Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

«B.ms.g.tt» på tv

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-23, 16:57   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «B.ms.g.tt» på tv

Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på Tore Strømøy som journalist
Er han det altså?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 17:57   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Er han det altså?

Wikipedia: "Tore Strømøy (født 1960) er en norsk journalist, programleder, forfatter og tidligere idrettsmann. Han er kjent fra TV-serien Tore på sporet (fra 1996).

Idrett
Han har vunnet tolv norgesmesterskap i kappgang, samt en rekke sølv- og bronsemedaljer.

Journalistikk
Aviser
Strømøy begynte arbeidet som journalist som vikar i Arbeider-Avisa i 1984 og i Adresseavisen i 1985. Året etter ble han ansatt i Hitra-Frøya, der han med base på Frøya skulle ta opp konkurransen med Frøyavisa.

Fjernsyn
Sommeren 1986 ble han ansatt i NRK Trøndelag som radioreporter. I 1991 ble han ansatt i NRK Fjernsynet.

Strømøy er mest kjent for TV-programmet Tore på sporet, men har også arbeidet med TV-serier på NRK som Go'fot på låven, Tett på og På loffen.

Han har blitt kåret til «Årets TV-navn» 1996, 1997 og 2000.

Tore Strømøy sluttet i NRK i 2013, men har avtale med NRK om leveranse av programmer.

Han har blant annet laget programserien "Ingen elsker Bamsegutt" i 2023. Serien ble avpublisert fra NRK.no etter at det ble kjent at hovedpersonen, "Bamsegutt", var dømt for seksuelle overgrep mot barn, uten at det ble opplyst om i serien."

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 18:50   #3
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Er han det altså?

Sa ihvertfall at han aldri kom inn på noe journalistutdanning.

Gammel 22-11-23, 17:51   #4
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber daglig med mennesker som konsekvent tar _ekstremt_ dårlige valg for seg selv. Noen av historiene jeg sitter på ville dere ikke trodd, rett og slett fordi det er så langt fra hva man anser som "opplagt sannsynlig valg" at det fremstår som rimelig å anta at disse valgene er tatt uten at noen har informert dem om konsekvensene. Men det er altså ikke sånn. Mitt mantra er:

Det er voksne, autonome menneskers rett å kjøre livet sitt fullstendig i grøfta uten at jeg kan tvinge frem andre løsninger. Min jobb er å stå på sidelinja og informere om at det finnes andre alternativer.

NAV må man ha svart belte i, og der ER det en sak. Så synd at TS bestemte seg for å drukne den saken i billige tårer og lyden av "klikk".

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 17:55   #5
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Pappalille, det er brutalt, og verre enn det for de med forsørgerrolle.

En digresjon, i NRK appen ligger podcasten Skitbyen i seks episoder. Veldig godt fortalt om hvordan Berit havnet i sosialbolig og endte blakk.

Gammel 22-11-23, 18:03   #6
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Pappalille, det er brutalt, og verre enn det for de med forsørgerrolle.

Vi har da folk boende hos oss som har hatt forsørgeransvar og mistet det, fordi partner eller samfunn har tatt ansvar for barna de hadde ansvar for. Hva er det du tenker er brutalt? At NAV ikke fortsetter å betale ut stønad han ikke skal ha? At ingen gikk inn og med tvang holdt familien i Norge? At man ikke hoppet over normal saksgang i barnevernet og bare tok sønnen? Det ER brutalt, fordi vi ønsker et nivå av autonomi i Norge.

Terry Pratchett
Gammel 22-11-23, 18:07   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Vi har da folk boende hos oss som har hatt forsørgeransvar og mistet det, fordi partner eller samfunn har tatt ansvar for barna de hadde ansvar for. Hva er det du tenker er brutalt? At NAV ikke fortsetter å betale ut stønad han ikke skal ha? At ingen gikk inn og med tvang holdt familien i Norge? At man ikke hoppet over normal saksgang i barnevernet og bare tok sønnen? Det ER brutalt, fordi vi ønsker et nivå av autonomi i Norge.

jeg vet ikke hva hun tenkte, men JEG tenkte at det betydde at det er brutalt å være vitne til.

Gammel 22-11-23, 18:30   #8
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

jeg vet ikke hva hun tenkte, men JEG tenkte at det betydde at det er brutalt å være vitne til.

Tenkte på å være vitne til dårlig forsørgerevne før barna tas ut av hjemmet.

Gammel 22-11-23, 17:58   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Det står ikke noe om utdanning da, jeg vet ikke om journalist er en beskyttet tittel?

Gammel 22-11-23, 18:05   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med tanke på «gjorde en feil» mht nav, hva var den ene feilen. Skrive «livet ut» på søknaden? Og hva skulle nav ha gjort da? Ringt ham og spurt «er du HELT sikker på det?» Eller er det det at ingen informerte ham om hva han mistet av stønader når han meldte flytting permanent?

Ellers er det jo sånn at så lenge man er samtykkekompetent kan man (dessverre) kjøre livet fullstendig i grøfta. Og det har jo vært store diskusjoner knyttet til det å umyndiggjøre folk også. Det var vel en tilsvarende trist sak om tre brødre som ble umyndiggjort og aldri skulle ha vært det, om jeg ikke husker feil.

Registerer også at advokaten hans reagerer negativt på at nrk trekker dokumentaren, og da kjenner jeg at jeg blir veldig Hvordan i alle dager kan han mene at det er hans klients beste at den skal ses av det norske folk??

Gammel 22-11-23, 18:59   #11
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Med tanke på «gjorde en feil» mht nav, hva var den ene feilen. Skrive «livet ut» på søknaden? Og hva skulle nav ha gjort da? Ringt ham og spurt «er du HELT sikker på det?» Eller er det det at ingen informerte ham om hva han mistet av stønader når han meldte flytting permanent?

Ellers er det jo sånn at så lenge man er samtykkekompetent kan man (dessverre) kjøre livet fullstendig i grøfta. Og det har jo vært store diskusjoner knyttet til det å umyndiggjøre folk også. Det var vel en tilsvarende trist sak om tre brødre som ble umyndiggjort og aldri skulle ha vært det, om jeg ikke husker feil.

Registerer også at advokaten hans reagerer negativt på at nrk trekker dokumentaren, og da kjenner jeg at jeg blir veldig Hvordan i alle dager kan han mene at det er hans klients beste at den skal ses av det norske folk??

Jeg spekulerer i st advokaten tror at sympatien vinner om de ser stakkaren i serien, og nå er redd alle vare vil huske overgrepsdommen.

Gammel 22-11-23, 20:25   #12
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Stakkars Tore, han har ikke sovet på fem dager. Det er faktisk han som er offeret her! Send en blomst!

Gammel 22-11-23, 20:33   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Tenner lys.
Men jeg tviler ikke på at han står i en vanskelig situasjon akkurat nå, selv om han utfører folkedypjournalistikk.

Gammel 22-11-23, 20:35   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva kan man si? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...amsegutt-serie Aktuelt å lage ny dokumentar om mannen og med TS. Jaja. Neinei.

Gammel 22-11-23, 20:37   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

TS tar oppsiktsvekkende lite selvkritikk. Ingenting, faktisk.

Gammel 22-11-23, 20:59   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

TS tar oppsiktsvekkende lite selvkritikk. Ingenting, faktisk.

Absolutt ingen. Han har bare laget serien. Alt er NRKs feil. Og han er usikker på om de nå har tatt riktige avgjørelser.

For målet hans er jo bare å røre folk.

Gammel 22-11-23, 23:45   #17
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

De som er «for dumme»: skal de nektes utreise? Beholde stønader utenlands som andre ikke får?

Gammel 23-11-23, 08:29   #18
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Vi regulerer det i form av et lovverk, ja. Men vi låser ikke folk inne, selv om vi vet at de ruser seg.

Nå er dette lenge siden jeg hadde erfaring med dette, men jeg husker feks at personer med rusproblemer ble nektet økonomisk støtte uten behandling. Behandling var en del "av pakka" for å få trygd. (Nå som voksen har jeg ikke erfaring med dette, men har litt erfaring med NAV i andre sammenhenger og de setter nå enda rammer for stønader)

Opprinnelig lagt inn av Input

Jeg har heller ikke sett serien vi snakker om, men snakker generelt. Er det noe bedre å ta dumme valg om man skjønner at det er det man gjør?

Ja ... Jeg tenker jo at hvis man skjønner man tar dumme valg, så er det et håp om endring. Hvis man rett og slett ikke skjønner at ting er dumt, så blir det veldig vanskelig.

Det blir jo et helt absurd system om noen hele tiden skal vurdere om vi forstår konsekvensene av valgene vi tar. Skulle for eksempel NAV gått inn og utredet alle mennesker som flytter utenlands og mister stønader? Og skulle plutselig ikke helsehjelp (som utredning er) vært frivillig? Og hvem som avgjøre om noe er bra eller ikke bra for en annen person? Det er veldig få ting som er helt 100% objektivt dumt.

Vi gjør jo dette i dag for enkelte personer (de som ikke er samtykkekompetente)

At folk som er så syke at de dreper andre mennesker må få hjelp, er jo seriøst noe veldig annet enn å skulle tvinge folk med lavere kognitiv kapasitet enn gjennomsnittet til veiledning eller hindre dem i å bestemme over eget liv.

Eksemplet var jo ekstremt, så slik sett var det kanskje best egnet til å spore av diskusjonen. Men poenget er at vedkommende nektet hjelp og kunne ikke tvinges.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

De som er «for dumme»: skal de nektes utreise? Beholde stønader utenlands som andre ikke får?

Jeg sier ikke at det finnes en bra praktisk løsning på det. Jeg sier bare at for enkelte er det nok slik at det å ha denne friheten ikke nødvendigvis er til deres eget beste.

Sist redigert av him : 23-11-23 kl 09:27. Årsak: leif
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-23, 11:56   #19
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå er dette lenge siden jeg hadde erfaring med dette, men jeg husker feks at personer med rusproblemer ble nektet økonomisk støtte uten behandling. Behandling var en del "av pakka" for å få trygd. (Nå som voksen har jeg ikke erfaring med dette, men har litt erfaring med NAV i andre sammenhenger og de setter nå enda rammer for stønader)
Ja ... Jeg tenker jo at hvis man skjønner man tar dumme valg, så er det et håp om endring. Hvis man rett og slett ikke skjønner at ting er dumt, så blir det veldig vanskelig.
Vi gjør jo dette i dag for enkelte personer (de som ikke er samtykkekompetente .

Det skal helt vanvittig mye til bare for å vurdere noens samtykkekompetanse (GUDSKJELOV) nå, og ingen med rusavhengighet nektes økonomisk stønad om de ikke ønsker behandling, også gudskjelov.

Terry Pratchett
Gammel 23-11-23, 09:16   #20
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Egen frihet er ikke alltid til det beste for den det gjelder nei. Det er dog vanskelig å i praksis vurdere dette i tusenvis av tilfeller der folk gjør dumme valg. Det er komplisert nok med rusavhengige og psykisk syke når det gjelder behandling om man ikke skal forvente at alle instanser skal gå inn og vurdere hver enkelt persons forståelse av alle mulige valg de skal ta. Det er jo en oppgave det er umulig å gjennomføre.

Vi har prøvd å regulere det med samtykkekometanse eller ikke. Det er lovhjemlet og skal vurderes av fagpersoner.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.