|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
27-11-19, 12:10 | #1 |
Glamorøs
|
Fluor i skismøringJeg er veldig glad for at FIS går inn for et forbud, og biter i meg at jeg syns det burde kommet allerede når man visste om de store virkningene det hadde på miljøet, ikke bare når det viste seg at folk døde av det også.
27-11-19, 12:16 | #2 |
er grønn og fin.
|
Sv: Fluor i skismøringDet de skal utrede er vel hvordan de kan avsløre juks. Altså at noen smører med det selv om det ikke er lov.
27-11-19, 13:07 | #4 |
Yes, we can!!
|
Sv: Fluor i skismøringJeg blir så HOPPENDE forbanna over dette, at jeg ikke vet hvilken fot jeg skal stå på.
27-11-19, 13:10 | #5 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
|
Sv: Fluor i skismøring
De frykter kanskje juks. Eller så vil de utsette alle miljøspørsmål om egen idrett. For skiskyttere forurenser skog og vann stygt med bly.
27-11-19, 14:30 | #6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
|
Ja, og EU-forbudet er rett rundt hjørnet, kommer i 2020. |
27-11-19, 14:33 | #7 |
Glamorøs
|
27-11-19, 14:37 | #8 |
Leser
|
Jeg er ingen ekspert, men det som skjedde i barneidretten var vel heller at "Det viser seg at de metodene vi har for å teste om fluor brukes eller ikke er for dårlige". Hvis ikke har vel 50% av deltakerene i en junior NM jukset ... Jeg synes tallet er for høyt. Det er vel også slik at det er smørerene som har helserisikoen og ikke utøverene.
27-11-19, 18:48 | #9 |
Yes, we can!!
|
Sv: Fluor i skismøringJa, men diskusjonene jeg hørte gikk på at siden man ikke fikk til å kontrollere, så ville de jukse selv, forbud eller ikke forbud, fordi de søren ikke skulle ta sjansen på at andre hadde supersmøring og ikke deres egne barn.
27-11-19, 19:25 | #10 |
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Fluor i skismøringDet er helt supert at FIS har kommet med et forbud fra og med neste sesong. I USA gjelder det allerede i år, og skiskytterne burde følge etter. Endelig!
27-11-19, 19:47 | #11 |
Leser
|
OK, vanskelig å si, men jeg har definitivt ikke inntrykk av at dette er noe som er "vanlig" i skimiljøet. Jeg synes det er veldig rart hvis skifolk skal være så konkurransegira så tidig. Ski er en veldig "fysisk" idrett hvor muskelmasse betyr mye, mange som er gode blir "kjørt i senk" i puberteten - dette vet foreldrene og trenerne. Litt anderledes enn i feks fotball hvor man kan ha veldig forskjellig spillestil (for all del - fotballspillere er også trent)
27-11-19, 19:52 | #12 |
Yes, we can!!
|
Sv: Fluor i skismøringJa, jeg tror så gjerne at jeg bor i et belastet område, sånn sett. Jeg ble helt månebedotten første gang jeg hørte et voksent, velutdannet og dannet menneske proklamere at "nei, HER blir det fluorsmøring, samma hva!".
27-11-19, 19:54 | #13 |
Leser
|
Alltid skremmende når folk man tror er "normale" sier helt crazy ting
27-11-19, 19:54 | #14 |
Yes, we can!!
|
Sv: Fluor i skismøringPå en av barneskolene i området her så ble det et tema på foreldremøte, der lærerne lekset opp for foreldrene om at det fikk være måte på toppidrettsfokus for ganske små unger - det var på småskolen. Jeg syns det er kjemperart at det er så lite gangsyn på akkurat det der. Hard trening, mye, og tidlig. For ja, du har jo helt rett, det er idiotisk med så mye trening så tidlig. OGSÅ om hensikten er at de skal bli gode senere.