|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvJeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på Tore Strømøy som journalist
|
|
|
|
#2 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Wikipedia: "Tore Strømøy (født 1960) er en norsk journalist, programleder, forfatter og tidligere idrettsmann. Han er kjent fra TV-serien Tore på sporet (fra 1996).
|
|
|
#4 |
|
Tøff
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvJeg jobber daglig med mennesker som konsekvent tar _ekstremt_ dårlige valg for seg selv. Noen av historiene jeg sitter på ville dere ikke trodd, rett og slett fordi det er så langt fra hva man anser som "opplagt sannsynlig valg" at det fremstår som rimelig å anta at disse valgene er tatt uten at noen har informert dem om konsekvensene. Men det er altså ikke sånn. Mitt mantra er:
|
|
|
#5 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: «B.ms.g.tt» på tvPappalille, det er brutalt, og verre enn det for de med forsørgerrolle.
|
|
|
|
#6 |
|
Tøff
|
Vi har da folk boende hos oss som har hatt forsørgeransvar og mistet det, fordi partner eller samfunn har tatt ansvar for barna de hadde ansvar for. Hva er det du tenker er brutalt? At NAV ikke fortsetter å betale ut stønad han ikke skal ha? At ingen gikk inn og med tvang holdt familien i Norge? At man ikke hoppet over normal saksgang i barnevernet og bare tok sønnen? Det ER brutalt, fordi vi ønsker et nivå av autonomi i Norge.
|
|
|
#7 |
|
Introvert textrovert
|
jeg vet ikke hva hun tenkte, men JEG tenkte at det betydde at det er brutalt å være vitne til.
|
|
|
#8 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Tenkte på å være vitne til dårlig forsørgerevne før barna tas ut av hjemmet.
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvMed tanke på «gjorde en feil» mht nav, hva var den ene feilen. Skrive «livet ut» på søknaden? Og hva skulle nav ha gjort da? Ringt ham og spurt «er du HELT sikker på det?» Eller er det det at ingen informerte ham om hva han mistet av stønader når han meldte flytting permanent?
|
|
|
#11 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Jeg spekulerer i st advokaten tror at sympatien vinner om de ser stakkaren i serien, og nå er redd alle vare vil huske overgrepsdommen.
|
|
|
#12 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: «B.ms.g.tt» på tvStakkars Tore, han har ikke sovet på fem dager. Det er faktisk han som er offeret her! Send en blomst!
|
|
|
#13 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvTenner lys.
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Sv: «B.ms.g.tt» på tvHva kan man si? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...amsegutt-serie Aktuelt å lage ny dokumentar om mannen og med TS. Jaja. Neinei.
|
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
Absolutt ingen. Han har bare laget serien. Alt er NRKs feil. Og han er usikker på om de nå har tatt riktige avgjørelser.
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: «B.ms.g.tt» på tvDe som er «for dumme»: skal de nektes utreise? Beholde stønader utenlands som andre ikke får?
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Nå er dette lenge siden jeg hadde erfaring med dette, men jeg husker feks at personer med rusproblemer ble nektet økonomisk støtte uten behandling. Behandling var en del "av pakka" for å få trygd. (Nå som voksen har jeg ikke erfaring med dette, men har litt erfaring med NAV i andre sammenhenger og de setter nå enda rammer for stønader)
Ja ... Jeg tenker jo at hvis man skjønner man tar dumme valg, så er det et håp om endring. Hvis man rett og slett ikke skjønner at ting er dumt, så blir det veldig vanskelig.
Vi gjør jo dette i dag for enkelte personer (de som ikke er samtykkekompetente)
Eksemplet var jo ekstremt, så slik sett var det kanskje best egnet til å spore av diskusjonen. Men poenget er at vedkommende nektet hjelp og kunne ikke tvinges.
Jeg sier ikke at det finnes en bra praktisk løsning på det. Jeg sier bare at for enkelte er det nok slik at det å ha denne friheten ikke nødvendigvis er til deres eget beste.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 23-11-23 kl 09:27. Årsak: leif |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tøff
|
Det skal helt vanvittig mye til bare for å vurdere noens samtykkekompetanse (GUDSKJELOV) nå, og ingen med rusavhengighet nektes økonomisk stønad om de ikke ønsker behandling, også gudskjelov.
|
|
|
#20 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: «B.ms.g.tt» på tvEgen frihet er ikke alltid til det beste for den det gjelder nei. Det er dog vanskelig å i praksis vurdere dette i tusenvis av tilfeller der folk gjør dumme valg. Det er komplisert nok med rusavhengige og psykisk syke når det gjelder behandling om man ikke skal forvente at alle instanser skal gå inn og vurdere hver enkelt persons forståelse av alle mulige valg de skal ta. Det er jo en oppgave det er umulig å gjennomføre.
|
![]() |
|
|