Sv: Märtha Louise og media
Jeg tror ingen av oss her inne har noe i nærheten av en anelse av hvordan det er å leve med den konstante medieoppmerksomheten som det gir å være en del av kongefamilien, eller nært assosiert med kongefamilien. Det er noen som følger med på deg absolutt hele tiden, uansett hvor du er. Og du skal være skrudd sammen på en egen måte for å tåle å stå i det over lang tid. Nettopp fordi man i realiteten ikke har noen kontroll over hvordan media bestemmer seg for å spinne en sak.
Jeg fikk en liten vekker på det i vinter, da en av mannens venner fikk seg en skikkelig "trøkk" i riksdekkende medier. Det var helt absurd å se hvordan mediesirkuset utspant seg, når man kjenner de involverte og har en helt annen forståelse av og kjennskap til hva som er bakteppet og hva som skjer bak kulissene. Jeg fikk en fornyet respekt for offentlige personer, som jevnlig må stå i mediestormer. Og hvor det på mange måter er om media liker deg eller ikke som avgjør hvordan saken spinnes.
Kongefamilien har i realiteten ikke hatt noe valg. Og selv de som forsøker å trekke seg unna rampelyset, omtales med ujevne mellomrom. Tenk å leve et liv der alle de store tingene som skjer i livet ditt - både det som er positivt og det som er negativt - potensielt kan bli forsiden på en avis eller et ukeblad. Spesielt når du er født inn i det, og faktisk ikke har valgt det selv. Det er jo ikke bra. Og det er ikke egentlig så rart at man forsøker å få en viss kontroll over narrativet og forsøker å bruke det litt til egen fordel, når eksponeringen uansett er det. Og det er heller ikke så rart at man blir ganske negativ til et samlet pressekorps, når man - igjen og igjen - opplever at journalister tråkker langt over streken hva gjelder anstendig adferd, også mot personer som er i offentligheten helt frivillig. Det hjelper ikke at 98 stykker oppfører seg greit når to personer er helt ute å kjøre når det kommer til uakseptabel, grenseovertredende adferd.
Sist redigert av Gaia : 26-04-23 kl 09:01.
|