Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvor strevsomt er det å ha katt?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-19, 01:04   #41
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Der er mye kos med katt og utrolig mye mindre jobb enn hund. Vi var akutte fosterforeldre for en liten kattunge for en liten stund siden. Vi kan jo ikke ha katt med to hunder i hus, så den er sendt videre til noen andre som kan ha henne. Lille tassen på tre måneder gikk på doen sin hver eneste gang hun skulle på do - og syntes vi folka var helt topp. Men hundene var litt skumle, - og hundene vår var VELDIG skeptiske (eller redde, rett og slett).
Når det gjelder ute- kontra innekatt, så er det veldig lurt å tenke litt på naboene når dere bor så tett med folk som dere gjør, Tjorven. Jeg er ikke så veldig glad for at nabokatten ikke har kattedo inne - fordi den er mye ute. Den liker nemlig å gjøre ra seg inne i hagen min, og det er ikke jeg så glad for. Jeg plukker opp avføringen til hundene mine, og er ikke så veldig interessert i å ha kattebæsj i hagen, heller. Naboens katt har skjønt hvor grensene mellom eiendommene går, og den liker godt å sjefe rundt i egen hage og jage skjærer og ligge i epletreet og se ned på mine hunder som løper rundt. Og så liker den å IKKE skite i eget reir - eller egen hage, så den bæsjer litt for mye inne i vår hage. Siden hundene mine synes kattebæsj er en delikatesse og jeg ikke vet hvor nabokatten har bæsjet før hundene mine finner det ut, så synes jeg ikke det er så veldig OK.

De innekattene jeg kjenner, virker som de har det veldig bra. De har klatremøbler og leker og luftemuoligheter og får masse oppmerksomhet.

Jeg skulle gjerne hat katt hvis ikke hunden mine hadde vært så pinglete.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 01:10   #42
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Jeg sier som flertallet: Veldig mye kos og lite strev!

Jeg har hatt katt hele livet unntatt to år på internatskole og noen få veldig korte perioder «mellom katter» (Var litt uheldig med et par i studietida. En forsvant bare og en ble overkjørt).

Kan ikke tenke meg å ikke ha katt, og begynner å grue meg litt for når nåværende pus ikke er blant oss lenger. Hun er 13 år nå. Vi han sønnen hennes også, men han er bare ute fordi mor og sønn går svært dårlig sammen. Han/de har mulighet til å komme seg inn i løa når det er kaldt eller dårlig vær, de har det fint og varmt ved varmtvannstanken i fjøset

Vi er heldige som har flere kattematere i nærheten, så vi trenger ikke å bruke kattepensjonat Narvik er borte.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

(Ja, for man kan bare ikke spise om man kan skimte antydning til bunn i matskåla.)

Sånn er hun her også, kan ikke spise hvis bunnen vises!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 01:27   #43
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Jeg tenker at så lenge dere ikke har større interesse for dyrehold, og er redd for hvor mye strev det er, så må dere tenke dere om... Et dyr er et dyr, og det fører med seg både jobb og ansvar. Har man dyr, så kan man ikke bare reise bort en uke, eller en helg for den del. Da MÅ man ha en plan for dyret den tiden man er vekk.

I tillegg kommer viten om utgifter. Ikke bare for mat og nødvendig utstyr, men også veterinær ved sykdom, sterilisering/kastering, noe som jeg mener er en absolutt nødvendighet med katt, etc.

Å ha en katt, eller en hund, eller en kanin, eller what ever, byr på mest kos og gode stunder, men det er strevsomt i forhold til ansvaret. OG, når man som foreldre vurderer å gi etter for ungenes mas, så MÅ man tenke at dette blir MITT ansvar etterhvert. For unger gir ofte blanke etterhvert. Og da kvitter man seg ikke med dyret. Da tar man voksenansvar og tenker at ok, jeg ga etter, så nå må jeg ta støyten. Pluss det økonomiske.

Vi hadde runden her da datteren var 9 år. Hun ønske seg kanin. Far var enig, og litt naiv. Jeg var lenge i tenkeboksen. Men vi gikk for det, etter at jeg hade funnet ut at JEG tar ansvar. Og gud bedre så gled jeg er for at jeg, og da vi, tok denne tenkerunden...

Jenta tok ansvar hun, for all del. Men lite viste vi om at dyret skulle bli nesten 12 år gammel, og at mye derfor falt på oss siden hun skulle på div skoler, etc, hvor da dyret ikke kunne være med. Med da påfølgende styr for å finne pass i ferier, og ikke minst utgifter i den sammenheng.

Og utgifter...En kanin til snaue 1000 lappen i innkjøp, da inkl bur og utstyr...Billig, ikke sant? Vel, gjentatte tannbehandlinger i narkose, som en tamkanin ofte trenger, kastering, sykdomstilfeller etc...og til sist et akutt besøk hos dyrlegevakt, sent på kveld en helgedag, pga dødssykt dyr... Kan vel si at kilosprisen på den kaninen sammenlagt er en velslipt diamant verdt...

Men for oss...alt verdt det. Både i tid, planlegging og flere titalls tusen kroner. Men det er ting man MÅ være klar over. En katt får man gratis, og det er sååå enkelt, for en katt klarer seg selv... Men det er ikke sånn. Langt i fra.

Og er man skeptisk, og ikke dyreglade mennesker, så finn på noe annet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am

Sist redigert av Carrera : 12-09-19 kl 01:39.
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 01:32   #44
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Ragdoll katter er vakre og de kan fint være inne.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 09:35   #45
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Litt opp og ned vil jeg si. Den katten vi har hatt i 11 år har vært null stress. Den kattungen vi har nå derimot. Han vil ikke spise tørrfôr, vi har prøvd ca alt (tips mottas med takk), og i tillegg hadde han øremidd når han kom, så vi må vaske ørene hand hver dag i en mnd eller noe. Har hatt han i tre uker, og har hatt ca 600% mer stress med han enn vi har hatt med den andre over 11 år.

Å ha kattunge er ganske jævlig. Det er som å ha en baby med enorm bevegelsesradius. Det blir bedre når den blir eldre og når den blir kastrert. Vi angret oppriktig på den første katten vi fikk, fordi hun var så slitsom som kattunge. Men nå er hun verdens fineste og roligste.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:15   #46
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Timar; stakk ikke katten deres ut/av da jeg kjøpte en prampack av mannen din? Tror det.

Høres svært sannsynlig ut, hvis dette var i 2016. Det var virkelig en utfordring å holde ham inne. Og det måtte vi for å holde ham i live. Han løp rett ut i veien hvis han slapp ut første året. Nå går han ikke i nærheten av veien lenger, men nøyer seg med å henge oppe i smågata her og sjarmere alle som passerer.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:17   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Å ha kattunge er ganske jævlig. Det er som å ha en baby med enorm bevegelsesradius. Det blir bedre når den blir eldre og når den blir kastrert. Vi angret oppriktig på den første katten vi fikk, fordi hun var så slitsom som kattunge. Men nå er hun verdens fineste og roligste.

Hvis det skulle skje, så kommer vi nok til å få en voksen katt fra dyrebeskyttelsen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:21   #48
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis det skulle skje, så kommer vi nok til å få en voksen katt fra dyrebeskyttelsen.

Godtar de hjem der katten bare kan være inne?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:23   #49
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Å ha kattunge er ganske jævlig. Det er som å ha en baby med enorm bevegelsesradius. Det blir bedre når den blir eldre og når den blir kastrert. Vi angret oppriktig på den første katten vi fikk, fordi hun var så slitsom som kattunge. Men nå er hun verdens fineste og roligste.

Det må ikke være det. Anakin, kattungen jeg adopterte mens vi bodde i England, var bare helt herlig. Fantastisk med barna, de var tre når vi fikk ham, kosete, leken og nysgjerrig.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:24   #50
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Godtar de hjem der katten bare kan være inne?

Noen katter må være inni fordi de har FIV, og jeg har sett at de skriver om noen katter at de kan være innekatter.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:25   #51
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Det var aldri noe pes å ha kattunge. Vår katt har alltid vært rolig. Jeg leste om klatring i gardiner og rasering av potteplanter, så jeg stilte forberedt og innstilt på mayhem. Men han har i grunn aldri laget trøbbel. Han har alltid hatt stort klatre/klorestativ, og han har aldri klort eller klatret på noe annet. Han er ingen daredevil, for å si det sånn. Han har dog tygget på noen skosåler.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:26   #52
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis det skulle skje, så kommer vi nok til å få en voksen katt fra dyrebeskyttelsen.

Dere får nok ikke adoptere fra Dyrebeskyttelsen om dere skal ha innekatt. Men det finner jo mange andre omplasseringskatter også. Og det må jo være en katt som har vært innekatt før også.

Katter er herlige dyr, og hadde en katt tidligere som bare kom på trappa vår og vi fant eieren etter 3 uker og de ville ikke ha den tilbake siden den bare stakk av og de ville ha den som innekatt, noe den ikke trivdes som. Men den ble borte i skogen etter noen år dessverre og vi vet ikke helt hva som skjedde, men den hadde et veldig lykkelig liv hos oss noen år.

Vurderer veldig sterkt katt igjen, og kattunger er søte, men heller nok mer mot å skaffe en som er 1-3 år sånn at den har litt babynykker vekk, og ikke må være så lenge inne før den kan gå ut en tur. Men nå renoverer vi hus, så vet ikke om vi kan ha katteluke når vi bygger tett hus med ventilasjon? Og er opptatt av hvor vi skaffer oss katten, for alt for mange som avler unger uten å kunne ta vare på dem og uten å tenke på konsekvensene. Så alle katter bør kastreres. Er alt for mange som ikke blir det uansett dessverre. Lite jobb med katt, og det er derfor jeg vil ha det. To i familien vil ha hund, men det er for mye jobb og binding for meg. En blir bundet av katt også, men kan enkelt være borte en helg ved at noen bare er innom en gang på lørdagen i helgen. Og en må ikke forte seg hjem fra jobb for å lufte katten sånn som med hund.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:26   #53
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Godtar de hjem der katten bare kan være inne?

Noen ganger står det spesifikt at katten bør/skal være innekatt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:28   #54
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Når jeg hadde katt så var de veldig greie som kattunger. Jeg hadde Hellig Birma. Jeg lengter veldig etter katt, men jeg var veldig allergisk mot mine (fikk astma) og i tillegg nekter mannen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 10:42   #55
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Jeg får lov til å få katt i hus så lenge jeg passer på den. Og ungene vil også gjerne ha katt. Vurderer faktisk 2 katter om vi først skal ha. Kjæresten vil ha hund, men har ikke tid til deg, og jeg er ikke villig til å ta jobben med en hund morgen og kveld annet enn om han er bortreist en helg eller noe sånt. Ikke det daglige ansvaret. Men selv om jeg skaffer katt, så kan det jo gå med hund senere om han har tid og lyst til det da uansett.

Er en på jobben til kjæresten som har kattungekull nå. De er ikke vaksinert eller noe, så må fikse alt selv etterpå, og han burde absolutt ikke avlet kattunger, men vurderer sterkt å kjøpe de to han har igjen (han har gått veldig ned på pris siden han ikke blir kvitt dem). 2 er reservert og 2 igjen, men om jeg skal ha dem så tenker jeg å sette som krav at han kastrerer katten sin med det jeg betaler for kattungene. Eller at jeg betaler litt mer mot at han kastrerer den.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 14:38   #56
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Det er en bra deal, Elisabet.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 15:04   #57
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Å ha kattunge er ganske jævlig. Det er som å ha en baby med enorm bevegelsesradius. Det blir bedre når den blir eldre og når den blir kastrert. Vi angret oppriktig på den første katten vi fikk, fordi hun var så slitsom som kattunge. Men nå er hun verdens fineste og roligste.

Ser jeg var litt i overkant negativ, jeg syns egentlig kattunge er kos altså. De andre vi har hatt har bare vært morsomme kattunger, er bare denne siste som er litt pes. Men mest kos da.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 15:55   #58
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Katter kan drepe alt som er av fugleunger, BTDT (ikke vår katt, en vi passet). Ikke mye kult med fuglelik overalt, den dro også inn en svær skjæreunge som i dødsangst dreit overalt. Vi satte bjelle på katten, foråsiresånn, for å gi de stakkars birdsa en sjanse. Det hjalp, faktisk.

Vet en som parkerte katteluka fordi katta dro inn mus, men siden katten var god og mett var de ikke døde. Lykke til med flere kjæledyr.

Tenker at de voksne må ha lyst på dyr. Det er de voksne som har ansvaret og utgiftene. Man må være forberedt på litt utgifter til veterinær og bør tegne forsikring. Kastrering og chip uansett kjønn. Veldig mange katter blir "borte", men mange blir også funnet, og har skjønt at chip-avlesere er det mange som har, så er katten chippet øker det sannsynligheten betydelig for at man får beskjed, enten katten har søkt tilhold hos noen med bedre servering eller har fått problemer. Så invester i det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 16:04   #59
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Chip er lurt, ja. Selvom katten skal være inne for selv innekatter stikker av.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 16:36   #60
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor strevsomt er det å ha katt?

Vi har tre katter og jeg syns ikke det er så veldig stress. Men det er en langvarig forpliktelse, vår eldste katt er nå 16 år gammel. Så du binder deg til å ha katt lenge etter at ungene er ute av redet.

Vi har gjort en del ting for å unngå for mye stress. Vi har katteluke med chiplås slik at de kan gå ut og inn som de vil, kastrert for å slippe kattunger, vi har forsikret de to yngste (Den eldste er såpass gammel at det ville kostet en formue å forsikre nå og vi tenker at hun uansett er såpass skral at dersom noe skulle skje er det kanskje like greit at hun slipper mer.) og vi bruker litt ekstra penger på høykvalitetsfõr og god kattesand.

Nå har jeg alltid vært glad i katter, men jeg ser også at ungene har stor glede av dem. De er artige å se på og de er gode å kose med. Og de er til stor trøst når man har en dårlig dag og de kommer og ligger på fanget ditt for å få kos. Jeg kan selv huske som tenåring at jeg var trist og jeg følte at kattene kunne føle at jeg trengte trøst. Det ser jeg på som en stor verdi, det å kunne føle seg mindre alene, selv når man går igjennom ting som kanskje ikke er så lett å dele med andre. Men det er jo også litt kjipe ting, som at de noen ganger fanger smådyr og tar med inn, de kan få negativ atferd som å markere inne dersom de er stresset, du må ha kattepass i ferier og de trenger jo sosialisering for å bli fine kjæledyr. Om man bor på en veldig traffikert plass må det også vurderes om det er verdt å ha utekatter i forhold til risiko for påkjørsel.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no