Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Beste rute fra Lom til Ålesund?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-22, 12:05   #21
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Gri, jeg får ikke opp denne ruta på kartet uten at vi må ta en avstikker både ned til Geiranger og til Sæbø, stemmer det? Ser vi eventuelt kan ta ferge fra Geiranger til Hellesylt, men ser ikke ut som at vi da heller kommer forbi Sæbø?

Du må ta ferje frå Geiranger til Hellesylt, derfrå kan du køyre til Hjørundfjorden (td. Øye, Urke) så ferje Leknes til Sæbø (denne er gratis frå 1. juli). Køyreturen frå Hellesylt til Leknes (altså mellom ferjene er ikkje lang, ca 30 minutt, men det er vakker natur undervegs, og om du vil besøke det historiske hotellet på Øye, så tek det jo lenger tid.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 12:23   #22
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.700
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hva er Albertines kafe? Kanskje jeg må sjekke den ut snart?

Vi åpner kafé i Volda i august, og har allerede åpnet for overnatting. Vi har kjøpt et hus fra 1885, og har totalrenovert 1. og 2. etasje. Oppe har vi fire gjesterom, to bad, et lite kjøkken og stue, og nede er det kjøkken, selve kafeen og toaletter. Nå har vi hatt problemer med byggherre og kjøkken, så det er dessverre ikke ferdig og blir nok ikke ferdig før i begynnelsen av august. Det er også lang levering på espressomaskina, så vi åpner nok ikke før i slutten av måneden. Var på baristakurs i helga og er supergira etter å prøve egen maskin!

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 12:28   #23
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.700
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Vi kommer til Volda i uke 29. Skal bo hos svigers, da. Gleder meg til kafeen åpner for det blir nok en del Volda-turer fremover siden eldste trolig skal studere der til høsten.

Så artig! Bare gi meg et pip, så skal dere få en sniktitt.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 12:45   #24
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.198
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Så artig! Bare gi meg et pip, så skal dere få en sniktitt.

Kanskje jeg sjekker muligheten for B&B om svigers blir for traurige. Neida, de er hyggelige og vi bor i utleiedelen om sommeren.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 14:34   #25
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.803
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Du må ta ferje frå Geiranger til Hellesylt, derfrå kan du køyre til Hjørundfjorden (td. Øye, Urke) så ferje Leknes til Sæbø (denne er gratis frå 1. juli). Køyreturen frå Hellesylt til Leknes (altså mellom ferjene er ikkje lang, ca 30 minutt, men det er vakker natur undervegs, og om du vil besøke det historiske hotellet på Øye, så tek det jo lenger tid.

Tusen takk, nå klarer jeg å få det opp på kartet også. Jeg er veldig gira på det historiske hotellet i Øye mens sjåføren er lite gira på trafikkaos i Geiranger så lurer nå på Lom - Stryn -
Øye - Sæbø - Ørsta - Ålesund. Kan det være ok?

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 14:44   #26
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.803
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Tusen takk, nå klarer jeg å få det opp på kartet også. Jeg er veldig gira på det historiske hotellet i Øye mens sjåføren er lite gira på trafikkaos i Geiranger så lurer nå på Lom - Stryn -
Øye - Sæbø - Ørsta - Ålesund. Kan det være ok?

Eller det er kanskje en unødvendig omvei via Ørsta? Er det finere med ferge fra Leknes til Standal og så kjøre langs Hjørundfjorden til Festøya?

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 14:56   #27
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Du må ta ferje frå Geiranger til Hellesylt, derfrå kan du køyre til Hjørundfjorden (td. Øye, Urke) så ferje Leknes til Sæbø (denne er gratis frå 1. juli). Køyreturen frå Hellesylt til Leknes (altså mellom ferjene er ikkje lang, ca 30 minutt, men det er vakker natur undervegs, og om du vil besøke det historiske hotellet på Øye, så tek det jo lenger tid.

Dette er en veldig fin tur, med ferge ut Geirangerfjorden forbi fossene og Åkneset. Trafikk-kaoset i Geiranger er overdrevet, så lenge man ikke baserer seg på å stoppe nede i bygda. Pleier å være mulig å parkere på Fjordsenteret og gå trappene langs fossen. Det er ei lita bygd, så skal ikke mange biler til før det ser kaotisk ut. Rushen i Oslo tar vesentlig lengre tid.

Alternativet til ferja til Hellesylt, er å ta Eidsdal-Linge. Da bør man kjøre innom Norddal på veien. Det er en avstikker fra Eidsdal, men vel verdt det. http://www.norddal.com/ Veien fra Linge til Ålesund er mer kjedelig, men helt grei transportstrekning.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 15:13   #28
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Eller det er kanskje en unødvendig omvei via Ørsta? Er det finere med ferge fra Leknes til Standal og så kjøre langs Hjørundfjorden til Festøya?

Det er nok absolutt eit fint alternativ. Ferja Leknes-Standal går nok ikkje så mange gongar pr dag, og det kan vere ein må ringe ferja for å melde sin ankomst på førehand, men så lenge ein er obs på det er det nok veldig fint. Vil du ha enda ein ting på dei trakter så stopp på Trandal, der er Christian Gaard som tek imot gjestar og du kan ta bilete av deg sjølv i reisa/huska deira (Google gjerne huske Trandal).

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 15:14   #29
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Tusen takk, nå klarer jeg å få det opp på kartet også. Jeg er veldig gira på det historiske hotellet i Øye mens sjåføren er lite gira på trafikkaos i Geiranger så lurer nå på Lom - Stryn -
Øye - Sæbø - Ørsta - Ålesund. Kan det være ok?

Om ikkje Geiranger er så viktig er dette ei flott (og mykje billigare pga du slepp ferja Geiranger-Hellesylt) rute.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 18:12   #30
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.803
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Takk for masse god hjelp, nå gleder jeg meg skikkelig til turen. Er meldt ok vær i morgen til og med.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 19:19   #31
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

God tur!

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 09:02   #32
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.157
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Vi åpner kafé i Volda i august, og har allerede åpnet for overnatting. Vi har kjøpt et hus fra 1885, og har totalrenovert 1. og 2. etasje. Oppe har vi fire gjesterom, to bad, et lite kjøkken og stue, og nede er det kjøkken, selve kafeen og toaletter. Nå har vi hatt problemer med byggherre og kjøkken, så det er dessverre ikke ferdig og blir nok ikke ferdig før i begynnelsen av august. Det er også lang levering på espressomaskina, så vi åpner nok ikke før i slutten av måneden. Var på baristakurs i helga og er supergira etter å prøve egen maskin!

Så spennende da, gleder meg til å prøve! Jeg bor ca, 30 minutt ubnna med bil. Eldste skal kanskje studere i Volda til høsten, så da kommer jeg sikkert oftere dit.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-22, 20:19   #33
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.803
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Kjør ned Strynefjellet og innom Hjelle. Det er en liten perle.

Jeg har glemt å oppdatere her og si at vi fikk en kjempefin tur, så tusen takk for tipsene. Bildet fra Hjelle fikk litt av en respons på min elles så kjedelige Insta, det var virkelig en perle og akkurat sånt som jeg elsker. Union i Øye ble dagens nedtur, de skiltet stort og skremmende at de ikke ville ha besøk av andre enn overnattende gjester, så, vi vendte om ganske slukøret. Men turen ned til Øye var så vakker så verd ned lell å ta omveien via der. Også må jeg si at Ålesund er jo virkelig en flott by og vel verd å besøke.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-22, 20:47   #34
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.510
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste rute fra Lom til Ålesund?

Så kjedeleg velkomst på Øye. Eg var det for nokre dagar sidan, då såg eg eit slikt skilt til hagen, men spurte om det var lov å sjå inne, og vart tatt vel imot og kunne gå fritt i 1. etasje, og kunne kjøpe kaffi og kake om vi ville.
Fint de fekk sjå vakker natur på turen iallfall!

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no