Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #15

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-23, 18:23   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd #15

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg kjenner en som fikk masse 5 i et fag på u. skolen. Standpunkt ble 4. De klaget og fikk 5. Slike utfall kan man jo ikke vite før man får standpunkt?

Nei, det kan man ikke. Men vurderingsforskriften sier nå at kompetanse man viser i undervisningssituasjoner også teller med, i tillegg til at det er sluttkompetansen som vurderes, og derfor kan slikt skje. Regelverket er veldig tydelig på at standpunkt ikke er et gjennomsnitt av alle karakterer man har fått eller den man har fått flest ganger, men en helhetsvurdering.

Det som også er relevant er at man får ikke medhold i at karakteren er feil, men i at læreren ikke har dokumentert godt nok at vurderingsforskriften er fulgt. Så om man klager og får medhold i klagen, er det rektor som har ansvar for å sette en ny karakter. Og den blir i de aller fleste tilfeller akkurat den samme, for man har ikke mulighet til å vurdere på nytt eller gå tilbake i tid.

Jeg synes på ingen måte at det er feil at elever kan klage (slik Sanna S. mener), men at klageretten slik det er er meningsløst. Det er bare tull, og det er veldig problematisk at elever ikke har noen klagerett underveis. Selv om jeg også ser for meg at det godt kunne blitt et kaos uten like mange steder.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Man kan bare klage på om det er gjort gode vurderinger, ja. Altså prosessen. Om man ikke har fått anledning til å få vist kompetanse. Ikke om den kompetansen man har vist er til en 4-er eller en 5-er. (Sånn jeg har tolket det jeg har hørt på foreldremøter. Jeg har gudsjelov ikke hatt ansvar for skoler som gir karakterer (bare abrneskole).

Det stemmer. Man klager på om læreren har gitt nok anledninger til å vise kompetanse på varierte måter og i hele læreplanen, ikke bare kompetansemålene, men også i sammenheng med kjerneverdiene og fagets relevans og alt det der. Det er blitt komplisert.

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Sanna får frem ALT der verste i meg. hver gang hun skriver noe.

Helt enig. Hun er helt begredelig! I FB-gruppen "Livet bak fasaden i Osloskolen" ble det nettopp lenket til en tre timer lang podkast med henne. Og blant temaene var blant annet "Offerhierarki, ikke lov å tulle med samer og indianere", "Kun 2 biologiske kjønn" og "Maskulinitet = trygghet".

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.