Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-20, 22:09   #1
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Men selv om man bruker telefonen uten apper så har mobilen jevnlig kontakt med basestasjoner som legger igjen spor om hvor den befinner seg.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 22:40   #2
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Men igjen, hva er egentlig problemet med at andre vet hvor jeg er?
Det finnes ikke en eneste grunn til at noen skulle finne det interessant, og såvidt jeg vet har jeg lite å skjule. Og siden jeg allerede er unyttig på alle vis er livet mitt ganske kjedelig.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 08:53   #3
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Men igjen, hva er egentlig problemet med at andre vet hvor jeg er?
Det finnes ikke en eneste grunn til at noen skulle finne det interessant, og såvidt jeg vet har jeg lite å skjule. Og siden jeg allerede er unyttig på alle vis er livet mitt ganske kjedelig.

Problemet er gjerne ikke informasjonen som hver enkelt app samler inn, men muligheten for at noen sammenstiller data fra mange kilder. De som bruker tid og krefter på dette (enten ulovlig eller ved at de kjøper seg tilgang til informasjon) er gjerne de som ser at det er mulig å tjene penger på kunnskapen.

Hvis du begynner å tenke på all informasjonen vi deler: Hvor vi fysisk befinner oss, hvem vi er venner med, hva vi jobber med, handlelista vår på butikken, hvilke butikker vi pleier å handle i, hvem vi pleier å omgås eller ikke omgås , hva jeg syns er morsomt å se på, eller pleier å lese, rett og slett akkurat hva mine vaner og preferanser er. Og så gir man alle disse dataene til noen som ønsker å tjene penger på det, da begynner det å bli skummelt. Dataene vil kunne brukes feks til målrettet reklame eller til å vurdere opprettelse av ulike tilbud tilpasset min brukerprofil der jeg pleier å oppholde meg, men det er ikke så vanskelig å tenke seg at noen med ondsinnede baktanker lett kan misbruke data om meg på mange ulike måter.

Så ja, det er mange utfordringer med apper som samler inn data. Likevel, en sporingsapp fra norske myndigheter som skal bidra til smittespredning i samfunnet vil jeg likevel laste ned. Samtidig som jeg skal sette meg godt inn i hvilken informasjon den samler inn, hvordan den behandler informasjonen og ikke minst: når blir informasjonen om meg slettet.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 09:21   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Den har jeg også stusset på. Feilkildene er mange og da begynner nytteverdien å vannes kraftig ut.

Ja, hva med oss som bor i bygård eller blokk? I praksis er jeg og naboen både under og over mindre enn to meter unna hverandre om vi sitter i hver vår sofa rett over hverandre i hver vår etasje.

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Problemet er gjerne ikke informasjonen som hver enkelt app samler inn, men muligheten for at noen sammenstiller data fra mange kilder. De som bruker tid og krefter på dette (enten ulovlig eller ved at de kjøper seg tilgang til informasjon) er gjerne de som ser at det er mulig å tjene penger på kunnskapen.

Eller endre styresmaktene i et land.

Jeg syns hele denne pandemien har vært en oppvisning i hvor lett det er å få et land til å gå i mer udemokratisk retning. Noen land, som Ungarn, har tatt det helt ut. Men fakta er at styresmakter i alle land, også Norge, ønsker mer overvåkning enn de har. Klart, for dette gjør det lettere å holde orden. Og når mange nok sier "det går greit for meg, jeg har ikke noe å skjule" så endrer man plutselig opp som Kina.

Neida, jeg er ikke konspirasjonsteoretiker som tror dette er et ledd i Ernas plan for verdensherredømme, men jeg tror vesten, og kanskje spesielt land som Norge, der så mye er basert på tillit (noe jeg er veldig glad for, og som jeg ønsker å beholde) er relativt lette ofre for onde makter. Og er ikke alle sikkerhetshullene i en app som dette tettet så kan den misbrukes. Både ved tilgang til de dataene som samles inn og vil lagres sentralt i en måneds tid, eller ved å skaffe seg tilgang til appen for å spore noen, f.eks. ved å legge inn falske syke og se hvem som i etterkant melder seg som mulig smittet. Det siste er litt far fetched, men ikke helt utenkelig.

Og i dette, som alle andre slike maoseovervåkingstilfeller, så handler det ikke om meg og deg, men om den sammensatte mengden. Se for eksempel på slike sider som du kan sende DNAet ditt til for å se hvem forfedrene dine er. Du sender ikke inn dine opplysninger isolert, men du gir blant annet Israel og USA tilgang til dine, og hele slekta di sine opplysninger. Du har i praksis outet og registrert mange fler enn deg selv. Og dette kan selvsagt misbrukes.

Vi ser gang på gang at vi tar oss lure (alle norske mediehus er lurt av russiske fake news-kontoer for eksempel), at opplysningene våre lekker ut eller blir solgt. Jeg stoler ikke på at norske myndigheter nødvendigvis greier å lage noe som er sikrere enn andre softwareutviklere.

I tillegg er det årsakene Simone nevner. Jeg syns de stygge sidene ved redsel har virkelig fått skinne i det siste. Seff, det har vært mye samhold og oppbacking, men det har også vært mye hat mot Oslofolk, hyttefolk, rikfolk, fattigfolk, utlendinger, nordlendinger, sørlendinger, trangbodde, bredbodde, det har vært angiveri, ryktespredning, moralsk indignasjon over en lav sko. Og det vil selvsagt bli enda verre med en slik app.

Sist redigert av Tallulah : 14-04-20 kl 09:27.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.