Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
En ting som jeg syns er MER tilstede når det gjelder ski enn mange andre aktiviteter er at dor folk som har det innabords, enten pga talent eller trening fra barnsben av, så er det oppriktig helt utenkelig at det går an å være så dårlig på ski som det går an å være. Selv om man har hatt ski på beina mange ganger. Jeg tror de fleste som er dritgode i å spille tuba selv skjønner at de er gode og at for andre kan det være umulig å få frem en lyd.
Jeg gikk på ski i bakken bak huset som liten og led meg gjennom alle skidager, men det var med skrekk og gru, og jeg lærte det aldri, og jeg var LIVREDD hver gang. Jeg hadde hysterisk dårlig balanse, og i tillegg fikset jeg ikke fiskebein, så oppoverbakker var et mareritt av glipptak, falling og strev, og ingen hadde lært meg at når jeg plogde så måtte jeg bikke skiene litt, sånn at man faktisk bremset, ikke bare stod like fort ned, men med skiene i spiss. Og da blir det jo LIVSFARLIG!
Da jeg fikk en kjæreste som var oppvokst i skibakken så trodde han jo på meg da jeg sa jeg var dårlig, men han SKJØNTE det ikke før han så det, og da trodde han faktisk ikke sine egne øyne. Han brukte 4 år på å lære meg å mestre helt enkle bakker og på de årene vi var sammen så tror jeg aldri vi kom opp i turlengder over 5 kilometer, og da var jeg totalt slips etterpå, utmattet både fysisk og mentalt. Og jeg ser jo av alle "alle normale 15-åringer klarer 7 kilometer!" her, at det finnes mange med tilsvarende hull i fantasien sin.
Nå har jeg gått mange skikurs, jeg drar ut på ski på egenhånd og liker det, men jeg kan fortsatt komme opp i situasjoner der en løype beskrives som "lett og lettkupert, barnevennlig liten tur", og så er det DRITBRATT, med flere bakker jeg vil ta av meg skiene i og gå ned.