakkespett på besøk en periode. Det var ganske stas, jeg synes ellers jeg hører dem mer enn jeg ser dem.
05-08-22, 20:11 | #67 |
Eppur si muove.
|
Sv: Fugler på fuglebrettetFlaggspettene hos oss stjeler av og til hasselnøttene vi har satt fram til ekornene. Da hender det jeg kan høre dem sitte i et tre lenger bort i hagen og hakke på nøtten, men jeg vet ikke om de får hull på skallet og får glede av innholdet.
05-08-22, 22:49 | #68 |
Rockesøster
|
Jeg skal også begynne å føre oversikt over besøkende i hagen.
06-08-22, 17:18 | #69 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
Sv: Fugler på fuglebrettetDet er gøy med oversikt over fugler. Jeg har et ark med bilder hengende og krysser av.
07-08-22, 12:29 | #70 |
Permakulturell
|
Sv: Fugler på fuglebrettetVi har store mengder rotter i området, så vi måtte fjerne vårt for 3-4 år siden. Det hang rett på utsiden av spisestuevinduet, og frokost med fugletitting var en av mine favorittider på døgnet.
10-08-22, 00:32 | #71 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
|
Sv: Fugler på fuglebrettetVeldig underlig opptreden i hagen, eller rettere sagt nabohagen, forrige dagen her. De har et stort morelltre, som fuglene selvsagt elsker, og det er stadig ulike fugler der som koser seg med bærene (som eierne selv ikke plukker). Men forrige dagen satte det seg en måke i treet og spiste moreller. Måker har virkelig ikke føtter som er beregnet på å sitte i trær med. Den er absolutt ikke laget for å sitte på en kvist og plukke bær, plattfot som den er. Men denne måken gjorde et forsøk, balanserte seg ut på ei grein og fikk i seg en morell, prøvde gjentatte ganger å bøye seg for å ta en annen. Men føttene får jo ikke til å holde seg fast, så den bare gled og gled, for hvert forsøk, holdt hele tiden på å falle ned, og måtte flakse og sprelle for å komme på plass igjen, og ga til slutt opp. På ei anna grein satt ei skjære og lo seg ihjel.
10-08-22, 12:42 | #72 |
Eppur si muove.
|
Sv: Fugler på fuglebrettetMorsomt!
05-05-24, 21:01 | #73 |
Rockesøster
|
Sv: Fugler på fuglebrettetVi har mer fugler i Hagen på vår, sommer og høst, og det er skikkelig gøy når aktiviteten tar seg opp. Vi har vanligvis kjøttmeis, grønnfink, svarthvit fluesnapper, gråmeis og en og annen bokfink. I vinter har vi sett snøspurv veder par anledninger, og nå er det jaggu et pilfinkpar som har lagt beslag på ene fuglekassen.
06-05-24, 12:32 | #74 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: Fugler på fuglebrettetVi har et fuglebrett/matbrett med tak stående utenfor kjøkkenvinduet. Vi tok det med oss da vi flyttet fra gedigen enebolig. Det ble i sin tid laget av Heltens morfar og er minst 50 år gammelt, så noe reperasjoner har det blitt. |
08-05-24, 18:00 | #75 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
|
Sv: Fugler på fuglebrettetRiktignok på bakken (har ikke fuglebrettet), men allikevel: i dag så jeg en fugl jeg aldri har sett før. Google forteller med at det var en rødstjert hann. Morsomt med nye arter på lista! |
08-05-24, 18:03 | #76 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
|
Og det var jo aldeles feil at jeg ikke har sett den før, ser jeg når jeg lurer på om noen andre på FP har rapportert å ha sett den. http://www.foreldreportalen.no/forum...3&postcount=19 |
08-05-24, 21:54 | #77 |
Eppur si muove.
|
Sv: Fugler på fuglebrettetFor de som er interessert i annet fugleliv også: https://www.nrk.no/piip/