Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-24, 15:09   #701
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe

Hvis det stemmer at det har stått i den offisielle biografien om Erna på regjeringen.no at Finnes var siviløkonom, så syns jeg faktisk det er ganske big deal. Og det kan jo se ut til å være noe i, siden siden ble oppdatert 29. januar, og resten av familien er oppgitt med titler. Nei, hun har ikke skrevet den selv, men ingen skal fortelle meg at hun ikke har fått den til korrekturlesing.
https://www.regjeringen.no/no/om-reg...berg/id746813/

Om noen i et lystig vennelag legger på noen ekstra titler, så betyr det nada. Men den informasjonen som ligger ute på regjeringens sider har statsministre, også tidligere, ansvar for å sørge for er riktig. Hvilke andre "feil", skrøner og overdrivelser har "sneket seg inn" opp gjennom årene?

Når det gjelder bruk av ring, så handler det om makt. Det er en veldig enkel måte å bli tatt mer på alvor blant menn med makt, og dermed få tilgang på mer makt. Selvsagt tullete i utgangspunktet, men det sier VELDIG mye om en person at de bruker den ringen uten å ha rett på den. Jeg kjenner også, som Liefje, kvinner som har sett at ved å bruke ringen så får de faktisk en stol å sitte på ved møtebordet, heller enn å bli sendt ut for å lage kaffe. Det var ingeniører, men det er akkurat samme prinsipp.

Gammel 01-02-24, 15:19   #702
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis det stemmer at det har stått i den offisielle biografien om Erna på regjeringen.no at Finnes var siviløkonom, så syns jeg faktisk det er ganske big deal. Og det kan jo se ut til å være noe i, siden siden ble oppdatert 29. januar, og resten av familien er oppgitt med titler. Nei, hun har ikke skrevet den selv, men ingen skal fortelle meg at hun ikke har fått den til korrekturlesing.
https://www.regjeringen.no/no/om-reg...berg/id746813/

Detalj, men: det er nesten sikkert ikke Erna Solberg selv som har korrekturlest dette, men komm-sjefen hennes eller noe sånt. Og tittelen har jo stått offisielle steder, så de ansatte hos SMK har sikkert sjekket med de kildene og vært fornøyd med det.

Gammel 01-02-24, 15:21   #703
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så uvanlig at stolte, eldre slektninger spanderer skoleringen. Jeg fikk min av min grandtante. Det var avtalt lenge før jeg var ferdig, og tror nok hun hadde overført pengene før det også (det ville vært typisk). Om jeg skulle gått i stå på diplomoppgaven min og begynt i jobb uten at den var ferdig, og så aldri fikk levert den, og ikke hadde guts til å fortelle dette til noen, så hadde jeg jo havnet i en knipe. Og vi ser jo hvordan han agerer i en knipe.

Gammel 01-02-24, 15:35   #704
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men du hadde jo ikke trengt å BRUKE ringen av den grunn?

(Jeg betviler på ingen måte at han har fått den av sin mor, men jeg betviler at han liksom bare fikk den deisende i fanget)

Gammel 01-02-24, 15:53   #705
Bonzai
Superaktiv

Bonzai sin avatar

Medlem siden: May 2008
Bonzai er litt kulBonzai er litt kulBonzai er litt kul
Standard

Han burde bare vært ærlig og sagt han var økonom, helt grei tittel det.

Bonzai er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-24, 16:31   #706
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg klarer ikke å forestille meg at vi hadde tatt Støre for ting hans kone hadde gjort, nesten uansett?

Jeg klarer å forestille meg at media hadde tatt Støre for hva kona hadde gjort, nesten uansett. Og hadde hun skrytt på seg presteutdanninga uten å ha fullført, er jeg helt sikker på at det hadde blitt en kjempesak.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-24, 16:48   #707
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er summen av lyving overtid og manglede evne og vilje til å legge seg flat som gjør denne saken så stor.

Og jeg tror garantert at media hadde kastet seg over et hvert lite feilsteg fra konen ril Støre. De og Sylvi hadde nok gått fullstendig bananas.

(Tenk på alt peset han fikk for sauskinnbildet i some)

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 01-02-24 kl 16:59.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-24, 20:50   #708
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Støre får da masse pes, hele tiden. Jeg vil tro konen hans også hadde fått kjent det om det var hun som spekulerte i aksjer eller sa hun hadde en utdannelse hun ikke hadde fullført.

Det med hoarder skjønte jeg ikke. Jeg husker noe furumøbler. Nå måtte jeg google "hjemme hos Erna Solberg" og ser at de aldri har bodd der fast, men bruker huset som hytte pga valgkretsen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-24, 21:01   #709
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette biletet her fekk mykje merksemd fordi det ikkje var styla og strigla. https://www.dagbladet.no/kultur/noen...ormal/60224199

Eg synes det ser ut som eit kjøkken der det bur folk.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-24, 21:36   #710
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så er det "hytten" deres i Bergen.

Gammel 01-02-24, 21:42   #711
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Støre får da masse pes, hele tiden. Jeg vil tro konen hans også hadde fått kjent det om det var hun som spekulerte i aksjer eller sa hun hadde en utdannelse hun ikke hadde fullført.

Enig.

I tillegg har Erna eksponert familien sin mye mer enn det Støre har gjort. Sindre har stilt opp i intervjuer, skrevet bok og skinner stadig vekk ved Ernas side på bilder og på TV. Støre sin kone er knapt fotografert. Jeg aner ikke hva hun heter en gang.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-24, 22:17   #712
Bonzai
Superaktiv

Bonzai sin avatar

Standard

Erna har levd veldig beskyttet for kritikk. Hun har jo vært populær på begge sidene i politikken, mulig det gjør at de blir litt sløvere på å ha orden i sysakene? Og lenge var det statsrådene til FrP som tok mesteparten av oppmerksomheten. Sammenlignet med de var jo Erna stødigheten selv.

Gammel 02-02-24, 06:37   #713
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erna var vel også den første statsministeren som «viste fram» barna. Husker det ble reagert på det, at de framsto mer amerikansk. At de skulle være statsministerfamilien, liksom.

Og så er det "hytten" deres i Bergen.

Dette var fra før hun ble statsminister og hele familien flyttet til Oslo. Så ikke hytte på den tiden, men familiehjemmet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 10:54   #714
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Erna var vel også den første statsministeren som «viste fram» barna. Husker det ble reagert på det, at de framsto mer amerikansk. At de skulle være statsministerfamilien, liksom.

Dette var fra før hun ble statsminister og hele familien flyttet til Oslo. Så ikke hytte på den tiden, men familiehjemmet.

Det står at det er hytten i artikkelen med kjøkkenbenken og at de aldri har hatt fast bosted der, men jeg aner ikke, selv om Smørås strengt tatt nesten er i min gamle hood.

Gammel 02-02-24, 10:59   #715
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står at det er hytten i artikkelen med kjøkkenbenken og at de aldri har hatt fast bosted der, men jeg aner ikke, selv om Smørås strengt tatt nesten er i min gamle hood.

Aha, sorry, det stemmer ja. Uansett, jeg liker bildet litt jeg, og syns det var tøft å stille opp på en slik hjemme-hos-reportasje. Jeg syns som sagt ikke det er relevant eller spesielt hyggelig å kalle det "hoarder-hjem".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 11:40   #716
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Nei, det var poenget mitt med å påpeke at det er hytten. Vi vet ikke hvordan det ser ut hjemme hos Erna og dette er definitivt ikke et hoarderbilde. Det er jo i tillegg masse deilig mat på den kjøkkenbenken. Personlig hadde jeg nok skjult alkoholen og strykebrettet. Jeg tipper kanskje at det ikke er ryddet for å få frem at Erna er folkelig. "Høyrefolk er akkurat som deg".

Gammel 03-02-24, 11:38   #717
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det VIRKELIG irriterende med disse sakene, er at de tar bort fokuset på mye viktigere kritikk mot regjeringen! Så de kan jo holde på med hvadetskalvære, i alt bråket!

Eller åpne for å rasere havbunnen!

Eller å dele ut 62 letelisenser! En av de største tildelingene NOEN SINNE!

Eller å svikte Ukraina!

(klippet vekk det med friskolene - rett og slett fordi jeg ikke har noe forhold til de. Er hverken for eller mot, vet knappest hva det er)

Men jeg er litt enig med det - det er kjipt at innpakningen tar vekk fokuset fra innholdet. Når det er sagt: Synes ikke du det er skremmende at feks Trettebergstuen etterforskes. Jeg tror ikke det er en glipp hvermansen kunne ha gjort?

Det er selvsagt veldig vanskelig å vite både hvordan man selv ville ha reagert i en veldig anderledes situasjon og hvordan den blir fremstilt (Jeg husker jo feks godt det inntrykket jeg hadde etter Utøya og AUF lederen som forlot. Jeg fikk en veldig barnslig reaksjon som var noe ala "stakk den voksne mannen, som var lederen deres, vekk fra ungdommen på øya? Tok opp plassen til en av barna i båten?" Fikk heldigvis korrigering på det her på FP - jeg husker per nå kun Skilpadda, men det var sikkert flere andre - og tok innover meg kompleksiteten i situasjonen, men mener selv at media hadde en nokså spisset fremstilling)

Det at vi har mange alvorlige situasjoner (Ukraina etc) gjør i alle fall for min del at jeg opplever at jeg trenger ekstra tillit til politikerene mine. VÅRE politikere.

Selvsagt er dette med Finne sin ring bare en "tullebagatell", men jeg tenker på et kurs jeg var på om praktisk ledelse og kursholderen sa noe ala: "Folk ligner seg selv, når du får en ny person inn i teamet: gi de først en liten tulleoppgave og se hva de utfører den. De vil gjøre det samme på alle oppgaver" (Altså seriøsiten, hvor fort det går, hvor godt de lytter etc) Var på kick boxing denne uken - aldri vært det før - og jeg la da merke til at jeg tilnærmet meg helt likt som andre ting. Det som var utrolig gøy var at treneren "så meg" med en gang og ga meg samme rollen som jeg bruker å ha.

Gammel 03-02-24, 12:06   #718
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det dreier seg om at alle markørene på skjevjusterte moralske kompass, og summen av disse, gjør det vanskeligere å ha tillit til at avgjørelser og vurderinger i også de viktigere spørsmålene gjøres med integritet og respekt for at man er valgt for å tjene folket, ikke seg selv.

Det er et enormt problem at folk mister tillit til demokratiske prosesser, som er effekten. Det åpner for kaosdrivere som Bannon, for eksempel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-24, 12:21   #719
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det dreier seg om at alle markørene på skjevjusterte moralske kompass, og summen av disse, gjør det vanskeligere å ha tillit til at avgjørelser og vurderinger i også de viktigere spørsmålene gjøres med integritet og respekt for at man er valgt for å tjene folket, ikke seg selv.

Elsker når Maverick sier nøyaktig det samme med en setning, som jeg bruker en halv side på.

Gammel 03-02-24, 20:56   #720
Bonzai
Superaktiv

Bonzai sin avatar

Standard

Jeg har gått litt i meg selv og jeg ser jo at den hoarder kommentaren var ugrei. Det som gjorde/gjør meg så sint er den arrogansen Erna viser rundt alt som har blitt avslørt. JEG visste at Sindre ikke var siviløkonom hele tiden, det må være en misforståelse som andre har skylden for. Når han innrømmer at han har kalt seg det i ymse sammenhenger og brukt en ring som «beviser» at han er det gjentatte ganger. Vær litt ærlig og ydmyk for en gangs skyld. Samme med aksjene, hun visste ikke ergo bør hun kunne velges igjen som statsminister, med Sindre på slep. Jeg vil ikke ha sånne politikere. Jeg hadde vært mer villig til ny sjanse om hun tok litt skyld/ansvar i disse sakene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.