Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tenåringssjokket - overvåkning

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-18, 09:24   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tenåringssjokket - overvåkning

:shrug: betyr at man trekker på skuldrene og ikke synes det er spesielt big deal.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 10:13   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Google har ennå ikke kjefta på meg for å ikke rekke bussen hjem, (du hadde jo rukket det om du ikke hadde blitt stående og pludre med kollegaen din, hva snakket dere om egentlig som tok så lang tid?), men forteller meg heller hvilken buss jeg eventuelt i stedet for kan ta om jeg vil.

Gammel 13-12-18, 10:23   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Google har ennå ikke kjefta på meg for å ikke rekke bussen hjem, (du hadde jo rukket det om du ikke hadde blitt stående og pludre med kollegaen din, hva snakket dere om egentlig som tok så lang tid?), men forteller meg heller hvilken buss jeg eventuelt i stedet for kan ta om jeg vil.

(Og ja - jeg er klar over at det ikke er den tekniske overvåkninga som har skylda for slikt, jeg vil bare vise hvordan det OGSÅ brukes. Av grunnene jeg har gjentatt til det kjedsommelige.)

Gammel 13-12-18, 10:36   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Og ja - jeg er klar over at det ikke er den tekniske overvåkninga som har skylda for slikt, jeg vil bare vise hvordan det OGSÅ brukes. Av grunnene jeg har gjentatt til det kjedsommelige.)

Jeg kunne nok fint blitt sur om en voksen i min husholdning greide å skravle seg bort og miste skyssen hjem. Stort sett har vi sjelden mye tid å gå på og når den andre voksne tar slike valg velter hverdagslogistikken og jeg blir sittende å må legge kabalen på nytt og ta den ekstra belastningen. Jeg er gift med en skravler helt uten forståelse for tid.
Man behøver ikke være slem manipulator selv om man kjefter for en mistet buss.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 10:50   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg kunne nok fint blitt sur om en voksen i min husholdning greide å skravle seg bort og miste skyssen hjem. Stort sett har vi sjelden mye tid å gå på og når den andre voksne tar slike valg velter hverdagslogistikken og jeg blir sittende å må legge kabalen på nytt og ta den ekstra belastningen. Jeg er gift med en skravler helt uten forståelse for tid.
Man behøver ikke være slem manipulator selv om man kjefter for en mistet buss.

Igjen - kontekst. Og det er her ordene som "kontroll" og "overvåkning" kommer inn. Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg prøver å kommunisere, mulig jeg er uklar, jeg snakker om psykisk vold, ikke en ekteskapelig disputt.

Gammel 13-12-18, 11:01   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen - kontekst. Og det er her ordene som "kontroll" og "overvåkning" kommer inn. Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg prøver å kommunisere, mulig jeg er uklar, jeg snakker om psykisk vold, ikke en ekteskapelig disputt.

Jeg forstår svært godt hva du prøver å kommunisere. Og din historie er selvfølgelig både viktig og alvorlig. Men det betyr ikke at det er slik for alle.

Gammel 13-12-18, 10:18   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Google er det første jeg skulle tatt kontroll over om jeg skulle startet en verdenskrig.

Gammel 13-12-18, 10:59   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen tvil om at mobilen er et sterkt verktøy for misbruk av sosial kontroll. Og jeg hadde reagert ekstremt sterkt på et slikt misbruk, og antagelig ikke orket å ha på noe som helst av slike tjenester resten av livet.

Og jeg synes slike diskusjoner som dette er nyttige og kalibrerende, det er egentlig bare påstanden fra HV om at det nødvendigvis er bevisstløst og uetisk som trigget meg - for det er jeg sterkt uenig i. Men jeg ville ikke hatt det slik som Floksa personlig - mannen har full tilgang til min mobil, men jeg forventer at han ikke leser mine private meldinger eller mail uten tillatelse - eller Høst, det er langt utenfor mine rammer.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 11:07   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er ingen tvil om at mobilen er et sterkt verktøy for misbruk av sosial kontroll. Og jeg hadde reagert ekstremt sterkt på et slikt misbruk, og antagelig ikke orket å ha på noe som helst av slike tjenester resten av livet.

Og jeg synes slike diskusjoner som dette er nyttige og kalibrerende, det er egentlig bare påstanden fra HV om at det nødvendigvis er bevisstløst og uetisk som trigget meg - for det er jeg sterkt uenig i. Men jeg ville ikke hatt det slik som Floksa personlig - mannen har full tilgang til min mobil, men jeg forventer at han ikke leser mine private meldinger eller mail uten tillatelse - eller Høst, det er langt utenfor mine rammer.

Det jeg tenker på som bevisstløst, det er når folk bruker slike funksjoner uten å gjøre seg noen større tanker rundt det, og tenker at så lenge barna ikke protesterer så er det helt greit å overvåke dem. Særlig når de samtidig sier selv at de "skjønner ikke problemet", som det ble sagt i et tidlig innlegg her. At barn er så vant med at noen følger med på hvert skritt de tar, fra de er helt små, at de ser på det som helt normalt, og ikke engang skjønner at de har et valg, og ikke lærer å ta ansvar for seg selv, fordi det er alltid noen som passer på.

Gammel 13-12-18, 11:15   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Men altså. Dette Google greiene dere nevner. Hva er det?

Gammel 13-12-18, 11:17   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså. Dette Google greiene dere nevner. Hva er det?

Hvis du lar Google se posisjonen din også når du ikke bruker Google maps, vil den begynne å gi deg råd og informasjon basert på kjøremønsteret ditt.

- No. 4 -
Gammel 13-12-18, 11:18   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hvis du lar Google se posisjonen din også når du ikke bruker Google maps, vil den begynne å gi deg råd og informasjon basert på kjøremønsteret ditt.

OK. Haha. Jeg skrur av alt sånt. Mannen må gjerne se meg men Storebror kan passe sine egne saker.

Gammel 13-12-18, 11:15   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja, det KAN være bevisstløst, men det kan også være mange som er helt ukritisk mot alle former for fornuftig bruk av ny teknologi bare fordi den er ny. Det er også bevisstløst. Det er ikke noen automatisk konklusjon man kan dra på andres vegne.

- No. 4 -
Gammel 13-12-18, 11:16   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Altså. Jeg vet hva Google er. Søkemotoren.

Gammel 13-12-18, 12:03   #15
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at det er superviktig å ha et bevisst og reflektert forhold til elektroniske sporingstjenester. Og at man må snakke mye med barna sine om at det er lov å skjule seg for andre, uten annen begrunnelse enn at man ønsker det.

Jeg har som sagt en som syns alt av sporing er greit, mens den andre ikke liker det. Jeg snakker mye mer med den som er "vid åpen" om det å sette egne grenser og tillate andre å ha grenser, enn jeg gjør med den som helt åpenbart har et ganske avklart forhold til hva hen syns er greit av kontroll og sporing (så lite som mulig, og fortrinnsvis etter avtale og samtykke).

Og ellers så tenker jeg at det å ikke lese andres e-post og meldinger vel så mye handler om respekt for den som er avsender av informasjonen, som har sendt noe til meg, ikke til mannen eller barna mine (og vise versa). Jeg leser ikke barnas en-til-en meldinger uten at jeg blir bedt om å ta en titt. Gruppechatter ser jeg jevnlig på (etter samtykke fra barna) for å kunne veilede, primært for yngste. Begge to har for øvrig en ganske god forståelse av hvordan man kommuniserer skriftlig med andre, men yngste trenger innimellom hjelp til å vite hvordan hun bør formulere seg for at mottaker skal forstå budskapet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 12:32   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og ellers så tenker jeg at det å ikke lese andres e-post og meldinger vel så mye handler om respekt for den som er avsender av informasjonen, som har sendt noe til meg, ikke til mannen eller barna mine (og vise versa).

Jeg måtte ta en titt i innboksen på e-posten nå og jeg greier ikke å finne en eneste Mail som er personlig. Det meste er drift (altså felles jobb) noe er barna som skole info og faktura fra turngruppa. Resten er spam. Jeg skjønner at Irena fra Lovechannel kanskje vil at jeg ikke sletter e-postene hennes. Men bortsett fra pornospam er det lite. Jeg har et verv i et politisk parti. Det er knyttet til egen e-post som stengt for andre nettopp fordi det handler om andres privatliv.

Derfor blir slike debatter litt fjerne for meg. Mulig jeg rett og slett har et UTROLIG kjedelig diegitalt liv.

Gammel 13-12-18, 13:19   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg måtte ta en titt i innboksen på e-posten nå og jeg greier ikke å finne en eneste Mail som er personlig. Det meste er drift (altså felles jobb) noe er barna som skole info og faktura fra turngruppa. Resten er spam. Jeg skjønner at Irena fra Lovechannel kanskje vil at jeg ikke sletter e-postene hennes. Men bortsett fra pornospam er det lite. Jeg har et verv i et politisk parti. Det er knyttet til egen e-post som stengt for andre nettopp fordi det handler om andres privatliv.

Derfor blir slike debatter litt fjerne for meg. Mulig jeg rett og slett har et UTROLIG kjedelig diegitalt liv.

Jeg synes det er rart å ikke klare å ta stilling til andre problemstillinger enn kun de som er relevant for en selv og ens eget liv. Særlig når man er politiker. .

Om ikke annet har jeg ordrebekreftelse fra nettbutikk hvor jeg har kjøpt julegave til mannen. Han er stor gutt og takler det fint om han oppdager hva han får i julegave altså, og jeg går heller ikke i grus om han oppdager det, så det er ikke akkurat en statshemmelighet, men tross alt privat. Uansett hva jeg måtte motta eller ikke motta av sensitiv eller personlig informasjon i posten så er det er vel en grunn til at det er forbudt ved lov å åpne andres private post.

Også lurer jeg også litt på om det er noe du vil anbefale for dine egne barn i framtiden. La kjærester få alt av passord, fullt innsyn i e-post og meldinger, lov til å åpne brev, tilgang til å se på kart hvor de er til envher tid etc, eller om du gir dem noen motforestillinger mot noe av dette.

Sist redigert av My : 13-12-18 kl 13:41.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-18, 13:58   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Også lurer jeg også litt på om det er noe du vil anbefale for dine egne barn i framtiden. La kjærester få alt av passord, fullt innsyn i e-post og meldinger, lov til å åpne brev, tilgang til å se på kart hvor de er til envher tid etc, eller om du gir dem noen motforestillinger mot noe av dette.

De drilles i det motsatte. De er nok betydelig mer forsiktige med personinformasjon en mange her. Ingen hos oss har GPS på, på telefonen feks.
De deler i liten grad passord (noe jeg har skjønt er ganske vanlig blandet dagens ungdommer).
De får utlevert sin egen post og ansvar for å passe på den selv og jeg har overhode ikke tilgang til e-post, meldinger eller telefoner uten at de velger å slippe meg inn.
Så det går fint å ha to tanker i hodet på en gang.
Poenget mitt er IKKE at vår løsning er FASITEN. En at det er vår fasit. Og at det faktisk ikke er noe galt i frivillig åpenhet.
Også er jeg opptatt av at de skal bli noe mer oppegående på disse områdene enn sin far som ikke aner hvordan han logger på nettbanken

Gammel 13-12-18, 14:02   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

De drilles i det motsatte. De er nok betydelig mer forsiktige med personinformasjon en mange her. Ingen hos oss har GPS på, på telefonen feks.
De deler i liten grad passord (noe jeg har skjønt er ganske vanlig blandet dagens ungdommer).
De får utlevert sin egen post og ansvar for å passe på den selv og jeg har overhode ikke tilgang til e-post, meldinger eller telefoner uten at de velger å slippe meg inn.
Så det går fint å ha to tanker i hodet på en gang.
Poenget mitt er IKKE at vår løsning er FASITEN. En at det er vår fasit. Og at det faktisk ikke er noe galt i frivillig åpenhet.
Også er jeg opptatt av at de skal bli noe mer oppegående på disse områdene enn sin far som ikke aner hvordan han logger på nettbanken

Men hvorfor synes du da debatten blir fjern, hvis du lærer opp barna dine til det motsatte? Da kan det jo ikke være helt fjernt likevel, å tenke over slike ting?

Gammel 13-12-18, 12:46   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 180
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa, du sier det jo selv nå, at du har en egen helt privat epost for ditt politiske liv. Det er jo det flere i tråden mener.

Jeg tenker at din epost ellers kan sammenlignes med jobb-eposten til oss andre, siden du/dere har eget firma. Jobb-eposten min er helt fritt for privatliv, og det tror jeg gjelder for svært mange arbeidstakere. Noen får også litt privat der, som f.eks. ukeplaner og info fra fritidsaktiviteter og slikt, mens andre ikke har det engang.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.