|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?
For min egen del vet jeg ikke noe om det er begått seksuelle overgrep i denne saken. Jeg noterer meg andres uttalelser basert på det de er informert om, men de fleste av oss har antakelig ikke noe eget grunnlag for å avgjøre hva som har skjedd. Høyrefolk som kommenterer dagsaktuelle saker med situasjonen i eget parti, har naturlig nok ikke noe incitament til å si noe om at «ingenting er endret» i offentlige avsløringer. De vet ikke nødvendigvis noe om prosesser i andre partier, heller. Jeg tenker ikke at avsløringer og mer eller mindre god håndtering vil gjøre at det ikke forekommer seksuelle overgrep. Dessverre. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg tror derimot, ved å belyse slike saker, så VIL systemer være mer gjennomsiktige og kvalitetssystemer gjennomgås, nettopp med tanke på at a) ingen ønsker å ha disse sakene i eget parti, og b) ingen ønsker å oppleve å gjennomgå det AP gjør nå. Det er ikke å forvente at alle organisasjoner skal ha stålkontroll på alle sine medlemmer til en hver tid, men det er å forvente at det er system og retningslinjer som man følger når slike saker oppstår.
|
|
|
#3 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Det er jeg enig i. Men det er ikke alltid det folk ser og «vet» er det samme som det som foregår. Feks har det vel vært dannet et inntrykk av at Giske er glad i jenter, etter det jeg har skjønt opp gjennom, men det er ikke det samme som å begå seksuelle overgrep. At noen liker oppmerksomhet fra det annet (eller samme) kjønn, omgås dem eller til og med har for vane å prøve seg på folk de ikke når til ankelen er ikke det samme som at de vil tvinge seg på noen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Dette er jo et voldsomt sidespor, men NRK sampi tok opp saken i 2007. (Les mer i denne lenken).
|
|
|
#5 |
|
Usedvanlig begavet
Det forsto jeg, og da ble det jo i det minste skrevet om (selv om det tydeligvis ikke var aktuelt nok eller spennende nok til å nå ut til alle...)
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Man kan ikke si at et tillitsverv er "livsgrunnlaget". Noen av oss har ulønnede verv,, noen har lønnende. Dersom man feks gjør underslag i idrettslaget eller oppfører seg helt utilbørlig i hagelaget og utnytter posisjonen sin utover det som er greit, så må man ut. De aller fleste organisasjoner har vedtekter som gjør at man kan ekskludere, kalle inn til ekstraordinære møter eller på annet vis får sakene løst. At han lever av lønnet verv er revnende likegyldig for håndteringen, rett og slett.
Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force. ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 03-01-18 kl 14:47. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
villende
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Nå er han innvalgt på Stortinget, og det er et tillitsverv, ikke noe han kan sies opp fra. Bare så det er sagt. At han eventuelt fratas verv innad i partiet er en ting, men plassen sin på Stortinget har han til han eventuelt ikke blir valgt inn på nytt. Og da er det partiet som bestemmer hvilken plass han skal stå på, og velgerne som bestemmer om han skal velges inn. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Jeg tenkte på partivervet, at han beholder plassen på stortinget var så selvsagt for meg at jeg ikke tenkte på det en gang. Hvis har fortsetter å være syk, så er det en vara som rykker opp.
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Det er noe med språkbruken til Sande som viser at han ikke skjønner hva dette er. Ord og vendinger som "illojal" "utnytte makten" og i blogginnlegget om Giske:
Mobilisere for sitt syn?
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og akkurat det med mobiliseringen og hvordan dette håndteres er noe jeg synes stinker i denne saken. Det er som om dette er kamp, et spill. Det får meg til å lure på om det brukes den taktikken man er vant til og som jeg har inntrykk av kan være ødeleggende i mange partier, fraksjonering og polarisering. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Jeg har et familiemedlem som en gang var utsatt for virkelig forfølgelse av riksmedia (ringte på døra, møtte opp og filmet når personen stod i kø, førstesideoppslag, filmet i gaten der de bodde osv). Personen ble til slutt sykemeldt, og folk syntes personen var feig.
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Minner om saken i Tysfjord - der "alle" var klar over det, det var tatt opp i samiske medier og ingenting skjedde.
|
|
|
#13 |
|
Usedvanlig begavet
Det er jo helt fryktelig. I Tysfjord var det jo til slutt VG som avslørte hele saken. Samiske medier kan muligens ha hatt et incentiv for å IKKE avsløre, jeg kan bare ikke tro at det samme gjelder for norsk riksmedia. Hvem vil f.eks ta på FrP med silkehansker, liksom?
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Nå har jeg lagt inn diverse lenker over hvor media har skrevet om diverse overgrepssaker i Frp over her. Men vi snakker pre- og post-metoo her altså. Det er en ting. Dessuten er det mer juicy å ta et parti med stor fallhøyde. Som jeg har vært inne på tidligere; det forventes nærmest å skje slikt i Frp, og det har skjedd, i stor grad. Det passet godt å ta videre tak i Arbeiderpartiet nå. Det er ikke slik at pressen avslører alt de "vet", verken med en gang eller noen sinne.
|
|
|
#15 |
|
Usedvanlig begavet
Takk for lenker, men alle disse sakene er jo strengt tatt kjent og i noen tilfeller også ferdige i rettsvesenet. Det som ble nevnt her var at det var en stor mengde overgrep som mange visste om, men ingen snakket om. Og da synes jeg det er veldig underlig at ingen tar tak i det.
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Mulig jeg er litt kort (absolutt en mulighet), men jeg skjønner ikke hvorfor du synes det er så underlig at ingen tar tak i det? Dette var jo nettopp det jeg prøvde å si isted: Det er jo absolutt ikke slik at alt når frem i media (eller andre instanser for den del). Man kan jo godt synes det er leit, men overraskende kan det da ikke være?
|
|
|
#17 |
|
Usedvanlig begavet
Du er selvsagt ikke kort, og siden jeg gjentar meg selv, er det nok jeg som drar det korteste strået siden jeg ikke klarer å få frem hva jeg mener
|
|
|
#18 |
|
Hertuginne
|
Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?Til min store glede ser jeg at Sande får stor motbør fra menn i kommentarfeltet i blogginnlegget sitt. https://leifsande.no/god-dag-for-trond-giske/
|
![]() |
|
|