Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat og helse for muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-22, 08:36   #161
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er så dumt når slike praktiske fag blir "ødelagt".

Knerten synes Mat&Helse er veldig, veldig stas. Og det synes han selv om han er utrolig kresen. Veldig mye av det de lager er mat han ikke spiser hjemme, men jeg tror kanskje at han smaker på skolen.

Sånn er det her også. Storebror er skikkelig kresen, men elsker mat og helse. Og han smaker på mye der som han ikke ville smakt på hjemme. Og lager ny mat hjemme etterpå. Det ville ikke skjedd om de tilpasset til at han er kresen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 08:41   #162
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Sånn er det her også. Storebror er skikkelig kresen, men elsker mat og helse. Og han smaker på mye der som han ikke ville smakt på hjemme. Og lager ny mat hjemme etterpå. Det ville ikke skjedd om de tilpasset til at han er kresen.

Jeg håper min vil like det neste år. Han er egentlig glad i å lage mat, bare litt lat, så han lar helst søsteren gjøre det for seg.

Gammel 10-02-22, 08:42   #163
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Kan jeg stille et sånn helt dumt spørsmål om kjøtt og halal? Jeg mener at en eller annen (Floksa) skrev i tråden at alt kjøtt i Norge slaktes halal - minus bønnen - men da jeg var i Tyrkia så var kjøttet veldig annerledes enn her, type helt hvitt/brunt. Å få en blodig biff var liksom ikke et alternativ.

Dette kan jeg ikke mye om, altså, men den røde kjøttsaften som kommer ut av en biff som er lite stekt er vel ikke blod? Og at man gjennomsteker kjøttet i land, særlig for turister, er vel vanlig i land hvor parasitter og bakterier i kjøtt er vanligere enn her?

Gammel 10-02-22, 08:52   #164
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Dette kan jeg ikke mye om, altså, men den røde kjøttsaften som kommer ut av en biff som er lite stekt er vel ikke blod? Og at man gjennomsteker kjøttet i land, særlig for turister, er vel vanlig i land hvor parasitter og bakterier i kjøtt er vanligere enn her?

Dette!

Et lyst kjøtt med tette kjøttfibre tyder på røff og langvarig behandling av kjøttet slik at cellesaften (som er den røde væsken) ikke beholdes men skvises ut.
Jeg tror også Floksas teori om at det er Veil som er servert er helt korrekt.

Mye av disse tilberedningsmetodene handler ikke bare om bakterier og parasitter, men også om tradisjon og tilgjengelig utstyr og fasiliteter. men mye tradisjon altså, veldig gjenkjennbart i episoden med Truls og Hellstrøm da de var på vidda og ble utsatt for en lokal reindriftssame som kokte absolutt ALLE stykningsdeler av reinkjøttet, og som til tross for mesterlig tilberedning fra Hellstrøm ikke lot seg overbevise om at koking ikke nødvendigvis var the shit.

Gammel 10-02-22, 09:40   #165
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tipper du har fått kalv?
Altså en anemisk, syk, sultefôret kalv. Også kjent som veil.
De blir helt lyse i kjøttet. Av anemien.
Veldig mye brukt i andre land.
Selv om dyret er fullstendig tømt for blod er rødt kjøtt rødt og hvitt kjøtt lyst.

Ah, det er mulig ja. Og takk for svar. Selv om tanken på å ha spist tynn, sulteforet og syk kalv er litt kjip da. Jeg har ingen planer om å bli vegetarianer, men jeg er litt opptatt av at dyrene jeg spiser levde er fint liv før de ble slaktet.

Gammel 10-02-22, 09:46   #166
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

men også om tradisjon og tilgjengelig utstyr og fasiliteter. men mye tradisjon altså, veldig gjenkjennbart i episoden med Truls og Hellstrøm da de var på vidda og ble utsatt for en lokal reindriftssame som kokte absolutt ALLE stykningsdeler av reinkjøttet, og som til tross for mesterlig tilberedning fra Hellstrøm ikke lot seg overbevise om at koking ikke nødvendigvis var the shit.

Det var nestsjefen i Finnmark Rein, og du kan kjøpe t-skjorte hos dem her. Tenker det var spill for galleriet, men det huskes.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 09:49   #167
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, det er mulig ja. Og takk for svar. Selv om tanken på å ha spist tynn, sulteforet og syk kalv er litt kjip da. Jeg har ingen planer om å bli vegetarianer, men jeg er litt opptatt av at dyrene jeg spiser levde er fint liv før de ble slaktet.

Det er ikke så godt kjent. Men produksjonen av veil er virkelig et trist kapittel. De får melk og ingen ting annet. Står gjerne med munnkurv for å ikke spise andre ting som møkk, treverk og det de måtte finne (de skal normalt begynne å spise gras når de 2-3 dager gamle) Jeg styrer unna kalv i utlandet. I Norge (og andre vestlige land) er dette lovregulert. Derfor får man ikke det lyse, møre kalvekjøttet her. Heldigvis.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 09:58   #168
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Notert, Floksa. Skal styre unna kalv i utlandet fra nå av, jeg også, gitt!

Gammel 10-02-22, 10:00   #169
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

I isa kjørte jeg en time hver vei for å kjøpe kjøtt på whole foods marked som var vesentlig mindre mørt og nye dyrere, men ikke proppfullt av hormoner og hadde sett dagslys (og året erter vi flyttet til Norge fikk de den butikken i gangavstand fra der vi bodde….)

Men det var total avsporing da!

Gammel 10-02-22, 10:48   #170
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Kul

I isa kjørte jeg en time hver vei for å kjøpe kjøtt på whole foods marked som var vesentlig mindre mørt og nye dyrere, men ikke proppfullt av hormoner og hadde sett dagslys (og året erter vi flyttet til Norge fikk de den butikken i gangavstand fra der vi bodde….)

Men det var total avsporing da!

Litt avsporing, men da vi var i USA i 2018 kom vi til det første hotellet midt på natten. Om morgen gikk jeg ut for å kjøpe det vi ikke hadde pakket (tannbørster, såpe og slikt) og t litt turmat. Jeg vandret rett inn på en Wholefood og trodde jeg var kommet til himmelen. Lykkelig tenkte jeg at dette blir bra. Når en radom matbutikk i et tilfeldig nabolag så slik ut
Jeg lærte jo ganske raskt at virkeligheten var high fructose corn sirup og ultrapasteurisert melk. Og at Wholefood ikke var veldig utbredt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 11:11   #171
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir egentlig bare glad for at de skal ha mat og helse på ungdomsskolen også, for min eldste hadde en god del av sin matlaging på barneskolen på hjemmeskole, og altså, da fikk de oppskrift, også måtte de sende tilbake bilde av det de hadde laget, så vi fikk diverse middager og desserter vi ikke ellers var vant til da, men det ga ikke akkurat den opplæringen det å lage mat i en gruppe av jevnaldrende og spise på skolen, gir...

Gammel 10-02-22, 11:41   #172
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Litt avsporing, men da vi var i USA i 2018 kom vi til det første hotellet midt på natten. Om morgen gikk jeg ut for å kjøpe det vi ikke hadde pakket (tannbørster, såpe og slikt) og t litt turmat. Jeg vandret rett inn på en Wholefood og trodde jeg var kommet til himmelen. Lykkelig tenkte jeg at dette blir bra. Når en radom matbutikk i et tilfeldig nabolag så slik ut
Jeg lærte jo ganske raskt at virkeligheten var high fructose corn sirup og ultrapasteurisert melk. Og at Wholefood ikke var veldig utbredt.

Whole foods marked er ikke utbredd nei. Men for en butikk!

Gammel 10-02-22, 17:40   #173
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Å tilrettelegge for allergi, tro og livssyn er lovpålagt. Å tilrettelegge for kresenhet er ikke det.

Det er selvsagt et veldig viktig poeng at noe er lovpålagt. Det sagt, så kan jeg ikke se at ordet "allergi" står ett eneste sted i Opplæringsloven. Derimot er det ganske opplagt at § 1.3 i Opplæringsloven, som blant annet Norsk cøliakiforenings ungdom henviser til, også kan brukes for elever som er spesielt kresne.

Men jeg kjenner altså ikke lovverket. Kan du vise til hvor i lovverket det står at man skal tilrettelegge for allergi, tro og livssyn hvor det ikke samtidig kan tolkes slik at man burde kunne tilrettelegge for de ekstra kresne?

Og noe av poenget med faget er å introdusere ulike typer mat til barna og lære dem om sammenhengen mellom kosthold og helse. Det blir vanskelig dersom man skal ta hensyn til hvert enkelt barns smakspreferanser. Jeg vet ikke hva slags tilrettelegging du mener man skal ha som kresen, utover å tvinges å smake, Lille meg?

Litt mer respekt for de som er kresne hadde vært en god begynnelse, i alle fall. Det er jo ganske tydelig at mange ser ut til å tro at det å være kresen bare er et merksnodig innfall, og at det i realiteten er noe man skal skamme seg over, og skjule som best man kan.

Jeg krever ikke så mye tilrettelegging, og i alle fall ikke mer enn den tilretteleggingen man gir på grunnlag av allergi, religion eller kostholdsretninger.

Og helt ærlig, for oss som er kresne er det et poeng å utsettes for mat som er litt utenfor vår preferanser. Det er det ikke for de andre restriksjonene.

For mange kresne er det et poeng å utsettes for mat som er litt utenfor preferansene når den kresne er klar for det og på den kresnes premisser. Det er på siste del av dette punktet det vanligvis svikter.

Å si at det er noe man har valgt, vitner om en snever forståelse av hva religion/livssyn er.

Det må du gjerne mene, men det er ikke få ganger jeg har fått hørt at man må velge å tro. At det er et aktivt valg man tar, kanskje spesielt når troen kolliderer med den virkelige verden. Å ikke stille spørsmål ved hvorfor man har akkurat den troen man har, det syns jeg er naivt.

For eksempel velger de fleste kristne i Norge å ikke bry seg om påbud om å holde seg unna svin, slik det står i det gamle testamentet. Religion handler om valg. Man kan til og med velge å bytte religion. Det er følgelig noen man kan velge i mye større grad enn kresenhet.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 17:54   #174
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Poenget var at om man respekterer at noen ikke spiser fordi det er kjøtt eller svin fordi man er vegetarianer eller muslim, så må man også respektere at noen ikke spiser fordi det byr dem i mot av andre grunner enn ideologiske eller religiøse. Man vet ikke hvorfor de er kresne. Jeg kjenner en som var det fordi moren var det, og han var opplært til at det og det ikke er godt.

Da min hadde dette faget i fjor, ble de tvunget til å spise for man kaster ikke mat, men vi sendte Mail og ga beskjed om at mitt barn ikke skulle tvinges til å spise , vi sa også vi kunne skaffe legeerklæring om vi måtte det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 17:58   #175
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Fint, grundig, informativt og tankevekkende innlegg Lille meg. (Mellomste likte ikke fisk, som i all fisk som ble prøvd, uansett tilberedningsmetode, før hen ble voksen. Hen brakk seg uansett. Ingen allergi, ikke en gang vranghet, men umulig likevel).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 18:04   #176
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kresenhet som er i kategorien "ikke mulig å få ned, ikke snakk om", vil jeg tro er en relativt liten andel av kresenheten i denne aldersgruppen? Burde nesten hatt et eget navn. Jeg tror det er langt mer utbredt med "grønnsaksskepsis", grining på nesen av fisk, skepsis til ting man ikke har prøvd før, litt uskyldige hang-ups, og manglende eksponering for variert mat? Og disse ungene har jo nettopp godt av å bli eksponert for mye rart, og oppfordret til å smake på alt, selv om de ikke skal tvinges (åpenbart) og ikke trenger å spise alt.

Mine barn er ofre for at jeg i mange år tenkte at det er slemt å tvinge barn til noe de ikke vil spise (som er sant), noe jeg hadde tatt alt for langt, slik at ungene ikke ville spise mat de ikke syns var "kjempegodt", selv om de var sultne. De har hatt ekstremt godt av skolekjøkkenet (og av at jeg fikk et litt mer nyansert syn på matpress).

Gammel 10-02-22, 18:38   #177
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg har to veldig ulike barn. En som spiste alt, en som knapt ville spise noe som helst. Jeg har prøvd det aller meste, bortsett fra vold og trusler. Ok. Satt på spissen.

Og det er jo STOR forskjell på å eksponeres for å smake på mat, som jeg er helt 100% for, og det å tvinge/trues/presses/latterliggjøres og henges ut foran andre. Tenker jeg. Stor forskjell på det presser man føler inni seg for å smake så man ikke skiller seg ut, og det å ha en lærer som står for presset foran en hel klasse.

Og så var vel mitt poeng egentlig at årsaken til at man ikke spiser noe bør være uvesentlig. Om man ikke spiser kjøtt fordi man er vegetarianer, eller fordi man ikke liker det, bør være uvesentlig.

Men altså, min kresne pode elsket mat og helse, og det var bra for ham. Han ble aldri presset til å spise noe, men de tvile en arena det han smakte ting fordi han ikke ville skille seg ut. Og jeg er veldig for at man har mat og helse, at man laget vanlig mat, og at man heller lærer å tilpasse det som lages - for det er jo enorm læring i det også. Som sagt. Pannekaker med og uten gluten, med og uten bacon, og med og uten melk. Tilpasset allergier, livssyn og religion. Det er jo mulig. Og så kan Frode, som bare ikke utstår pannekaker lære å lage det, sånn at kona og ungene hans ikke arvet hans særheter.

Jeg desperat hater kokte gulrøtter. Men har to unger som synes det er kjempegodt. Og det er jeg stolt av.

Gammel 10-02-22, 18:41   #178
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

å tvinge/trues/presses/latterliggjøres og henges ut foran andre.

Det tenker jeg ikke er greit i noen skolesammenheng, uansett, egentlig.

Gammel 10-02-22, 18:50   #179
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Litt mer respekt for de som er kresne hadde vært en god begynnelse, i alle fall.

Men hvordan mener du dette skal foregå i praksis? Alle i denne tråden er enige med deg i at det ikke er greit å presse, tvinge, true, latterliggjøre eller andre ting som kommer i samme kategori. Hva mener du skal gjøres utover det?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

For eksempel velger de fleste kristne i Norge å ikke bry seg om påbud om å holde seg unna svin, slik det står i det gamle testamentet.

Det gamle testamentet er den gamle pakten, mellom gud og jødene. Da Jesus kom til jorden, oppfylte gud denne pakten, og laget den nye pakten; det nye testamentet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 18:53   #180
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men folk som mener homofili er en vederstyggelighet (basert på det gamle testamentet), får ingen bacon, spør du meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.