Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fordeling av husarbeid

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-16, 13:11   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeling av husarbeid

For ordens skyld, jeg argumenterer ikke mot biologiske forskjeller og sier de ikke finnes. Jeg sier bare at de ikke nødvendigvis trenger å danne grunnlaget for hvordan vi sorterer mennesker.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 13:16   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig. Det er generalisering som er hovedproblemet.

Gammel 30-12-16, 13:17   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke vært noe flinke til å få gutta til å gjøre ting hjemme. Så der kan vi skylde oss selv. Men det er selvsagt ikke for sent å få de til å gjøre litt mer enn de gjør i dag.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 14:08   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min er oppvokst på gård med hjemmeværende husmor-mor, og trengte ytterst sjelden bidra inne i huset. Derimot ble han tatt med ut i fjøset og på jordene, og opplært til å bli bonde. Relativt lite hensiktsmessig, siden søsteren hans hadde odelen, men det er jo en annen sak.

Jeg er vokst opp med to utearbeidende foreldre, men med en mor med et sterkt martyrforhold til alt som ble gjort i huset. Jeg ble gitt meningsløse oppgaver å utføre (ukentlig såpevask av rom som aldri var i bruk, f eks), og utførte dem aldri bra nok.

I det vi flyttet hjemmefra var ingen av oss spesielt huslige, eller flyttet hjemmefra med en utviklet ansvarsfølelse for husarbeidet. Vi traff hverandre og giftet oss i 24-årsalderen, og har siden den gang vært to ganske velfungerende voksne, husarbeidsmessig sett. Vi har i veldig liten grad kranglet om slike ting, men vi var tidlig ute med både å snakke om og avklare forventninger og ønsker.

Så jeg er vel sånn sett ganske avslappet i forhold til egne barn også. De gjør foreløpig lite i huset, og har ingen faste oppgaver utenom å rydde rommet sitt. Men jeg tenker at normalt oppegående mennesker vokser med oppgavene og livssituasjonene, og de som ikke gjør var det antagelig ikke håp for uansett.

Gammel 30-12-16, 15:56   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min måtte aldri løfte en finger hjemme. Virkelig, ikke en finger. Han slo gresset, tror jeg. Da jeg møtte ham var han likevel en helt anstendig ansvarlig fyr som godt kunne både vaske klær, støvsuge og ta oppvasken. Det er da tross alt ikke rakettforskning.

Jeg lærte også ganske lite hjemme, men vi har oppdratt oss selv sammen, og gradvis lært å se skitt og ta ting. Noen ganger irriterer jeg meg grønn over det han ikke ser eller gjør, andre ganger er det omvendt. Noen ganger er det stor grad av samarbeid og harmoni om husarbeid, andre ganger mer krigersk.

Gammel 30-12-16, 20:05   #6
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde få oppgaver hjemme siden Mutter'n mente at lillebroren min måtte lære seg alt av husarbeid av hensyn til framtidig partner, mens Helten måtte lære alt da bestemoren/fostermoren fikk slag da han var 12. Han har lært meg mye som jeg har lært videre til barna. Det har fungert veldig fint.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 20:42   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, mamma hadde samme strategi for storebroren min. Det var en viktig grunn til at jeg forlot hjemmet som relativt hjelpeløs. Det, og at mamma aldri har vært god til å delegere...

Gammel 29-12-16, 15:31   #8
Hu-mor
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2016
Hu-mor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg: Absolutt alt av organisering, klesvask, opphenging, bretting, matlaging, handling, oppfølging av skole og lekser, gaveinnkjøp, samtaler, middagsplanlegging, forberedelser til gjester, vask av bad og annen vasking. I tillegg en del rydding og oppvask. Alt med økonomi. Alt teknisk.

Han: Støvsuging og en del rydding og oppvask, dekkskifte og plenklipping.

Sammen: Ferieplanlegging og større arbeid som maling og oppussing. Bilvask.

Barna: Alt vi spør dem om. Letter arbeidsbyrden min betraktelig, spesielt med matlaging og rydding.

Føles det greit for deg at du må gjøre alt det der? Blir utslitt bare ved å tenke på det jeg. Men det er meg da !

Hu-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 19:21   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hu-mor, her.

Føles det greit for deg at du må gjøre alt det der? Blir utslitt bare ved å tenke på det jeg. Men det er meg da !

Eg og gjer alt det. Og det slik meg overhodet ikkje ut. Men eg har berre eit barn da. For eg har ingen å dele det med. Utanom dekkskifte, der har eg spandert på meg dekkhotell.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.