|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvJeg tenker jo at noen har et ganske heftig ansvar for å følge opp denne 15-åringen som ikke har gått på skole på årevis og ikke snakker norsk.
|
|
|
#2 |
|
Dragedytteren
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Ja, jeg håper barnevernet står klare for å følge opp tett.
|
|
|
#3 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvKommer sent inn - men at ingen på forhånd hadde tenkt tanken at dette kom til å bli kjent? Vi lever i et digitalt samfunn, alle finner ut alt. Hvor naivt er det mulig å være, og fremdeles kunne kalle seg journalist eller programleder?! Håper noen holder TS i svært stram line om han noensinne skal lage programmer i fremtiden. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: «B.ms.g.tt» på tvSlik jeg forstår det så ble det vel litt utrygt å være bamsen i Thailand nå som folk skjønte hva han har drevet med, så NRK hadde vel ikke noe annet valg. Det finnes vel grenser for hva de vil ha på samvittigheten, tross alt.
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Huff. Jeg er usikker på hvordan jeg skal lese dette, men tror at du er sarkastisk. Jeg er i så fall enig. Jeg er ikke sikre på om vi har noe voldsomt hjelpeapparat å rulle ut for en nyankommet 15-åring uten nevneverdig av tidligere skolegang. Men det er jo lov til å håpe at jeg tar helt og fullstendig feil.
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, du tar heldigvis grundig feil. Han får norskopplæring, grunnskole og har rett på videregående opplæring etterhvert. Også om han ikke er klar når han er 16 år. Det at han er norsk statsborger hjelper veldig.
|
|
|
|
#7 |
|
heimføing
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvDet har vi vel? Vi har jo tatt imot flyktninger og asylsøkere i flere år, og har opplegg og erfaring i å ta imot barn og unge som ikke kan norsk eller har vært i norsk skole før. I min by har vi ihvertfall mottaksskole som gjør akkurat dette. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvJa, han er virkelig ikke den eneste 15-åringen som kommer hit uten å kunne norsk og med mangelfull skolegang. Her er det også skoler med innføringsklasser, og akkurat nå er det jo mye aktivitet der, siden det er tatt innange ukrainske barn.
|
|
|
|
#9 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvJa, jeg håper jo det fanges opp selv om han er norsk statsborger med en norsk far. Mediedekningen sørger vel for det.
|
|
|
#10 |
|
|
Det «fanges opp» uten mediadekning. I det øyeblikket han registreres som tilbakeflytting, får foreldrene opplæringsplikt og han -rett. Det er neppe så ofte det er barn med norsk statsborgerskap i mottaksklasser, men det kan vel skje. Men snakker han null norsk altså?
|
|
|
|
#11 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: «B.ms.g.tt» på tvTore spurte «hva heter du», og det forsto han ikke, tilsynelatende.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#14 |
|
|
Det skjer oftere enn man skulle tro. Født i Norge. Bor her til de er tre, fire år gamle, bor i utlandet til de er 3./4. trinnselever. Kommer tilbake og begynner i norsk skole. Vi har noen tilfeller i året.
|
|
|
#16 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: «B.ms.g.tt» på tvDet var vel en grunn til at barnevernet var påkobla in the first place, som var hele årsaken til at de flyttet ut av landet.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvJeg kjenner barn som har nektet plent å snakke norsk, selv om mor har snakket konsekvent norsk med dem siden de var små (ikke hele tiden, men mye), og de har vært her mange uker hver sommer. De opplevde det som flaut og plundrete. Veldig ressurssterke, oppegående unger og foreldre. Det ble ikke bedre før pandemien og skolene deres var stengt i et par år, mer eller mindre, da de ble signet opp på norsk skole digitalt.
|
|
|
#18 |
|
|
Ja, det er veldig vanlig. Men likevel skjønte de nok helt sikkert norsk, og det var jo poenget. Ikke i det første spørsmålet mitt, riktignok.
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvJa, og de kunne definitivt svare navnet sitt om de ble spurt.
|
![]() |
|
|