Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Riktig vin til maten

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-21, 17:18   #21
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.887
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Nå leste jeg opp kravspec-en din for mannen, Tjorven, han sier at til denne retten, kraftige smaker, fet and så tenker han følgende:

Burgunder, bordeaux eller en litt tyngre valpolicella, feks en amarone. Eller pinot Noir.

Hvis du skal ha en italiener, vil mannen alltid velge en Barolo til sånn type mat som dette (fet, med mye smak).

(Har ikke lest de andre innleggene før jeg skrev dette.)

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 29-12-21 kl 17:34.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-21, 17:24   #22
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.887
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Tillegg fra mannen:
Pinot noir fra California, Cline - som han nylig har begynt å utforske, tror han kan være en god match. (Men kanskje litt ung? sier han.)
https://www.vinmonopolet.no/Land/USA...2020/p/3569501

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-21, 17:33   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.887
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Man vet det på basis av erfaring – egen eller andres (jeg googler alltid masse). Til din meny ville jeg valgt en lett delikat rødvin, gjerne på pinot noir som nevnt over, eventuelt nebbiolo. Fordi and er forskjellig både fra vilt (som ofte er godt med syrah-viner, gjerne fra Rhône, til) og storfekjøtt (som tåler cabernet sauvignon og andre kraftige saker). Men det kommer like mye an på saus og tilbehør som selve kjøttet, med en gang man begynner med mye syre eller sødme i saus og tilbehør, blir det vanskelig med rødvin.

Mannen her er enig med deg. Han sier at det er den mest dominerende sammen i en rett som bestemmer hva slags vin som vil matche, omtrent akkurat det samme som du sier her, ja.

Jeg drikker jo ikke rødvin, men synes det er gøy med mat-og-vin-kombinasjoner som virkelig treffer, så det hender jeg tar en liten munnfull hvis noen mener matchen er spesielt bra.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-22, 19:50   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.043
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Tusen takk for alle gode tips. Jeg vandret rundt på polet mens jeg leste i tråden og på hyllene om hverandre.

Jeg endte opp med denne: https://www.vinmonopolet.no/Land/USA...019/p/12866601 Og jeg synes den traff svært godt. Mannen min var enig.


Forøvrig er jeg enig i at det er enklere med rød vin. Det er når hvit vin treffer akkurat med maten at det kan oppstå magi.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-22, 20:12   #25
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.514
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg googler også, pluss bruker egen erfaring og råd på polet. "Godtar" ikke første og beste de anbefaler, men synes ofte det blir bra når vi har hatt en samtale om hva jeg egentlig er ute etter. Dessverre må jeg si at jeg aldersdiskriminerer. Jeg har til gode å få gode tips fra unge ansatte, så jeg går for de eldste.

Njaaaa, jeg har jobbet noen år på Vinmonopolet og det er ganske kalkulert med innkjøp til butikkene hva vi skulle anbefale.Vi hadde obligatorisk smaking annenhver måned når nyhetene kom, og de aller fleste var ikke mer enn gjennomsnittlig opptatt av vin.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-22, 20:19   #26
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.853
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Jeg har vært med å starte vinklubb nå i koronaen og kan varmt anbefale polets opplegg, som kan lastes ned gratis. Prisnivåene er utdatert, men det er god hjelp å få på polet og om du er interessert deler jeg gjerne våre opplegg med deg.

Bøker som kan anbefales er for eksempel Ingvild Tennfjords Norges beste vinkjøp 2022: https://www.ark.no/boker/Ingvild-Ten...B&gclsrc=aw.ds Denne har jeg ikke handlet fra, men samme bok for to år siden har vært nyttig.

Sara Döschers 101 vinspørsmål https://www.ark.no/boker/Sara-Dosche...-9788205541061

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 09:03   #27
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Eg har heldigvis ein vinopptatt mann og han bruker både tid og energi på dette her. Eg bestemmer kva eg vil lage og han finn vin Han er stor fan av Merete Bø(e?) og høyrer mykje på henne.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 09:12   #28
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.853
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Njaaaa, jeg har jobbet noen år på Vinmonopolet og det er ganske kalkulert med innkjøp til butikkene hva vi skulle anbefale. Vi hadde obligatorisk smaking annenhver måned når nyhetene kom, og de aller fleste var ikke mer enn gjennomsnittlig opptatt av vin.

Jeg tviler ikke på at det er sant altså, jeg har fått både god og elendig hjelp på VP, men ganske mange som jobber der er skikkelig entusiastiske og mange kan mye. Det virker også som de ulike butikkene har ganske stor innflytelse på sortimentet ut over det de må ha i basissortimentet ut fra butikk-kategori.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 09:16   #29
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.853
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Jeg spør på polet, men venter til den jeg har fått gode anbefalinger fra før er ledig om personen er opptatt.
Du kan også søke på polet sine sider og velge hva vinen skal passe til og hvordan du liker den.

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Ja om hun ikke har det som en tjeneste hun yter er det vel ikke et reelt alternativ for mange å sende e post til henne hver gang en skal ha vintips. Gjelder vel for alt en trenger tips om, sender ikke mail/sms til smørebussen før jeg skal på ski.

Bare en kommentar til det; Jeg spør gjerne, men jeg bruker e-post eller chat og sender inn til varefaglig ansvarlige. De som jobber i butikkene er kanskje bare middels interesserte, men på chat/e-post synes jeg det er bedre svar å få. Så det blir som å sende melding til smørebussen altså, men de er ansatt for å være der for deg, ikke bare for proffene.

Vær ute i god tid! Det er så mye bra som ligger i bestillingsutvalget og da vil det gå noen dager før vinen er tilgjengelig.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 10:27   #30
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig vin til maten

Jeg spør gjerne hvis jeg skal ha noe spesielt, og synes Vinmonopolets ansatte som regel treffer godt og fremstår som veldig kunnskapsrike og interesserte i faget sitt. Det sagt, så fniser jeg fortsatt av siste runde jeg hadde innom polet før jul.

Jeg måtte forte meg, så løp i arbeidsuniform i pausen for å handle inn en gave til en venninne. Normalt tar jeg på en cardigan eller noe for å være mer inkognito, men denne gangen ikke, og jeg ble umiddelbart spurt av en ung mann om hjelp til å velge en rødvin til pinnekjøtt. Siden jeg er av type polkunde som leser på lappene, kjøper etter "fin etikett" og geografisk opprinnelse ("oi, der har jeg jo vært, så gøy!") tipper j eg at han og jeg stilte omtrent på samme nivå. Jeg tilbød meg selvsagt å bidra, men var helt ærlig på kunnskapsnivået

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no