Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Jeg vil til Sicilia

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-22, 09:21   #61
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.494
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Har ikke kjørt bil på Sicilia, men flere andre steder i Italia, og ja; Det er utfordrende. Ofte veldig smale og uoversiktlige veier som snirkler seg langs kysten eller oppi fjellskråninger med stup ned på den ene siden. De lokale kjører som griser, muligens fordi de kjenner hver centimeter og er meget utålmodige overfor utenlandske bilførere. Parkering er også ofte utfordrende. Få parkeringsplasser sentralt så man ender opp med å måtte gå et godt stykke for å komme dit man ønsker. Men hvis man leier hus som ikke ligger midt i by/landsby, trenger man leiebil. Ellers blir man jo stuck, og tar man det med ro uten å la seg affisere av lokale bilførere, går det jo greit.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 10:09   #62
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.159
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Vi skal til Sør-Italia, og har bestemt oss for å gå for kollektivtransport. (Vi kjører ikke så mye bil i Norge heller.) Så vi har leid hus som ligger sentralt i en liten by, og hvor det er en halvtimes togtur til en større by og enda en halvtimes togtur til en skikkelig stor by. Vi skal bo i dette huset i en uke.

Først skal vi være i Roma i noen dager, så ta tog til huset vi har leid og når vi er ferdige tar vi tog til Venezia for noen dager der. Derfra går det nattog nordover - egentlig var planen Firenze, men derfra er det "tog for buss" om nettene og det vil vi ikke. (Jeg innser at tog Sør-Italia til Norge er for spesielt interesserte.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 10:12   #63
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.494
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Vi har tatt buss en del, også. Rutetider virker å være bare veiledende og sjåførene kjører som noen griser, men vi har da kommet frem. Hehe. En del av sjarmen, kanskje.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 10:28   #64
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.159
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Jeg har tatt tog i Italia flere ganger, og det har vært langt mer velfungerende enn buss. Definitivt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 10:42   #65
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.918
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi har tatt buss en del, også. Rutetider virker å være bare veiledende og sjåførene kjører som noen griser, men vi har da kommet frem. Hehe. En del av sjarmen, kanskje.

Har blitt forklart at tiden på tabellen er da bussen forlater første holdeplass, så skal du vite hvor mange minutter det er til der du står. Lærte på den vonde og dyre måten hva non feriale betyr, ikke avgang helg. Vi sto i Positano sen kveld, bodde i Sorrento.

Og litt styr med å finne utsalgssteder for bussbilletter. Tog, veldig enkelt, tom QR kode for scanning på forhåndskjøpe billetter. Og å kjøpe BIRG billett i Roma og Lazio regionen er godt kjøp og enkelt å reise.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 10:51   #66
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.494
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Har blitt forklart at tiden på tabellen er da bussen forlater første holdeplass, så skal du vite hvor mange minutter det er til der du står. Lærte på den vonde og dyre måten hva non feriale betyr, ikke avgang helg. Vi sto i Positano sen kveld, bodde i Sorrento.

Og litt styr med å finne utsalgssteder for bussbilletter. Tog, veldig enkelt, tom QR kode for scanning på forhåndskjøpe billetter. Og å kjøpe BIRG billett i Roma og Lazio regionen er godt kjøp og enkelt å reise.

Hehe. Vi bodde på samme ruten ved Praiano en gang vi ventet LENGE (men heldigvis på en hverdag). Nå skjønte jeg hvorfor. ;-) Husker også det med ulike busselskaper og at man måtte ha riktig billett for å få være med. Men man lærer jo etter hvert.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 15:20   #67
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.013
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Tusen takk for mange innspill her. Mannen er heldigvis rolig i trafikken, men jeg hadde nok ikke fikset det Jeg ser at det står at vi bør ha leiebil på flere av de stedene vi vurderer (ikke så mange igjen, som er aktuelle. Er jo så utplukket nå), og at kollektivt ikke er rett i nærheten. Vi kan jo f.eks. satse på endel taxi da? Men vi er 5, så da må vi kanskje satse på maxitaxi.

Jeg har bare erkjent at det nok er utopisk å dra over til østsiden og Etna. 8-10 timer med tog, og 4,5 t i bil en vei. Gaaah, jeg hater å gjøre slikt uten proper research først. Baller jo på seg med følgefeil...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 15:58   #68
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.918
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Har dårlig erfaring med å booke taxi til mange, se annen tråd. Ble anbefalt å la utleier booke suttle, dere kan trenge lokal italiensk språk for å virkelig få den.

Jeg stresset mest med at bilen hadde så svak motor, av og til må virkelig gamle biler kjøres forbi, da hadde jeg langlysene på en bil i baken med en gang, føltes som Flintstone sjåfør, hvis du husker. At det er trangt og hårnålssvinger blir fort normalen. Kjørte opp til Savoca, bare litt dårlig stemning i bilen.

Jeg tror ferien blir bra. Det er mer enn nok å se og gjøre. Ta bilen til togstasjonen.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 16:03   #69
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.013
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Har dårlig erfaring med å booke taxi til mange, se annen tråd. Ble anbefalt å la utleier booke suttle, dere kan trenge lokal italiensk språk for å virkelig få den.

Jeg stresset mest med at bilen hadde så svak motor, av og til må virkelig gamle biler kjøres forbi, da hadde jeg langlysene på en bil i baken med en gang, føltes som Flintstone sjåfør, hvis du husker. At det er trangt og hårnålssvinger blir fort normalen. Kjørte opp til Savoca, bare litt dårlig stemning i bilen.

Ja, sånt stresser meg også. En ting er at den ikke kommer helt på tiden hvis man skal en tur til byen for å spise, men det er jo noe helt annet når man skal nå et fly Jeg må ta en prat med mannen kjenner jeg. Hvis vi skal gå for den boligen det ligger an til nå så anbefales det bil. Den ligger rett ved stranden, men 5 km fra bysentrum. Vi vil jo oppleve litt også, og på de siste feriene våre så har vi hatt leiebil og liker den fleksibiliteten. Men det spørs hvor fleksibelt det er hvis det er håpløse kjøre- og parkeringsforhold

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 17:08   #70
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.918
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Prøv med bil til kollektivplass hvis dere skal i byene og de mest populære utfartsstedene, hvis dere ikke er alle mann ut av huset før fuglene våkner.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-22, 18:08   #71
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.013
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Prøv med bil til kollektivplass hvis dere skal i byene og de mest populære utfartsstedene, hvis dere ikke er alle mann ut av huset før fuglene våkner.

Godt tips! Skal se etter innfartsparkering hvis det blir billeie.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-22, 22:10   #72
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.013
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Noen som har konkrete tips om hva som må sees og oppleves i Palermo? Vi kommer til å ta noen dager der da jeg fant et hotell med basseng. Langt enklere å dele oss opp litt ved behov. Og da ser det ut til at det også blir mulig å oppleve litt mer uteliv og restauranter enn ved hotellene og boligene som ligger rundt om. Overraskende hvor få som ligger nær et lite sentrum med caféer, tavernaer, restauranter etc. Alle reviews sier at man må ta taxi/ leie bil. Det kommer vi nok til å gjøre noe altså, men vi ønsker ikke å legge opp til en tur hvor vi ha bil hele tiden. Vi funker dårlig med "la oss dra å finne noe å spise" så mannen var klar der

Vi er glade i kulturhistorie, arkitektur, historie, musikk og Eldste planlegger allerede shopping. Hun kommer nok til å ferdes endel på egenhånd også (hun er 19).

Det er mye historie på øya, så hvis det er noen som tenker at det bare må dere oppleve nord og vest på øya, så vil jeg gjerne høre det. Vi vurderer å bo første del av ferien en halvtime utenfor Palermo (mot Cefalu), men det frister også å bo vest (mellom Palermo og Tripani). Virker som det mye å se og oppleve der også.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-04-22, 18:46   #73
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.002
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Hjelp. Vi har visst spontanbestilt billetter til Palermo, men øya er sykt mye større enn den var i mitt hode, og jeg aner ikke hvor det er kjekt å bo….

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-22, 09:47   #74
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.946
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Nå ser jeg på Taormina. Den ser ut til å fylle mange av våre behov og jeg ser her at det er mulig å komme seg greit til strand derfra. Er det noen som har vært der som kan tenke seg å utdype litt?

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-22, 10:21   #75
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.332
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil til Sicilia

Jeg har vært i Taormina på bryllupsreise. Det var i 2007. Ser jeg har skrevet det tidligere i tråden, men bildene er borte. Det var fint å bo der, enkelt med gondolbane ned til strendene. Bodde på et hotell på kanten med veldig fin utsikt.

Vi ble med på en tur ut til Lipariøyene, det var en veldig fin tur! Besøkte bl.a Stromboli.

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no