Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-17, 12:11   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Ja, nettopp. På borgerlig side har V sloss for miljø og innvandringsspørsmål (og fått gode gjennomslag), på samme måte som at SV sloss for dette på sosialistisk side. Det er ein viktig jobb som V, SV og MDG gjer på tvers av Høgre-Venstre-aksen, og som vi burde vere glad for finst. Da blir dette ei viktig oppgåve for dei små partia, uansett regjering! Så om det blir raudgrøn regjering så håpar eg på at SV kan gjere den samme gode jobben som Venstre har gjort dei siste åra. Forskjellen mellom raudgrøn regjering og borgarleg regjering ligg først og fremst i heilt andre spørsmål enn innvandring og miljø. Det ligg på næringsliv, samferdsel, velferd, skule, arbeidsliv og skatt - her er f.eks Ap og H ganske ulike. Men Venstre har ein heil del til felles med Høgre og FrP, nettopp i desse spørsmåla.

Venstre går ikkje i regjering med FrP. Venstre kjem heller ikkje til å ha samarbeidsavtale med FrP. Dersom H og FrP blir store nok, så dannar dei regjering utan at Venstre er involvert. Veldig ryddig artikkel frå Stanghelle og Ruud:

https://www.aftenposten.no/norge/pol...-alternativene

Nei, Venstre går ikke i regjering med FrP men de er klinkende klare på at de foretrekker FrP i regjering fremfor Ap. Og de bekrefter at de støtter en H/FrP regjering fremfor makt til Ap. Jeg tror det er dette som gjør at jeg, og veldig mange andre aldri kan vurdere en stemme til V (selv om Sp snart er like ille som diskutert tidligere i tråden).

Men Syrin, når du sier følgende: Det ligg på næringsliv, samferdsel, velferd, skule, arbeidsliv og skatt - her er f.eks Ap og H ganske ulike.

Hvis du orker, kan ikke du skissere hvor du mener de store forskjellene mellom Høyre og Ap ligger på spesielt skole, velferd og arbeidsliv. Jeg vet det er noen litt større ulike syn på prioriteringer på samferdsel og næringsliv, men jeg sliter mer og mer med å se de store forskjellene på de andre områdene. Det er en nettside, husker ikke hva den heter akkurat nå, med oversikt over hvordan partiene stemmer på ulike saker i Stortinget. Og det mest påfallende med den siden er jo å se hvor likt Ap og H stemmer på nesten alle områder.
Hva er det egentlig som skiller de på skole for eksempel? Ja, fraværsgrensen er en ting, men i det store bilde, ikke en stor ting. Ta Osloskolen for eksempel, nåværende byråd for Ap gjør ingen større forandringer i hvordan skolen verken finansieres eller organiseres. Ap er for fritt skolevalg på vgs, osv.

Ap og H er jo også enig i de store hovedlinjene på hvordan man forholder seg til handlingsregelen, perspektivmeldingen, osv.
Jeg opplever at de to partiene i større og større grad egentlig er ganske like, selv om de desperat prøver å opprettholde de gamle klassiske konfliktlinjene. For eksempel så var jo mange av innstrammingene på velferdsytelser som nåværende regjering har foretatt, alle forslag som lå i skuffen til Bjurstrøm da hun var statsråd. Veldig mange kutt var opprinnelige forslag fra Ap men som SV klarte å forhindre ble gjennomført.

ok, langt og kronglete, og må løpe. Men skulle gjerne ønsket å høre hva du tenker om forskjellene mellom H og Ap, ikke detaljer men de litt større linjene. Begge partiene er jo også varme tilhengere av EØS og EU, noe som i seg selv gir de en del felles grunnlag for samme syn på mange politikkområder hvor dette legger visse premisser og føringer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:09.