|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?
Sånn er det her også. Storebror er skikkelig kresen, men elsker mat og helse. Og han smaker på mye der som han ikke ville smakt på hjemme. Og lager ny mat hjemme etterpå. Det ville ikke skjedd om de tilpasset til at han er kresen.
![]() |
![]() |
#162 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg håper min vil like det neste år. Han er egentlig glad i å lage mat, bare litt lat, så han lar helst søsteren gjøre det for seg.
![]() |
#163 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Dette kan jeg ikke mye om, altså, men den røde kjøttsaften som kommer ut av en biff som er lite stekt er vel ikke blod? Og at man gjennomsteker kjøttet i land, særlig for turister, er vel vanlig i land hvor parasitter og bakterier i kjøtt er vanligere enn her?
![]() |
#164 |
Rockesøster
|
Dette!
![]() |
#165 |
Shake it out!
|
Ah, det er mulig ja. Og takk for svar. Selv om tanken på å ha spist tynn, sulteforet og syk kalv er litt kjip da.
![]() |
#166 |
heimføing
|
Det var nestsjefen i Finnmark Rein, og du kan kjøpe t-skjorte hos dem her. Tenker det var spill for galleriet, men det huskes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
can-jur
|
Det er ikke så godt kjent. Men produksjonen av veil er virkelig et trist kapittel. De får melk og ingen ting annet. Står gjerne med munnkurv for å ikke spise andre ting som møkk, treverk og det de måtte finne (de skal normalt begynne å spise gras når de 2-3 dager gamle) Jeg styrer unna kalv i utlandet. I Norge (og andre vestlige land) er dette lovregulert. Derfor får man ikke det lyse, møre kalvekjøttet her. Heldigvis.
![]() |
![]() |
#169 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?I isa kjørte jeg en time hver vei for å kjøpe kjøtt på whole foods marked som var vesentlig mindre mørt og nye dyrere, men ikke proppfullt av hormoner og hadde sett dagslys (og året erter vi flyttet til Norge fikk de den butikken i gangavstand fra der vi bodde….)
![]() |
#170 |
can-jur
|
Litt avsporing, men da vi var i USA i 2018 kom vi til det første hotellet midt på natten. Om morgen gikk jeg ut for å kjøpe det vi ikke hadde pakket (tannbørster, såpe og slikt) og t litt turmat. Jeg vandret rett inn på en Wholefood og trodde jeg var kommet til himmelen. Lykkelig tenkte jeg at dette blir bra. Når en radom matbutikk i et tilfeldig nabolag så slik ut
![]() |
![]() |
#171 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Jeg blir egentlig bare glad for at de skal ha mat og helse på ungdomsskolen også, for min eldste hadde en god del av sin matlaging på barneskolen på hjemmeskole, og altså, da fikk de oppskrift, også måtte de sende tilbake bilde av det de hadde laget, så vi fikk diverse middager og desserter vi ikke ellers var vant til da, men det ga ikke akkurat den opplæringen det å lage mat i en gruppe av jevnaldrende og spise på skolen, gir...
![]() |
#172 |
Shake it out!
|
![]() |
#173 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det er selvsagt et veldig viktig poeng at noe er lovpålagt. Det sagt, så kan jeg ikke se at ordet "allergi" står ett eneste sted i Opplæringsloven. Derimot er det ganske opplagt at § 1.3 i Opplæringsloven, som blant annet Norsk cøliakiforenings ungdom henviser til, også kan brukes for elever som er spesielt kresne.
Litt mer respekt for de som er kresne hadde vært en god begynnelse, i alle fall. Det er jo ganske tydelig at mange ser ut til å tro at det å være kresen bare er et merksnodig innfall, og at det i realiteten er noe man skal skamme seg over, og skjule som best man kan.
For mange kresne er det et poeng å utsettes for mat som er litt utenfor preferansene når den kresne er klar for det og på den kresnes premisser. Det er på siste del av dette punktet det vanligvis svikter.
Det må du gjerne mene, men det er ikke få ganger jeg har fått hørt at man må velge å tro. At det er et aktivt valg man tar, kanskje spesielt når troen kolliderer med den virkelige verden. Å ikke stille spørsmål ved hvorfor man har akkurat den troen man har, det syns jeg er naivt.
![]() |
#174 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Fint, grundig, informativt og tankevekkende innlegg Lille meg. (Mellomste likte ikke fisk, som i all fisk som ble prøvd, uansett tilberedningsmetode, før hen ble voksen. Hen brakk seg uansett. Ingen allergi, ikke en gang vranghet, men umulig likevel). |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Kresenhet som er i kategorien "ikke mulig å få ned, ikke snakk om", vil jeg tro er en relativt liten andel av kresenheten i denne aldersgruppen? Burde nesten hatt et eget navn. Jeg tror det er langt mer utbredt med "grønnsaksskepsis", grining på nesen av fisk, skepsis til ting man ikke har prøvd før, litt uskyldige hang-ups, og manglende eksponering for variert mat? Og disse ungene har jo nettopp godt av å bli eksponert for mye rart, og oppfordret til å smake på alt, selv om de ikke skal tvinges (åpenbart) og ikke trenger å spise alt.
![]() |
#177 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Jeg har to veldig ulike barn. En som spiste alt, en som knapt ville spise noe som helst. Jeg har prøvd det aller meste, bortsett fra vold og trusler. Ok. Satt på spissen.
![]() |
#178 |
Yes, we can!!
|
Det tenker jeg ikke er greit i noen skolesammenheng, uansett, egentlig.
![]() |
#179 |
|
Men hvordan mener du dette skal foregå i praksis? Alle i denne tråden er enige med deg i at det ikke er greit å presse, tvinge, true, latterliggjøre eller andre ting som kommer i samme kategori. Hva mener du skal gjøres utover det?
Det gamle testamentet er den gamle pakten, mellom gud og jødene. Da Jesus kom til jorden, oppfylte gud denne pakten, og laget den nye pakten; det nye testamentet.
![]() |
![]() |
#180 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Men folk som mener homofili er en vederstyggelighet (basert på det gamle testamentet), får ingen bacon, spør du meg.
![]() |
|
|