|
Autofil Bilsnakk. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
14-01-23, 00:14 | #1 |
WF: Sausnebbet
|
Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtiåring?Jeg er snart ferdig med lappen, endelig. Det er på tide, 47 år, som jeg er. Og nå begynner det å bli moro å kjøre. Har hatt flere timer i skrekkelig grisevær, og mestret det fint. Gøy. Og i går fikk jeg prøve kjøreskolens helt nye bil,som første elev. Det var stas. Men jeg trenger jo en egen bil etter hvert. Og aner ikke hva det er lurt å satse på. Det må bli bruktbil, og vil ha mest og best mulig bil for minst mulig penger. Trenger bil til meg og to hjemmeboende, automatgir. Litt småkjøring i og mellom småbyer, dagligkjøring til jobb, og som også kan ta meg til hytta ca 1t og 15 min unna. (Landevei, og så brattbakke med vinterhålke til slutt). |
14-01-23, 01:11 | #2 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtigåring?Jeg tenker at du trenger en bil med firehjulsdrift pga hytta.
14-01-23, 09:09 | #4 |
Fjellpiper
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtigåring?Jeg vil bare slå et slag for Golf. Nesten uansett årsklasse og drivstoff. Min aller første bil var en dengang 17 år gammel 1981-modell, og nå har vi helt ny (dvs vi har hatt den i 3 år) E-Golf. Jeg bare elsker den bilen. Lettkjørt, spenstig og føles trygg og solid selv om den er liten. Holke opp brattbakke på hytta tilsier jo piggdekk, men ellers er jeg ganske godt fornøyd med å kjøre piggfritt i vinterbyen min. Pigger bråker og forurenser. |
14-01-23, 09:23 | #5 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtigåring?Leaf eller Kia elbil? |
14-01-23, 09:27 | #6 |
ctrl+z
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtigåring?Elbil er til gjengjeld ganske dyrt, sett i lys av at de gjerne er dyrere. Hvis budsjettet tillater det, er det et godt alternativ.
14-01-23, 09:41 | #7 |
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtigåring?Takk for innspill. |
14-01-23, 09:59 | #8 |
Introvert optimist
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtigåring?
Jeg er enig i at en bil i den størrelsesklassen, omtales ofte som Golf-klassen, er et bra alternativ, men Ford Focus eller Toyota Auris, for eksempel, er også gode representanter for den klassen og de er begge rimeligere enn Golf.
14-01-23, 10:09 | #9 |
Øyboer
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtigåring?Normalt så klarer man seg med 200km på en elbil, men det er mye enklere å forholde seg til en på 300km. |
14-01-23, 10:46 | #10 |
finner ut av mye
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtigåring?Jeg slår et slag for Opel. Min fyller 20 år i år, og ruller fortsatt. Plug in hybrid er jo også et alternativ, men hva de ligger på i pris vet jeg ikke.
14-01-23, 10:59 | #11 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
|
Er E-Niro småbil, tenker du? |
14-01-23, 11:00 | #12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtigåring?Jeg har Nissan Qashqai og er veldig fornøyd. Den er nå 8 år. Bra på vinterføre. God plass.
14-01-23, 11:48 | #13 |
Yes, we can!!
|
Jeg tror ikke det er sant lenger, hvis man regner livsløpskost (bil + bom + drivstoff + service). Også uten norsk avgiftspolitikk så har det nå globalt bikket slik at elbiler har lavere livsløpskostnader enn fossilbil, så kan ikke skjønne annet enn at i Norge så er elbil klart billigst?
14-01-23, 11:55 | #14 |
Off the map.
|
Ioniq er en kjempebra bil. (Har den selv) men den er litt kjelke på noen fører på vinteren. Den er lett foran og hjulene tAr ikke godt nok tak.
14-01-23, 11:58 | #15 |
Øyboer
|
Ikke veldig liten men ikke stor heller. Kona og e-Niro er jo bygget på samme lest, Niro er litt større enn Kona. Vi måtte bytte ut vår for den ble alt for liten. Den ble og alt for liten til ferie med 4stk. Leaf er ikke mye mindre. Den er bare høyere så man har bedre oversikt. |
14-01-23, 13:51 | #16 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtiåring?Ok, jeg har aldri tenkt på det som en småbil. Men den er jo ikkr diger heller, som en stasjonsvogn. |
14-01-23, 15:18 | #17 |
Øyboer
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtiåring?Vi klarte oss med den vi og. Måtte bare prioritere hva vi tok med oss på tur. |
15-01-23, 11:40 | #18 |
ctrl+z
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtiåring?
Nei, men man må jo ha pengene i utgangspunktet? Å ha elbil er helt sikkert billigst, men med mitt budsjett hadde det vært en 1. generasjon Leaf og det fraråder vel de fleste å kjøpe nå. (ikke minst banken, det er vanskelig å få billån på en gammel bil).
15-01-23, 11:55 | #19 |
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtiåring?Tusen takk for mange innspill. Vet ikke hva jeg kommer til å lande på. Og har ikke helt oversikt over hva jeg vil ha råd til heller. En ting er selve bilkjøpet, men så er det forsikring, avgifter, bruk pg drift, som jeg virkelig ikke har peiling på. Sist redigert av Kaija : 15-01-23 kl 12:10. |
15-01-23, 12:51 | #20 |
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilken bil til snart nylappet nestenfemtiåring?
Mange låner jo til bil. Og da blir det logisk å tenke totalbudsjett per måned uansett. Eller, altså, det er selvsagt logisk uansett, men mer «umiddelbart» logisk når det får direkte inn i samme regnskap.